شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۹
مطالعه كتاب‌هاي روز دنيا، سرآغاز پيشرفت در علم ورزش

رييس دانشكده تربيت ‌بدني دانشگاه شهيد بهشتي تهران عنوان كرد: پيشرفت ورزش به ويژه در حوزه قهرماني، با علمي ساختن ورزش و مطالعه كتاب‌هاي روز دنيا ميسر خواهد شد.\

دكتر خسرو ابراهيم در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران‌(ايبنا)، درباره نقش كتاب در علمي‌ شدن ورزش كشورمان، گفت: اگر بخواهيم با جريان پيشرفت ورزش در دنيا  همراه شويم، لازم است به مطالعه آثار مكتوب نظير كتاب‌هاي حوزه تربيت ‌بدني و علوم ورزشي كه منابعي بسيار قوي، در راستاي آمادگي جسماني، رشد، آسيب‌شناسي، بيومكانيك ورزشي، روانشناسي و جامعه‌شناسي ورزشي‌اند، بپردازيم.

وي افزود: با توجه به اين‌كه امروزه تمام امور زندگي انسان درگير علم شده‌، توجه به علم ورزش نيز امري ضروري است. به عنوان مثال، سلامت بدن انسان در گرو علم ورزشي است و كتاب ابزاري مناسب براي رسيدن به اين آگاهي براي تمام اقشار جامعه به ‌شمار مي‌رود.

مولف كتاب «محاسبات سوخت و سازي» ضمن بيان اين مطلب كه رشد ورزش قهرماني به علمي شدن ورزش وابسته است، گفت: اگر درصدد مطرح شدن در عرصه ورزشيم و خواهان رشد ورزش قهرماني‌ايم، بايد سنت‌ها را كنار بگذاريم و با اطلاعات علمي و عيني برخورد كنيم تا بتوانيم از نيروي انساني و سرمايه مصرف شده، محصول بهتري را برداشت كنيم. توجه به كتاب‌ها و مقالات ورزشي و آگاهي از نتايج پژوهش‌ها مي‌تواند اين امر را تحقق بخشد. در اين صورت ورزش قهرماني ما روز به روز پيشرفت چشمگيري خواهد داشت.

به اعتقاد وي، ورزشكاران بيشترين لطمه را زماني كه خارج از اردو يا درگير مسابقات ليگ هستند، مي‌بينند. ورزشكاران و مربيان بايد مفاهيم اصلي علم ورزش را بدانند. هنگامي كه در دوران استراحت به‌سر مي‌برند، مطالعه كتاب‌هاي ورزشي مي‌تواند آنها را در حفظ آمادگي جسماني خود ياري دهد. در واقع كتاب مي‌تواند نقش يك مربي را در اين دوران براي ورزشكار بازي كند.

دكتر ابراهيم با اشاره به اين‌كه سطح كيفي كتاب‌هاي ورزشي از سال 63 تاكنون پيشرفت چشم‌گيري داشته ‌است، اظهار داشت: بيشتر كتاب‌هايي كه عرضه مي‌‌‌شوند، ترجمه‌ آثار كشور‌هاي ديگرند. البته بايد در نظر داشت تا زماني ‌كه كتاب‌هاي كشورهاي پيشرفته در امر ورزش ترجمه و مطالعه نشود و در زمينه‌هاي مختلف ورزشي تحقيق و پژوهش نكنيم، قادر به توسعه تفكرات ورزشي حتي در زمينه تاليف كتاب نخواهيم بود.

نويسنده كتاب «فعاليت و محيط» با اشاره به دشواري تاليف كتاب‌هاي تخصصي گفت: به دليل اين‌كه وظايف آموزشي استادان و صاحب‌نظران تربيت بدني و علوم ورزشي به ويژه در دانشگاه‌ها سنگين است، آن‌ها فرصت كمتري براي دست به قلم شدن در حوزه‌هاي مختلف ورزش پيدا مي‌كنند.
 
رييس دانشكده تربيت‌بدني دانشگاه شهيد بهشتي تصريح كرد: اميدواريم استادان و صاحب‌نظران علم ورزش از تجربه‌ بالاي خود در دوران بازنشستگي استفاده كنند و به تاليف كتاب و انتقال تجربيات خود همت ورزند. 

نويسنده و پژوهشگر ورزشي گفت: الگوهاي يادگيري در حال تغييرند و ما در صورتي رشد بيشتري در زمينه علم ورزش خواهيم داشت كه با اين تغييرات هم‌سو و هم‌قدم شويم و با اطلاعاتي كه از مطالعه كتاب‌ها و فعاليت‌هاي كشورهاي پيشرفته در حوزهورزش به‌دست مي‌آوريم، به توليد اين علم در كشورمان بپردازيم. 

نويسنده و مترجم حوزه تربيت بدني و ورزش درباره نقش رسانه‌ها در نهادينه كردن فرهنگ كتاب و كتابخواني، تصريح كرد: رسانه‌ها در اطلاع رساني حرف اول و آخر را مي‌زنند. گاهي اوقات مي‌توانيم از طريق رسانه‌ها به كتاب‌هاي مورد نياز دسترسي پيدا كنيم و با معرفي آن‌ها و عرضه كردن دانش افراد علمي از طريق رسانه‌ها، گام بزرگي در فرهنگ‌سازي مطالعه برداريم.

وي تاكنون كتاب‌هايي در زمينه علم تمرين، فيزيولوژي ورزشي، آمادگي جسماني و واليبال به رشته تحرير درآورده ‌است و سه كتاب «فعاليت و محيط»، «محاسبات سوخت و سازي» و «آناتومي و فيزيولوژي ورزشي» را نيز در دست تاليف دارد.

دكتر خسرو ابراهيم از بازيكنان تيم ملي جوانان و بزرگسالان واليبال ايران بوده و تحصيلات خود را در رشته تربيت ‌بدني و دانشگاه تگزاس گذرانده و همچنين دوره يكساله‌اي را در دانشگاه تورنتو كانادا به مطالعه و پژوهش در حوزه تاثيرات فعاليت بر عضلات پرداخته است. او در دانشگاه‌هاي تهران، گيلان و شهيد بهشتي به عنوان استاد و  مسوول اجرايي به فعاليت مي‌پردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط