سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
جایزه کتاب سال به نویسندگان انگیزه می‌دهد کتاب خوب تولید کنند

محمد میرکیانی، نویسنده سه‌گانه «ماجرای دشت مرموز» گفت: وقتی کتابی به عنوان کتاب سال (در سطح ملی) مورد توجه قرار می‌گیرد، خیلی از کسانی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند برایشان انگیزه ایجاد می‌شود که کار خوب و جذاب و قابل قبول و مخاطب‌پذیر تولید کنند.

محمد میرکیانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره داستان کتاب «دشت مرموز» که یکی از نامزدهای بخش «داستان تألیف» گروه کودک و نوجوان چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است، گفت: داستان «دشت مرموز» یک سه‌گانه است. معمولاً در سه‌گانه‌ها هر جلدی مستقل است. عنوان کلی آن «ماجرای دشت مرموز» است و زیرشاخه‌های اصلی «جشن خرگوش‌ها»، «ملکه موش‌ها» و «بازی بازها» برای گروه سنی نوجوان است. فضای آن داستان‌ها فانتزی و طنز است و ساختارش، داستان‌های حیوانات و فابل (FABLE) است. آنچه که من در این سه جلد نوشتم، احساس کردم مورد نیاز و علاقه نوجوانان است. سعی کردم نوجوانان را با مفاهیم اساسی جهان امروز آشنا کنم و نوع نگاه آن‌ها را به مسائل زندگی و جهان امروز گسترش دهم. آنچه که مدنظر من بود در سه‌گانه «ماجرای دشت مرموز» آمده است.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان در توضیح انتظارات خود به عنوان یک نویسنده از جایزه کتاب سال بیان کرد: معمولاً کتاب سال انگیزه می‌دهد به نویسندگان کتاب و به تولیدکنندگان فکر و فرهنگ که راه خودشان را ادامه بدهند و به این توجه کنند که اگر کار درستی انجام دهند حتماً از آن استقبال می‌شود. تشویق در این زمینه مؤثر است هم برای کسانی که کتاب را می‌نویسند و هم برای ناشرانی که به این موضوع می‌پردازند؛ یعنی وقتی کتابی با موضوع خاصی مورد توجه قرار می‌گیرد ناشران هم سعی می‌کنند با توجه به علاقه‌مندبودن کارشناسان یا کسانی که در این حوزه کودک و نوجوان فعال هستند، آثاری منتشر کنند که به همین ترتیب مورد اقبال و توجه قرار بگیرد.

جایزه کتاب سال به نویسندگان کتاب انگیزه می‌دهد کار خوب تولید کنند

وی در ادامه افزود: نکته بعدی این است که آثار خوب بعد از اینکه به عنوان کتاب سال معرفی شدند مورد توجه مخاطب عام قرار می‌گیرد و باعث می‌شود این آثار به فراموشی سپرده نشوند. وقتی کتاب معرفی شد نهادها به آن می‌پردازند، خبرگزاری‌ها به آن می‌پردازند و نهادهایی هم آن کتاب را تهیه می‌کنند. بهترین شیوه هم همین است؛ یعنی بهترین جایزه برای هر کتابی آن است که آن کتاب خوانده شود. امیدوارم هر کتابی هر اندازه که مخاطب داشته باشد خوانده شود. کتاب سال به طور طبیعی یک حرکت نمادین است که در یک مقطعی در ایام دهه فجر کتاب‌هایی در آن معرفی می‌شود. نهادهای دیگر هم می‌توانند کتاب معرفی کنند که محدود به کتاب سال نباشد. کتابی ممکن است در سه چهار جشنواره جایزه بگیرد؛ مشکلی ندارد چون کتاب سال مربوط به یک مقطع زمانی خاص است.

میرکیانی در پایان عنوان کرد: وقتی کتابی به عنوان کتاب سال (در سطح ملی) مورد توجه قرار می‌گیرد، خیلی از کسانی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند برایشان انگیزه ایجاد می‌شود که کار خوب و جذاب و قابل قبول و مخاطب‌پسند تولید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط