شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
بالغ بر 17هزار عنوان کتاب صوتی در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی ایلام وجود دارد

ایلام- رقیه شفیعی، کتابدار بخش نابینایان کتابخانه مرکزی ایلام گفت: در این بخش، بالغ بر 17هزار عنوان کتاب صوتی برای استفاده اعضای نابینا و کم‌بینا وجود دارد.

رقیه شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: کتابخانه بخش نابینایان کتابخانه مرکزی ایلام در سال 1394 به عنوان بخشی از کتابخانه امام جعفرصادق(ع)آغاز به کارکرد و هم اکنون بیش از 200 عضو نابینا و کم‌بینا،بیش از 500 عنوان کتاب بریل و بالغ بر 17هزار عنوان کتاب صوتی برای استفاده اعضا در آن وجود دارد.

کتابدار بخش نابینایان کتابخانه مرکزی ایلام، با اشاره به خدمات این کتابخانه به جامعه هدف ادامه داد:در بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه مرکزی ایلام علاوه بر خدمات کتابخانه‌ای هم‎چون: امانت کتاب‌های گویا و بریل، نشست‌های کتابخوان و معرفی کتاب،کارگاه‌های آموزشی ویژه نابینایان مانند کلاس‌ها و کارگاه‌های روان‎ شناسی، دورهمی‌های دوستانه و هم‌چنین آموزش کامپیوتر و اندروید ویژه افراد با آسیب بینایی برای اعضا برگزار می‌شود.
 
وی در پاسخ به پرسش چگونگی تامین منابع خوانداری و مطالعاتی و امانی برای مخاطبان گفت: کتاب‌های بریل را نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری کتابخانه‌هایی که چاپگر بریل دارند تهیه می‌کند و در اختیار بخش‌های نابینایان در سراسر کشور قرار می‌دهد، اما کتاب‌های صوتی یا گویا توسط بخش‌های فعال در زمینه تهیه کتاب صوتی مثل بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه مرکزی ایلام و دیگر بخش‌های فعال تهیه و در سراسر کشور بین بخش‌های نابینایی توزیع می‌شود.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های مجازی این بخش از کتابخانه مرکزی ایلام گفت: نابینایان به عنوان گروهی توان‎ خواه همیشه نمی‌توانند مشکلات‌شان را به تنهایی برطرف و گاهی مجبورند از راه دور، نیاز‌های‌شان را دریافت کنند، از این‌رو ارسال لینک دانلود کتاب‎‌های صوتی، برپایی کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی در بستر پلتفرم‌ها می‌تواند کمک شایانی به آنها باشد و خوشبختانه بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه مرکزی ایلام نیز همیشه در این حوزه فعال بوده است.
 
وی درخصوص شیوه فعالیت و کار در این کتابخانه تصریح کرد: من به عنوان کتابدار بخش نابینایان علاوه بر ارائه خدمات کتابخانه‌ای نظیر امانت کتاب گویا و بریل، به عنوان مربی کامپیوتر و اندروید و گاهی به عنوان یک معلم برای آموزش خط بریل به افراد دیرنابینا، هم‌چنین پاسخ‎گویی به سؤالات رایانه‌ای و اندرویدی اعضا و در سطحی وسیع‌تر یک دوست که مانند خود اعضا دچار آسیب بینایی هستم، از تجربیات زیسته‌ام استفاده کنند و مورد مشورت‌شان باشم، فعالیت می‌کنم.
 
وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌هایم به عنوان کتابدار، می‌توانم به ضبط و تهیه کتاب‌های صوتی اشاره کنم که در این بخش فعالیتم مورد استفاده تمام نابینایان در سراسر کشور قرار می‌گیرد و دیگر اینکه خبرنگار سرویس نواک، تنها ماهنامه نابینایی سراسر کشور هستم که هر ماه با تهیه یک پادکست و گزارش در زمینه معرفی کتاب، به دوستانم خدمت می‌کنم.

وی ادامه داد: کتاب‌های بریل معمولاً ادبیات و مذهبی و دفاع مقدس هستند، اما در کتاب‌های صوتی تنوع بالایی داریم و تقریباً در تمام رده‌هایی که برای فرد نابینا مفید باشد و بتواند مورد مطالعه قرار دهد، منبع مطالعاتی داریم.

وی در پاسخ به تدارک امکانات خاص از لحاظ توان‌خواهی و وسایل کمکی به اعضای کتابخانه بخش نابینایان گفت: قطعاً امکانات و لوازمی که در کتابخانه موجود است مخصوص خود افراد با آسیب بینایی است. مثلاً رایانه‌ها مجهز به نرم‌افزار‌های صفحه‌خوان هستند و تبلت‌ها هم برای نابینایان تنظیم شده‌اند. وسایل کمک آموزشی نیز برای نابینایان و کم‌بینایان طراحی و حتی اسباب بازی‌ها هم مناسب کودکان نابینا تهیه شده‌اند.
 
وی در پایان گفت: ضمن سپاس بابت انجام این گفت‌وگو، تقاضا دارم همه با هم کمک کنند تا اول میزان مشکل یک نابینا و بعد توان واقعی معلولان و نابینایان را به جامعه نشان دهیم. متأسفانه در عصر تکنولوژی و ارتباطات هر روز با افرادی روبه‌رو هستیم که شناخت مناسب و کافی از افرادنابینا ندارند و سوء شناخت‌های‌شان گاهی آزار‌های روحی و روانی فراوانی را برای افراد با آسیب بینایی به همراه دارد.
 
به گزارش ایبنا رقیه شفیعی،کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی و عضو کارگروه تخصصی کتابداران نابینای سراسر کشور است و از بهمن‌ماه 1394 به عنوان کتابدار برای نابینایان و کم‌بینایان در کتابخانه‌های عمومی فعالیت می کند. ضمناً در سال 1399، در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی ایلام، 30 عنوان کتاب صوتی به مدت ۴۵۳ ساعت برای جامعه هدف تولید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها