یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
كمبود كتاب ورزشي ويژه دانشجويان نداريم

معاون تحصيلات تکميلي دانشکده تربيت بدني دانشگاه شهيد بهشتي تهران عنوان کرد: کتاب‌هاي مورد نياز دانشجويان تربيت بدني در هر گرايشي يافت مي‌شود و کمبود زيادي در اين حوزه وجود ندارد._

دكتر محمد علي اصلانخواني در گفت‌وگو با خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: کتاب‌هاي ترجمه شده بسياري در هر يک از گرايش‌هاي رشته تحصيلي تربيت‌بدني وجود دارد که براي مقاطع مختلف تحصيلات عالي مناسب است.

وي اضافه کزد: امروزه مقطع کارشناسي تربيت‌بدني و علوم ورزشي به دليل آشنا نبودن بسياري از دانشجويان به زبان‌هاي خارجي، به ويژه انگليسي، داراي محدوديت‌هايي است، زيرا زمان ترجمه و انتشار كتاب طولاني است و ژباعث مي‌شود به كتاب‌ها به صورت مرجع به دست آن‌ها نخواهد رسيد. 

دانشيار گرايش تحصيلي رواني حرکت دانشکده تربيت بدني دانشگاه شهيد بهشتي تهران تصريح کرد: دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتراي در رشته تربيت بدني به منابع اصلي خارجي دسترسي دارند و مي‌توانند به صورت مستقيم از اطلاعات روز دنيا در گرايش تحصيلي خود مطلع شوند اما دانشجويان کارشناسي اين امکان را ندارند و بايد تلاش بيشتري در زمينه چاپ‌هاي کتاب‌هاي مناسب براي آن‌ها انجام داد.

اصللانخواني ادامه داد: امروزه بسياري از کتاب‌هاي موجود در کشور ترجمه آثار خارجي‌اند که علت آن شرايط دشوار تاليف است. زماني که از کارشناسان جوان کشور در امر تاليف و ترجمه کتاب حمايت نشود، هيچ‌گاه توليد علم در کشور نخواهيم داشت و نمي‌توانيم به پرورش نيروي کارآمد بپردازيم.

مولف و مترجم كتاب «رشد و تکامل حرکتي در طول عمر» درباره سطح علمي کتاب‌هاي موجود براي رشته تربيت بدني اظهار داشت: امروزه تعدادي از انتشارات به دليل تجاري و غير انتفاعي بودن بيشتر به فکر مسايل مالي و کسب سود از چاپ کتابند و کمتر به مطالب ارايه شده در کتاب توجه مي‌کنند.

وي افزود: دانشگاه‌ها فضاي مناسب‌تري براي انتشار کتاب‌هاي تخصصي‌اند که براي اين کار بايد بودجه بيشتري به آنها اختصاص يابند و حمايت مناسب‌تري از آن‌ها به عمل آيد.  

اصلانخواني درباره نحوه داوري کتاب در دانشگاه‌ها عنوان کرد: داوري‌ها در دانشگاه‌ها مناسب است، در صورتي که داوران از ميان متخصصان منتخب شوند تا آگاهي و تسلط کامل بر موضوع کتاب داشته باشند و باعث پيشرفت همه جانبه مولف يا مترجم اثر شوند. 

وي که سابقه همکاري در ترجمه و تاليف تعداد بي‌شماري كتاب و مقاله کتاب را با متخصصان و کارشناسان جوان تربيت بدني دارد، درباره علم رواني حرکت بيان کرد: رواني حرکت يک فرايند بلند مدت است که بررسي و ارايه اطلاعات آن، براي تمام قشر‌هاي جامعه موثر خواهد بود.

معاون تحصيلات تکميلي دانشکده تربيت بدني دانشگاه شهيد بهشتي تاکيد کرد: اين علم در کتاب‌هاي روانشناسي و يادگيري حرکت وجود دارد و بايد در دسترس تمام مردم قرار گيرد و اطلاعات و مزاياي حرکت با بيان جنبه‌هاي مختلف آن به همه قشر‌هاي مردم ارايه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط