شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۷
رشته‌هاي جديد كتاب‌هاي جديد هم مي‌خواهند

استاديار دانشکده تربيت ‌بدني دانشگاه گيلان(رشت) عنوان کرد: در دو سال اخير رشته فيزيوتراپي ورزش به رشته‌هاي تحصيلي اضافه شده است، اما کتاب و منابع مناسبي در اين حوزه وجود ندارد. در واقع، رشته‌هاي جديد، كتاب‌هاي جديد نيز مي‌خواهند.

دکتر علي اصغر نورسته در گفت‌وگو با خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: به علت عدم حضور فعال رشته فيزيوتراپي ورزشي در کشور، اکنون در حوزه‌هاي علمي و کاربردي اين علم از کشور‌هاي پيشرفته در ورزش فاصله بسياري گرفته‌ايم و تنها با سرمايه‌گذاري در بخش انتشار کتاب‌ مي‌توان خود را در مسير علمي کشور‌هاي پيشرفته قرار داد. 

معاون پژوهشي دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه گيلان(رشت) ادامه داد: کتاب‌هاي محدودي که در اين زمينه در کشورمان وجود دارد، اثر پزشکان ارتوپد، استادان طب فيزيكي بدن انسان و تعدادي از کارشناسان فيزيوتراپي و استادان دانشگاه‌هاست که همگي علمي و تخصصي‌اند است و بسياري از دانشجوياني که در مقطع کارشناسي ارشد به اين رشته وارد مي‌شوند، نمي‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وي افزود: بسياري از مولفان کتاب‌هاي اين حوزه به صورت تئوري فعاليت کرده‌اند و کارشناساني که در اين حوزه به صورت عملي فعاليت مي‌كنند، تاکنون کتابي تاليف نکرده‌اند و امروزه در کشورمان با فقر علم کاربردي طب و فيزيوتراپي ورزشي روبروييم. 

به اعتقاد وي، بسياري از ورزشکاران کشورمان آسيب‌هاي ورزشي را به درستي نمي‌شناسند و اطلاع ندارند کدام يک از صدمات نياز به مراجعه به پزشک و درمان دارد يا چه صدماتي براي بهبود تنها نياز به استراحت و عدم فشار دارند.

عضو هيات علمي دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه گيلان(رشت) تصريح كرد: مهم‌ترين مهارت در آسيب‌هاي ورزشي خود‌درماني و درمان‌هاي اوليه آن است که بسياري از ورزشکاران کشورمان از آن‌ها آگاهي ندارند، زيرا اطلاع‌رساني مناسبي در اين حوزه انجام نشده است.  
 
وي تصريح کرد: بايد علوم مختلف به شکل کارگاهي به دانشجويان ارايه شود تا آن‌ها بتوانند از اطلاعات موجود در کتاب‌هاي تخصصي نهايت بهره را ببرند. 

نورسته تاکيد کرد: دانشکده‌هاي مختلف بايد به انتشار کتاب‌هاي مناسب براي رشته‌هاي خود بپردازند و به سوي همگام شدن با علم روز دنيا حرکت کنند. امروزه بسياري از علوم پزشکي در کشورمان در دنيا پيشتازند و حتي مي‌توان ادعا کرد جلوتر از کشور‌هاي برتر جهان هستيم، اما متاسفانه تعدادي از رشته‌ها تحت شعاع رشته‌هايي نظير پزشکي، از حمايت مناسبي برخوردار نيستند. 

استاديار دانشکده تربيت ‌بدني دانشگاه گيلان در پايان اظهار داشت: امروزه به دليل فقر فعاليت‌هاي عملي، ورزشي در دانشگاه‌ها، استفاده از كتاب‌هاي علمي و عملي براي دانشجويان تربيت بدني و علوم ورزشي حتي در مقطع دکتري در بسياري از گرايش‌ها امكان‌پذير نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط