سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
انتشار کتاب «درباره یک تسخیر»/ اضافه شدن درس اخلاق مهندسی به دروس دانشگاه یزد

یزد - انتشار کتاب «درباره یک تسخیر» و همچنین اضافه شدن درس اخلاق مهندسی به دروس دانشگاه یزد از جمله اخبار حوزه کتاب و کتابخوانی در یزد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، با توجه به قرار گرفتن در آستانه ایام الله دهه فجر؛ برنامه‌های کتاب و کتابخوانی با همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان در حال اجرا است که بخشی از آنها به شرح زیر است؛

کتاب «در باره یک تسخیر» روایتی از تسخیر ساختمان ساواک یزد به دست مردم دارالعباده در ۱۸ دی‌ماه ۱۳۵۷ به قلم محمدهادی شمس‌الدینی به همت واحد مطالعات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی، توسط انتشارات سوره‌مهر روانه بازار نشر شد.

این کتاب در ۳۰۴ صفحه ماجرای تأسیس ساواک یزد در سال ۱۳۴۸ تا تسخیر آن در سال ۱۳۵۷ را در حوزه خاطرات شفاهی روایت می‌کند.

ماجرای تسخیر ساواک جزء رویدادهای مهم و تأثیرگذار در روند پیشبرد انقلاب اسلامی در استان یزد محسوب می‌شود.

انتشار کتاب «درباره یک تسخیر»/ اضافه شدن درس اخلاق مهندسی به دروس دانشگاه یزد

نویسنده در این اثر با نگاه برآمده از بستر فرهنگ بومی استان و با تحقیق و ساعت‌ها مصاحبه با افرادی که به نوعی با سازمان اطلاعات و امنیت (ساواک) یزد سروکار داشتند و آخرین روزهای عمر این سازمان مخوف را به چشم خود دیدند به بازخوانی این واقعه، ریشه‌ها و تأثیر آن بر روند پیروزی انقلاب در یزد پرداخته و سعی کرده اثری شایسته در کارنامه رویدادهای اثرگذار انقلاب اسلامی ثبت کند.

مراحل پژوهش و مطالعه اولیه کتاب از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و نویسنده در تدوین آن تلاش کرده نزدیک‌ترین اسناد موجود به هر روایت را ارائه کند تا مخاطب هرچه بهتر در فضای روایت قرار گیرد.
در این اثر ۹ روایت از زبان ۹ راوی نوشته شده و در ادامه سخن پایانی، تصاویر راویان، اسناد و مدارک، نقشه‌ها و نمایه‌ها آورده شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «درباره یک تسخیر» را از حوزه هنری استان یزد، انتشارات سوره مهر و بازار کتاب تهیه کنند.

اضافه شدن اخلاق مهندسی به دروس دانشگاه یزد

مجتبی فرهمند در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های کارگروه پایش اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام مهندسی استان یزد، اظهار کرد: دانشگاه یزد با ارائه درس اخلاق مهندسی برای دانشجویان رشته مهندسی ساختمان به عنوان یکی از دروس مهارتی و اختیاری موافقت کرد.

وی با بیان این‌که یکی از روش‌های ارتقای جایگاه توانمندسازی فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی آموزش آنان در حوزه‌های تعامل حرفه‌ای و رفتاری است، افزود: طی چند دهه گذشته ضرورت ارائه این درس برای رشته‌های مهندسی محرز و در تعدادی از دانشگاه‌های کشور نیز اجرایی شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد تأکید کرد: با توجه به اقدامات و پژوهش‌های صورت گرفته در سازمان نظام مهندسی بزودی سرفصل‌های این درس به دانشگاه پیشنهاد خواهد تا با تشکیل کارگروهی مشترک بررسی و نهایی شود.

فرهمند در پایان با اشاره به این‌که در پایان هرسال کارگروه پایش اخلاق حرفه‌ای سازمان نسبت به بررسی و معرفی مهندسین اخلاق در رشته‌های هفت‌گانه اقدام می‌کند، خاطرنشان کرد: در اسفند ماه سال جاری نیست مهندسین اخلاق سال ۱۴۰۲ معرفی و در آیینی از آنان تجلیل می‌شود.

انتشار کتاب «درباره یک تسخیر»/ اضافه شدن درس اخلاق مهندسی به دروس دانشگاه یزد

نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه انرژی در گرو ترویج کتابخوانی است

محمدمحسن رفیعی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در جلسه با مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد تمرکز بر توسعه فرهنگ عمومی در حوزه مصرف انرژی را لازمه صرفه‌جویی مصرف برق دانست و بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان دارای ظرفیت‌های فرهنگی متنوعی هستند که جدا از شرایطی که برای مطالعه فراهم شده می‌توان از بسیاری از خدمات، امکانات و فضای آموزشی آن در برگزاری برنامه مشترک فرهنگی بهره برد.

وی همچنین به معرفی خدمات کتابخانه‌های عمومی برای برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی اشاره کرد و افزود: کتابخانه‌های عمومی این ظرفیت را دارند که از طریق کتاب و کتابخوانی در بحث فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی مصرف برق با برگزاری مسابقات کتابخوانی و همچنین نشست‌های کتابخوان وارد شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد از دغدغه و اقدامات ارزشمند مدیر و کارکنان شرکت برق منطقه‌ای یزد در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را قابل تقدیر دانست و گفت: این اداره کل آمادگی هرگونه همکاری برای رشد و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در ادارات استان را دارد.

ابوالفضل اسدی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد هم با تأکید بر اهمیت فرهنگ مطالعه، اظهار کرد: قطعاً هر فرد و جامعه‌ای که اهل مطالعه باشد بهتر قادر به حل مشکلات خود خواهد بود و بی‌شک بین کسی که کتاب می‌خواند و کسی که کتاب نمی‌خواند تفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط