سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
کتاب « حیات ۳؛ انسان در عصر هوش مصنوعی» تجدید چاپ شد

کتاب « حیات ۳؛ انسان در عصر هوش مصنوعی» نوشته «مکس تگمارک» به ترجمه جمیل آریایی توسط انتشارات مازیار تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات مازیار کتاب «حیات ۳؛ انسان در عصر هوش مصنوعی» نوشته «مکس تگمارک» به ترجمه جمیل آریایی را تجدید چاپ کرد. این کتاب در ۶۱۰ صفحه درباره هوش مصنوعی و دوقلوهای دیجیتال تالیف شده‌است. این کتاب نوشته استاد کیهان‌شناسی دانشگاه MIT و بنیان‌گذار انستیتوی آینده‌ی حیات، «ماکس تگمارک» است.

کتاب «حیات ۳؛ انسان در عصر هوش مصنوعی»، ما را به دنیای پژوهش‌های هوش مصنوعی می‌برد و با اساسی‌ترین پرسش‌های زمانه روبه‌رو می‌کند. این کتاب داستان آینده ما با هوش مصنوعی را بیان می‌کند.

هوش مصنوعی قبلاً موضوعی علمی تخیلی برای ساخت فیلم بود؛ اما امروز، یکی از زمینه‌های اصلی علوم در سراسر دنیا است. ما در آستانه دوران جدیدی ایستاده‌ایم؛ آنچه روزگاری علمی تخیّلی می‌نمود، شتابان به واقعیّت می‌پیوندد و هوش مصنوعی، جنگ‌ها، جنایات، عدالت، اشتغال، جامعه و حتّی حسّ انسان بودن ما را دگرگون می‌کند. هوش مصنوعی، بیش‌از هر تکتولوژی دیگری، توانایی آن را دارد که انقلابی در آینده‌ی جمعی ما به پا کند.

شاید اکثر ما انسان‌ها تصور کنیم هوش مصنوعی، محدود به ساختن ربات است. اما حقیقت این است که این موضوع بسیار فراتر از تنها ساختن ربات است. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) که به اختصار AI نامیده می‌شود و در مقابل هوش طبیعی قرار می‌گیرد، در یک تعریف کلی، به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی داشته باشند. رفتارهایی از قبیل درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسان و پاسخ موفق به آن‌ها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل.

مکس تگمارک نویسنده این کتاب، درباره کتاب «حیات ۳؛ انسان در عصر هوش مصنوعی» اینطور می‌گوید: «می‌خواهید داستان ما چگونه آغاز شود؟ می‌خواهید تأثیر هوش مصنوعی بر شغل‌ها، قوانین و سلاح‌ها در دههٔ پیش‌رو چه باشد؟ به آینده که می‌نگرید، پایان این داستان را چگونه می‌نویسید؟ این داستان به راستی که ابعادی کیهانی دارد، چون چیزی از سرنوشت حیات در جهان هستی ما کم ندارد. و این داستانی است که ما باید بنویسیم.»

کتاب «حیات ۳؛ انسان در عصر هوش مصنوعی» به اکثر سوالاتی که درباره هوش مصنوعی و آینده انسانی برای ما پیش می‌آید پاسخ داده‌است اما این پاسخ‌ها بیشتر در حکم پیش‌بینی هستند. سوالاتی از قبیل: «آیا انسان‌ها با اتوماسیون می‌توانند به آسایش برسند آن‌هم در صورتی که درآمد یا هدف زندگی را از دست بدهند؟ چطور می‌توانیم مطمئن باشیم که سامانه‌های هوش مصنوعی آینده بدون اینکه خراب شوند، نادرست عمل کنند یا هک شوند، آن‌چه را ما می‌خواهیم انجام می‌دهند؟ تسلیحات و سلاح‌های آتش به اختیار کشنده، موضوعی هراس آور در زندگی ما محسوب می‌شوند؟ آیا هوش مصنوعی به حیات کمک خواهد کرد تا بیش از گذشته نشو و نما کند یا این ماشین‌ها سرانجام همه شغل‌های ما را از ما می‌گیرند و دست آخر هم جایگزین ما می‌شوند؟»

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «گروه امگا نمادی از شرکت بود. در حالی که دیگر اعضای شرکت با فروختن برنامه‌های هوش مصنوعی گوناگون تجاری با توانایی‌های محدود می‌کوشیدند تا بودجه شرکت را تامین کنند؛ گروه امگا با کشف و شهودی که مدیرعامل مدام رویای آن را در سر می‌پرورانید پیش می‌تاختند. بیشتر اعضای دیگر شرکت با ارادتی که به گروه امگا داشتند آنان را «امگایی‌ها» می‌گفتند و مشتی خوش خیال‌شان می‌خواندند که در برهه‌ای از زمان دهه‌ها از اهدافی که داشتند جلوتر بودند. با وجود این با خوشنودی در برابر خواسته‌های آنان تسلیم می‌شدند چون پژوهش‌های پیشگام امگایی‌ها بر اعتبار شرکت‌شان می‌افزود و نیز از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای که مگایی‌ها در اختیار آنها می‌گذاشتند به وجد می‌آمدند. آنچه آنان نمی‌دانستند این بود که امگایی‌ها پشت چهره خوش خط و خالشان رازی را پنهان کرده بودند.
امگایی‌ها در شرف رونمایی از جسورترین برنامه تاریخ آدمی بودند. مدیرعامل کاریزماتیک آنها نه تنها اعضای این گروه را از میان پژوهشگران برجسته دست چین کرده بود بلکه بلندپروازی، آرمانگرایی و مسئولیت پذیری شدید آنها در برابر کمک به انسانیت نیز در انتخاب آنها دخیل بود.»

مکس تگمارک (Max Tegmark‎) نویسنده کتاب «حیات ۳؛ انسان در عصر هوش مصنوعی»، در زمینه کیهان‌شناسی در دانشگاه MIT تدریس می‌کند و بنیان‌گذار انستیتوی آینده حیات است. از میان آثار او می‌توان به جهان ریاضیاتی ما (۲۰۱۴) و مجموعه زندگی ۳٫۰؛ انسان بودن در عصر هوش مصنوعی (۲۰۱۷) اشاره کرد.

کتاب «حیات ۳؛ انسان در عصر هوش مصنوعی» در ۳۸۴ صفحه توسط انتشارات مازیار تجدید چاپ شد. نسخه صوتی این کتاب نیز در دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها