دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
«باکره و کولی» در بازار کتاب

رمان «باکره و کولی» نوشته دی.اچ.لارنس به‌تازگی با ترجمه کاوه میرعباسی راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دیوید هربرت لارنس مؤلف این‌کتاب که با نام دی.اچ.لارنس شناخته می‌شود، نویسنده انگلیسی متولد سال ۱۸۸۵ و درگذشته به سال ۱۹۳۰ است. نخستین‌رمان او با نام «طاووس» سال ۱۹۱۱ منتشر شد و دومین‌کتابش هم که رمان «حریم‌شکن» بود یک‌سال بعد به چاپ رسید. هویت ادبی و انسانی دی.اچ.لارنس به‌خاطر عشقش به فریدا همسر استاد سابقش در دانشگاه ناتینگهام شکل گرفت که شوریدگی و شیدایی این‌عشق باعث شد فریدا همسر و سه‌فرزندش را برای زندگی با این‌نویسنده رها کند.

در ۱۹۱۴ دچ.اچ.لارنس نویسنده‌ای صاحب‌نام و شناخته‌شده بود و هنری جیمز او را یکی از مؤلفان آینده‌دار رمان‌نویسی انگلیس می‌دانست.

رمان «باکره و کولی» فکر محوری و اندیشه بنیادی آثار لارنس را نشان می‌دهد؛ اینکه عشق جسمانی نه‌فقط با ارزش‌های اخلاقی تضاد ندارد، بلکه خودش مظهر ارزش غایی است. در این‌رمان هم همان مضمونی مطرح می‌شود که در رمان «معشوق لیدی چترلی» مطرح شده است. در این‌قصه یک کشیش‌سرا وجود دارد و ساکنانش که شوربختی و تیره‌روزی تقدیر آنهاست. سینتیا همسر کشیش با چشم‌پوشیدن از موقعیت و جایگاه اجتماعی خود، با مردی جوان و بی‌پول فرار کرده و دو دخترش لوسیل و ایوت را رها کرده است. نوشتن این‌ماجرا مربوط به زمانی است که ۱۲ سال پیش از آن، خود لارنس و فریدا فرار کردند و به آلمان رفتند.

«باکره و کولی» در ۱۰ فصل نوشته شده و در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم: «هرگز کسی مفهمید زن کولی به او چه گفت. انتظار برای همراهانش طولانی شد. شامگاه رسید و تاریکی را بر پهنه آسمان گستراند و طوبت و سرما را همراه آورد. از دودکش ارابه دوم دود و بوی غذای اشتهاآور بیرون می‌زد. شکم اسب سیر شده بود و پتویی زردرنگ می‌پوشاندش و دو مرد کولی دور از آنها آهسته با هم گپ می‌زدند. آن کوره‌راه پرت‌افتاده و پنهان به نحوی غریب، آرام و دنج و ساکت می‌نمود.»

نشر افق اخیراً این‌کتاب را با ۱۵۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۵ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها