پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ، بسته‌بندی در قم / افتتاح اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهک

قم- برگزاری محفل‌های شعر با موضوع محرم، فراخوان پویش شعر بصائر، برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ، بسته‌بندی در قم و افتتاح اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهک از جمله اخبار فرهنگی استان قم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، محفل ترانه‌سرایان استان قم با حضور صدرا کاوه و محمدجواد الهی‌پور و جمعی از ترانه‌سرایان استان قم در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

در این محفل الهه ملکی،‌ علی‌اصغر طلوعی،‌ راضیه مهدی،‌ زهرا نورانی و فاطمه صادقی تازه‌ترین سروده‌های خود را قرائت کردند و درباره محتوا و مسائل تکنیکی آن بین کارشناسان و حاضران در جلسه تبادل نظر شد.

در خلال نقدها و گفت‌وگوها به اهمیت عنصر شاعرانگی در ترانه اشاره و تاکید شد ترانه‌سرا همچون شاعر باید تعابیر و مضامین خود را در لفافه و به شکل شاعرانه بیان کند.

همچنین محمدجواد الهی‌پور ترانه‌سرا و مجری کارشناس این محفل، به بحث تناسب بین واژگان اشاره کرد و متذکر شد که در اثر ادبی باید دلیلی برای انتخاب واژگان وجود داشته باشد و هم‌نشینی کلمات در کنار هم منطقی مثل تناسب، تضاد، ترادف و... داشته باشد.

نمایشگاه صنعت چاپ، بسته‌بندی در قم برگزار می‌شود

ابراهیمی، مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان قم، بر ایجاد شهرک تخصصی، ایجاد واحدهای کارگاهی کوچک و متوسط، تهیه اطلس اعضا و ذی‌نفعان خوشه چاپ و معرفی توانمندی آن‌ها، تأمین مواد اولیه، برگزاری دوره‌های آموزشی مبتنی بر نیاز بازار، تاکید کرد و گفت: این موارد از جمله زیرساخت‌های لازم در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی است که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
 
یاسر دیبایی رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت چاپ، بسته بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی در استان قم با بیان اینکه این نمایشگاه در هرماه برگزار می‌شود، بیان کرد: بیشتر تمرکز صنعت چاپ قم در حوزه نشر کتاب متمرکز بوده و در حال حاضر بر حوزه چاپ بسته‌بندی تمرکز دارد؛ با توجه به اینکه صنعت چاپ استان قم قطب سوم برتر کشور است، بنابراین نیاز دارد که خود را به روز کند.
 
دیبایی با اشاره به اینکه قصد داریم ظرفیت‌های چاپخانه داران استان را به کشور معرفی کنیم، عنوان کرد: بیش از ۴۰۰ واحد فعال در صنعت چاپ استان قم با بیش از ۴ هزار نیروی انسانی در حال فعالیت هستند که قابلیت افزایش دارد.
 


برگزاری محفل شعر عاشورایی در خانه ملاصدرا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ابتدای این مراسم تأکید کرد: برنامه‌های فرهنگی و هنری مناسبی برای شهرستان کهک در دستور کار داریم که با همکاری‌ مسئولان و مردم کهک محقق و اجرا خواهد شد.

سید احمد علوی، سمانه خلف‌زاده، اعظم سعادتمند، روح‌الله گائینی، مجتبی خرسندی، سایه رحیمیان و جمعی از شاعران آیینی کهک به شعرخوانی پرداختند.

محفل شعر عاشورایی به همت و تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، صداوسیمای مرکز قم، فرمانداری و شهردای کهک، سپاه ناحیه سیدالشهداء شهر کهک، اداره تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه کهک و مجمع جوان ستایشگر برگزار شد.
 
برگزاری سوگواره شعر «شش‌ماهه» و در قم

«سوگواره شعر شش‌ماهه و بزرگداشت حضرت علی‌اصغر(ع)» همراه با تجلیل از پیرغلامان حسینی از سوی سازمان فرهنگی شهرداری قم در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی شهرداری قم برگزار شد.

در این مراسم از حاج محمد روغنی، حاج حسین میره‌ای، حاج غلامرضا فلاح، حاج غلامرضا ذاکری‌رئوف و عباس محمدی از پیرغلامان استان قم تجلیل شد.

در این آیین، فاطمه‌سادات آل‌مجتبی، مینا شیرخان، سیدحمیدرضا برقعی، محسن ناصحی، هادی جانفدا، محمدحسین ملکیان (فراز) و شهاب خالقی اشعاری را درباره امام حسین (ع) و اهل‌بیت ایشان، حضرت علی‌اصغر (ع) و واقعه کربلا خواندند.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم و حجت‌الاسلام‌ سیداحمد طباطبایی‌نژاد سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری قم از سخنرانان این سوگواره بودند که با تجلیل از پیرغلامان بر ادامه راه اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و ترویج مکتب حسینی تأکید کردند.
 
نیاز شهرک پردیسان قم به کتابخانه عمومی

مهدی توکلیان به شهرک پردیسان و نیاز این منطقه به کتابخانه عمومی، اشاره کرد و گفت: شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم واقع‌ شده است و  وجود کتابخانه جزو نیازهای شهروندان است و باید به آن توجه شود و همه خیران و مسوولان با همت جمعی دست به دست هم دهند تا این مهم انجام شود.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم، تصریح کرد: انجمن خیران کتابخانه‌های استان قم فعال است اما در اولویت‌های خیران ایجاد کتابخانه قرار نمی‌گیرد و بیشتر علاقه‌مند به ساخت مدرسه هستند، اگر خیرین به تاثیرهای کتابخانه عمومی در آینده فرزندان و کودکان کشورمان آگاه باشند، به سمت کتابخانه‌سازی خواهیم رفت.
 

 

شعر «بصائر» در قم فراخوان داد

حمزه محمودی با اشاره به موج اسلام‌ستیزی در برخی کشورهای غربی، گفت: به همین منظور، فراخوان شعر بصائر در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم را که از سلسله برنامه‌های ماهانه‌ حجره‌های ساحلی است، ویژه‌ شاعران طلبه، طراحی کردیم و امیدوارم شاعران طلبه اشعار خود را از طریق نرم افزار ایتا به دبیرخانه فراخوان ارسال کنند.

 محمودی بیان کرد: این پویش به همت اداره هنرهای ادبی، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان فرصت دارند آثار خود را تا 26 مرداد 1402 به دبیرخانه این برنامه ارسال کنند.

 این شاعر آئینی در پایان، اضافه کرد: عصر شعر بصائر روز شنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۲ در نگارستان اشراق ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد و ضمن شعرخوانی شاعران از برگزیدگان این فراخوان تجلیل به عمل خواهد آمد.
 
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهک
 
محمد خامه‌یار مسئول امور شهرستان‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، عنوان کرد: در راستای توسعه عدالت فرهنگی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را در شهرستان کهک آغاز کرد.

وی با بیان اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خود را ملزم به ارائه خدمات به تمامی هم‌استانی‌ها می‌داند، تصریح کرد: ساختمان فعلی برای خدمات‌رسانی به اهالی کهک، اجاره و تجهیز شد، ضمن اینکه درخواست زمین در سایت اداری شهرستان کهک ثبت شده و با موافقت فرماندار و جذب اعتبار، ساختمان اداره ارشاد شهرستان در آینده راه‌اندازی خواهد شد. خامه‌یار تصریح کرد: در حال حاضر از نیروهای محلی برای مدیریت و پیشبرد امور فرهنگی شهرستان‌ کهک استفاده خواهیم کرد.
 

جشنواره ملی «داستان قم» برگزیدگان خود را شناخت
 
امیرعلی عموزاده در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره داستان ملی قم، در تالار فرهنگ و هنر قم، گفت: در جهان رشته‌ای تحت عنوان فلسفه برای کودکان وجود دارد که بدون هیچ تعصبی اگر به خاستگاه این علم اشاره کنیم، مشرق زمین است و در آثار افرادی مثل جناب شیخ اشراق، ابن‌سینا، ابن‌رشد و ابن‌طفیل وجود دارد.

وی ادامه داد: بعدها دانشمندان مغرب زمین با انسجام بیشتری رشته‌ای را تحت عنوان فلسفه برای کودکان تدارک دیدند.

عموزاده تصریح کرد: رهبر انقلاب سال‌ها به این مساله اشاره داشتند و فرمودند به این موضوع بپردازید و چند روز پیش اساتید تعلیم و تربیت کودکان که شرفیاب شدند، تاکید کردند فلسفه برای کودکان را جدی بگیرید.
 
به گزارش ایبنا؛ اسامی برگزیدگان در بخش‌های مختلف جشنواره براساس رای هیات داوران به شرح زیر است:
 
بخش عمومی:
(بزرگسال) با موضوع: تاثیر مدرنیته بر زندگی و آداب و رسوم در روستا.
نفر اول: شقایق دهقان نیری از استان یزد (شهرستان نیر) با داستان «سپیدارهای سبز».

نفر دوم: طاهره مشایخ از استان گیلان (رشت) با داستان «زمانی برای بودن».
نفر سوم: محمد حاجی پورباقری از استان قم  با داستان «دستگاه صوت».
نفر چهارم: سید رضا کوشالشاهی از استان تهران با داستان «اژدهای کمیدان».
 
بخش ویژه:
(گروه سنی 8تا17سال) داستان اولی‌ها(به قلم کودک و نوجوان) با موضوع سفر به قم و زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) و موضوع آزاد.

برگزیده بخش نوجوان دنیا اسکندزاده  با داستان «سوت پایان» از استان تهران و کسری دکاندار با داستان «تاریخ مقلوب نمی‌شود» از استان آذربایجان غربی.

 برگزیده بخش کودک بهاره منتطری با داستان «بی‌بی» از استان قم و زهرا جبلی با داستان «نذر کبوتر» از استان تهران.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها