سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
عضویت در کتابخانه‌های عمومی؛ سرمایه‌گذاری برای آینده

چهارمحال و بختیاری - معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری از تقویت خدمات پایه و افزایش خدمات جانبی و به‌روز کتابخانه‌ای در کتابخانه‌های استان خبر داد و گفت: کتابخانه‌های عمومی با عضویت مقرون‌به‌صرفه، دسترسی گسترده به منابع دانش و فرهنگ را تضمین می‌کنند.

جواد بهمینه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایران (ایبنا)، از افزایش خدمات کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و اظهار داشت: با هدف ارتقاء سطح دسترسی و کیفیت خدمات و تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی در حال ایجاد تحولات و خدمات متنوعی همچون ساختکده‌ها، اتاق‌های علم، تالارهای محققان و پانسیون‌های مطالعاتی در کتابخانه‌های استان در کنار خدمات اصلی (امانت کتاب، بخش مرجع، سالن‌های مطالعه، بخش نشریات و…) هستیم که این خدمات جدید بر اساس نیازسنجی جامعه مخاطب و استفاده از فضای مازاد کتابخانه شکل می‌گیرد.

بهمینه با اشاره به عضویت مقرون‌به‌صرفه و دسترسی گسترده اعضا به منابع مطالعاتی افزود: با پرداخت حداقلِ هزینه‌، برای عضویت سالیانه، اعضا می‌توانند از خدمات گسترده‌ای از جمله امانت کتاب در سطوح مختلف و دسترسی به سالن‌های مطالعه بهره‌مند شوند و طرح عضویت سراسری، امکان استفاده از منابع غنی کتابخانه‌های عمومی کشور را نیز فراهم می‌آورد.

عضویت در کتابخانه‌های عمومی؛ سرمایه‌گذاری برای آینده

وی ادامه داد: در مناسبت‌های مختلف، عضویت رایگان در کتابخانه‌ها امکان‌پذیر است. اعضا همچنین می‌توانند از امکاناتی نظیر وای‌فای رایگان، دسترسی به پایگاه مقالات علمی (سیویلیکا، مگاپیپر، علم‌نت و…) و شرکت در کلاس‌های آموزشی بدون هزینه استفاده کنند که این خدمات رایگان بیش از ۱۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی را شامل می‌شود و با ساخت کتابخانه مرکزی این خدمات به ۶۰ خدمت تبدیل می‌شود و در اختیار جامعه کتابخوانِ استان قرار می‌گیرد.

عضویت در کتابخانه‌های عمومی؛ سرمایه‌گذاری برای آینده

معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری به توسعه زیرساخت‌ها بر اساس نیازهای اعضا پرداخت و گفت: کتابخانه‌ها، ضمن حفظ فضاهای عمومی کتابخانه‌ها، به ایجاد زیربناها و فضاهای جدید می‌پردازند تا پاسخگوی درخواست‌های متنوع اعضا باشند. این خدمات شامل تالارهای محققین و پانسیون‌های مطالعاتی است که با پرداخت هزینه مصوبِ بسیار پایین قابل استفاده هستند و این خدمات پاسخگویی به نیاز جامعه مخاطب کتابخانه‌های عمومی است، همانگونه که در طی دو سال گذشته در سطح شهرشهرکرد ۵ سالن مطالعه خصوصی از این اداره‌کل برای فعالیت مجوز گرفته‌اند و خدمات با کیفیتی را در کنار کتابخانه‌های عمومی به مخاطبین خود ارائه می‌دهند.

بهمینه با اشاره به تعهد به ارائه خدماتِ باکیفیت و ترویج فرهنگ مطالعه اظهار داشت: تغییرات و افزودن خدمات جدید، تعهد کتابخانه‌های عمومی به ارائه‌ خدمات باکیفیت و دسترسی برابر به منابع دانش را تقویت می‌کند. این اقدامات به ترویج فرهنگ مطالعه و یادگیری مادام‌العمر کمک شایانی دارد و کتابخانه‌ها را به عنوان مراکزی دانش‌بنیان و فرهنگی مطرح می‌سازند که نقش پلی بین نسل‌ها و فرهنگ‌های مختلف را ایفا می‌کنند.

عضویت در کتابخانه‌های عمومی؛ سرمایه‌گذاری برای آینده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها