سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
یک نویسنده یزدی یوم‌القاسم زنجانی‌ها را روایت می‌کند

زنجان- یک نویسنده یزدی گفت: روایت نخستین دسته عزاداری پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی در زنجان موسوم به «یوم القاسم» داستان می‌شود.

مهدی زارع در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: با توجه به کار هماهنگی که از سوی حوزه هنری با نویسندگان ادبیات پایداری انجام شده، قرار است که روایت‌های عزاداری زنجانی‌ها به صورت کتاب چاپ شود.

وی با اشاره به اینکه هرکدام از نویسندگان دو یا سه روز در استان زنجان حضور داشته و مشاهدات خود را از عزاداری‌ها یادداشت می‌کنند، اضافه کرد: این یادداشت‌ها در نهایت به صورت یک قصه و روایت به چاپ خواهد رسید.

این نویسنده یزدی با بیان اینکه سوژه بنده بحث نذری به ویژه نذری شربت است که از طرف یک خانواده به نام « خدایی» هر سال توزیع می‌شود؛ تعیین شده است، اضافه کرد: با توجه به مصاحبه‌ای که صاحب نذری داشتم از زعفران تا گلاب این شربت یک روایت خاص و شیرین دارد که در داستان مربوطه گنجانده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هر سال 4 هزار و 500 خادم در حسینیه اعظم زنجان ساماندهی مراسم مربوطه را انجام می‌دهند، اضافه کرد: در واقع صحبت با خادمین و همچنین روایت موضوعات حاشیه‌ای این دسته عزاداری، یک نوع عینیت بخشیدن به موضوع است.

زارع با بیان اینکه سوژه دیگر که روایت آن توسط بنده نوشته خواهد شد، مربوط به نخستین عزاداری پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی در زنجان است، افزود: آنطور که گفته شده زنجانی‌ها نخستین کسانی بودند که به این مناسبت عزاداری کرده و دسته حسینیه در آن زمان برگزار شده است و همین موضوع نیز در یادداشت‌های بنده روایت خواهد شد.

این نویسنده یزدی با تأکید بر اینکه اجرای چنین برنامه‌هایی نویسندگان را با آداب و رسوم شهرهای مختلف و آیین‌های مذهبی آنجا آشنا خواهد کرد، گفت: امیدواریم این برنامه‎ها مستمرا در شهرهای مختلف برگزار شود تا علاوه بر تولیدات کیفی نسبت به ثبت آیین ها و همچنین مراسمات ملی و مذهبی اقدام شود.

مردم ولایتمدار و انقلابی در پایتخت شور و شعور حسینی در قالب دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در سوگ شهید سپهبد قاسم سلیمانی به عزاداری پرداختند.

در این مراسم که با حضور پرشور اقشار مختلف مردم و مسئولین استانی به مناسبت پاسداشت مقام شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش برگزار شد، مردم با حضور خود خواستند که یوم القاسم را همانند دسته حسینیه اعظم زنجان در روز 8 محرم جهانی کردند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها