سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
اشعار انتخابی ظرافت و وسواس شعر را در خود دارد/شعر بحران، قدرت تسکین بالایی دارد

رضا اسماعیلی، شاعر درباره «ققنوس قدس» گفت: اشعار کتاب به این شکل نیست که بگوییم صرفاً مناسبتی و سفارشی است، بلکه اشعار با دقت و وسواس انتخاب شده و شاعران دغدغه داشتند که به هر شعری راضی نشدند و سختگیری کردند در گنجاندن اشعاری که در کتاب آمده است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کاظم رستمی، شاعر درباره کتاب مجموعه شعر «ققنوس قدس» در برنامه «حوالی کتاب» گفت: در انتخاب اشعار این کتاب به نوآوری در محتوا و مضمون‌پردازی، نگاه تازه، نکات ادبی و ظرافت‌های شعری و تصویرپردازی‌های خوب موثر بود. اشعار این کتاب در زمان کوتاهی از شهادت تا چهلم حاج قاسم سلیمانی گردآوری شد و بر این نگاه بودیم که اگر قرار شد نماهنگی یا موسیقی تولید شود از این اشعار استفاده کند.

او افزود: گردآوری اشعار در واقع سهل ممتنع است که در نگاه اول شاید کتابسازی به نظر بیاید اما از آن طرف اگر با دقت و ظرافت اشعاری را گردآوری و با استاندار علمی و ادبی کار کند، کار دشواری است. در انتخاب اشعار کتاب «ققنوس قدس» سعی شد از هر شعری استفاده نشود.

این شاعر درباره راه یافتن کلیشه و تکرار در شعر بیان کرد: ما تلاش کردیم که اشعار تکراری و کلیشه در مجموعه نباشد، اما در ایام نزدیک به شهادت حاج قاسم تعجیل باعث شد که چندان فرصتی برای گرفتن اشعار قوی‌تر نباشد. در حالی که اگر امروز بخواهیم چنین مجموعه‌ای گردآوری کنیم قطعاً اشعار بهتری در دسترس خواهد بود که در چنین کتابی جای بگیرد.

زبان جادوی شعر تسکین دهنده است

رضا اسماعیلی گفت: شعر زبان مشترک و شناسنامه ما ایرانی‌هاست و هر جا کم بیاوریم با زبان شعر مقصود خودمان را بیان می‌کنیم به دلیل جادویی که ادبیات دارد به راحتی دردل مردم نفوذ می‌کند. لذا با استفاده از این جادو می‌توان با افراد مختلف جامعه همدردی و همزبانی ایجاد کرد.

او ادامه داد: کاظم رستمی و علی داوودی بعد از شهادت سردار رشید حاج قاسم سلیمانی به این فکر افتادند تا با گردآوری اشعار به نوعی همدردی با عموم مردم داشته باشند و لذا دست به گزینش اشعاری زدند که در ستایش و رثای حاج قاسم گفتند. این گردآوری اشعار می‌تواند احساس امنیت و تسلای خاطر و احساس همدردی مشترک را ایجاد و کمک کند تا جامعه قدری آرامش پیدا کند. این آرامش خیلی مهم است، چون این آرامش باعث نزدیکی قلب‌ها می‌شود تا دوباره ما تعادل پیدا کنیم و در بحران‌ها تصمیم درست بگیریم.

این شاعر عنوان کرد: این دو شاعر که از شاعران خوب کشور هستند و شعرشناس و منتقد در انتخاب اثار وسواس و دقت نظر زیادی به خرج دادند و سعی کردند اشعاری را گزینش و عرضه کنند که علاوه بر اینکه درباره یک شهید مقدس و بزرگوار است، وقتی خواننده این اشعار را می‌خواند آن آرامش هنری و التزاز هنری را پیدا کند و به آن حظ روحی و معنوی دست بیابد. در چند روزی که کتاب به دستم رسید و اشعار آن را مطالعه کردم که سرشار از آرایه‌های لفظی، معنوی، مولفه‌های ادبی و زیباشناختی است که به عنوان یک اثر ادبی و هنری هم قابل تامل است، یعنی اشعار آن به این شکل نیست که بگوییم صرفاً مناسبتی و سفارشی است. این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که اشعار با دقت و وسواس انتخاب شده و شاعران دغدغه داشتند که به هر شعری راضی نشدند و سختگیری کردند در گنجاندن اشعاری که در کتاب آمده است.

رضا اسماعیلی گفت: در عین حال جای بعضی از اشعار در کتاب «ققنوس قدس» خالی است که شاید با توجه به شتاب و تعجیلی که در چاپ کتاب بوده، در چنین شرایطی افراد به همه منابع و اشعار دسترسی ندارد. اما اشعاری هم بودند که استحقاق داشتند در این کتاب گنجانده شوند که دسترسی به آنها امکانپذیر نبوده است و مغفول ماندند که حالا می‌توانند در چاپ‌های بعدی آنها را اضافه کنند.

او درباره ادبیات بحران بیان کرد: ادبیات بحران در واقع یک واکنش سریع است که اهل ادب می‌خواهند موضع خود را نسبت به ک مساله به صورت هنرمندانه و شاعرانه بیان کنند. علت اینکه تاثیرپذیری این گونه ادبی بیشتر است شاید به دلیل پیشینه بیش از هزار ساله ادبیان فارسی در فرهنگ ایرانی است، یعنی ذهن جوان ایرانی آمیخته با این استعارات، تلمیحات و تاثیرات ادبی است. در واقع هر ایرانی یک گنجینه ادبی است برای بیان ادبی.

این شاعر و منتقد اظهار کرد: در بحران هم یک شاعر و ادیب از این گنجینه استفاده می‌کند، به این شکل نیست که بخواهد از صفر شروع کند به گنجینه و اندوخته خودش که ذخیره کرده با خواندن اشعار بزرگان ادب مانند رودکی، فردوسی، مولوی، سعدی. وقتی یک ایرانی چنین اشعاری را در حافظه خودش داشته باشد طبیعتاً وقتی می‌خواهد حتی درباره شهید بزرگواری مانند سردار سلیمانی شعر بگوید از این کدها و کلیدها در سرودن استفاده می‌کند. در واقع یک مواد خام آماده‌ای در دسترسش هست که باید آنها را صیقل دهد و آنها را به یک گوهر درخشان و ارزنده‌ای تبدیل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها