شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۹
حلقه وصلي بين هنرمندان و ادبيات وجود ندارد

حميدرضا آذرنگ- نويسنده و كارگردان تئاتر- با بيان اينكه هنرمندان بايد با ادبيات تعامل مستقيم داشته باشند، گفت:‌ پيوند بين هنرمند و ادبيات ما را به نتيجه دلخواهي كه از هنر داريم، مي‌رساند.

آذرنگ به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: داستان‌هاي دراماتيك زيادي در ادبيات فارسي وجود دارد كه از سوي هنرمندان به آنها توجهي نشده است؛ چون بين هنرمندان و ادبيات رابطه صميمانه‌اي وجود ندارد و بين آنها فاصله افتاده.

به اعتقاد وي، اين كم‌توجهي را مي‌توان از چند جهت پيگيري كرد. به باور آذرنگ، مي‌توان از دوران تحصيل دانش‌آموزان را با زواياي مختلف ادبيات آشنا كرد. چون اين پرورش و خلاقيت طي اين روند، شكل ديگري به خود مي‌گيرد و خود را نشان مي‌دهد. 

آذرنگ اين پرسش را مطرح كرد كه با توجه به اينكه در كشور ما جشنواره‌هاي متعددي برگزار مي‌شود، چرا به بهانه پرداختن به جنبه‌ها و ظرفيت‌هاي دراماتيك ادبيات فارسي جشنواره برگزار نمي‌كنيم و با نگاه خاص به ادبيات فارسي نمي‌پردازيم تا به شكل‌گيري آثار نمايشي كمك كند.

وي اضافه كرد: در حال حاضر مشغول خيال‌پردازي و شاخ و برگ دادن به نوشته‌هاي غربي هستيم و از زواياي مختلف اثري را نمايشي كرده و به روي صحنه مي‌آوريم. اين در حالي است هيچ تلاشي براي به روز كردن مفاهيم غني ادبيات خود نكرده‌ايم.

به گفته آذرنگ، در گذشته شاهنامه‌خواني، پرده‌خواني و نقالي در عشاير از رسم و رسوم‌ها بود و آنها اين اشعار را با سواد اكتسابي حفظ و بازخواني مي‌كردند. ولي اين انتقال طي اين دوران به درستي شكل نگرفته است. در حال حاضر هم نوعي بيگانگي با اين آثار به وجود آمده؛ در حالي كه قوه خيال‌پردازي هنرمند مي‌تواند بين او و ادبيات ارتباط صميمانه و تعامل مستقيم به وجود آورد.

وي يادآور شد: ‌در حوزه نمايشنامه‌نويسي به نويسنده بهاي لازم داده نمي‌شود و كمترين دستمزد براي او در نظر گرفته مي‌شود. از اين رو نويسندگان تمايل بيش‌تري به بازنويسي متون خارجي نشان مي‌دهند. 

نمايشنامه «برگزين» نوشته آذرنگ به تازگي از سوي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس منتشر شده است. «در قاب ماه» و «خيال روي خطوط موازي» از ديگر آثار منتشر شده اين نمايشنامه‌نويس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط