دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۳
كتاب "عمليات والفجر3" نوشته شد

امير سرتيپ علي عبدي بسطامي، با استفاده از اسناد موجود در آرشيو نيروي زميني ارتش، كتاب "عمليات والفجر3 (محاصره زالواب)" را نوشته است. اين اثر در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارتش، مراحل پاياني چاپ را مي‌گذراند.\

علي عبدي بسطامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به عدم انجام تحقيقات گسترده درباره عمليات والفجر3 اشاره كرد و اظهار داشت: نبرد در گرماي بيش از 40 درجه و پيروزي نيروهاي ايراني در مقابل برتري نظامي دشمن، از جمله شاخصه‌هاي عمليات والفجر3 هستند.

وي افزود: اين عمليات، با هدف آزادسازي ارتفاعات زالواب و مهران، در سال 1362 و منطقه غرب انجام شد. در آن دوران، ارتفاعات زالواب كه از يك سو به دشت مهران و از سوي ديگر به شهر بدره عراق مشرف است، در تصرف نيروهاي بعثي عراق بود. به همين دليل، عبور از تنگه "كنجان چم" ـ تنها مسير منتهي به مهران ـ غيرممكن به نظر مي‌رسيد.

اين نويسنده ارتشي از حضور خود در اين محور از عمليات والفجر3 ياد و خاطرنشان كرد: چگونگي محاصره نيروهاي عراقي، مقاومت 11 روزه و شكست آنان، در كتاب "عمليات والفجر3 (محاصره زالواب)" بازگو شده‌اند.

بسطامي تاكيد كرد: آرشيو اسناد نيروي زميني ارتش، مدارك موجود در يگان‌هاي عملياتي حاضر در عمليات والفجر3 مانند تيپ مستقل 84 خرم‌آباد و خاطرات پرسنل فعال در اين عمليات، در تدوين اين كتاب مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وي يادآور شد: تاليف كتاب "عمليات والفجر3 (محاصره زالواب)"، به دليل كمبود اسناد و مدارك مرتبط با این عمليات، بيش از دو سال طول كشيد.

نويسنده كتاب "حمرين"، در پايان گفت: اين كتاب، توسط سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارتش جمهوري اسلامي ايران در مراحل پاياني چاپ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط