یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۱
اعتبار و كاربرد روايات تفسيري

چاپ اول كتاب «اعتبار و كاربرد روايات تفسيري» نوشته علي‌احمد ناصح از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه تحقيقي درباره بحث اعتبار و حجيت روايات تفسيري است، نشان مي‌دهد اصل حجت بودن سنت معصومان(ع) در تفسير قرآن، مورد تأييد موافقان و مخالفان قرار گرفته و پذيرفته شده است.

نویسنده این اثر در بخشي از مقدمه کتاب آورده است: «بي‌ترديد قرآن كريم كارسازترين كتاب در سرنوشت مردم جهان بوده و هست... قرآن مهمترين سند حقانيت اسلام و معجزه ابدي آن بايد كاويده و به شرح و تفسير آن پرداخته شود. شايسته‌ترين فرد براي شرح و تفسير اين كتاب كسي است كه مخاطب اصلي آن بوده و اين كتاب بر وي نازل گشته و نيز خاندان او كه عارف و آشناي به همه زواياي اين كتاب مقدس مي‌باشند.» 

بر اساس این کتاب، ميان قرآن و سنت و عترت پيامبر(ص) ارتباط تنگاتنگي وجود دارد، به گونه‌اي كه براي دسترسي به تفسير صحيح اين كتاب مقدس، راهي مطمئن‌تر از مراجعه به سنت و عترت پيامبر(ص) و اهل‌بيت والاي او وجود ندارد، چرا كه قرآن كريم، تفصيل پاره‌اي از امور و معارف آيات را به عهده سنت و بيان آن گذارده است. 

در بخشي از سخن ناشر كتاب آمده است: «روايات ائمه معصومين(ع) در همه عرصه‌هاي علوم، كارگشا و حيات‌آفرين است. در زمينه تفسير قرآن كريم نيز اين روايات، پرده از معاني كتاب خدا برمي‌دارد و لايه‌هاي گونه‌گون آن را مي‌نماياند. اما سوال اصلي درباره اعتبار و نيز چگونگي كاربرد اين روايات است.» 

اثر حاضر با طرح پرسش فوق، كوشيده است آن را در سه فصل تبيين كند. فصل اول، اعتبار و حجيت روايات تفسيري است كه ديدگاه مخالفان و موافقان حجيت روايات تفسيري را عرضه می کند. 

فصل دوم كتاب، نقش و كاربرد روايات تفسيري در غير آيات‌الاحكام را تشریح می کند. اين فصل در پنج بخش كاربرد روايات در اثبات چينش توفيقي آيات، كاربرد روايات در اثبات جاودانگي و استفاده مفاهيم گسترده از آيات، كاربرد روايات در تعيين مبهمات قرآني، كاربرد روايات در استخراج روش‌هاي تفسيري معصومان(ع) و كاربرد روايات در تبيين واژه‌ها و مفردات آيات، تنظيم شده است. 

در فصل سوم نيز كاربرد روايات در آيات‌الاحكام بررسي می شود. اين فصل شامل چهار بخش كاربرد روايات در آيات‌الاحكام براي «عبادات»، «معاملات»، «احوال شخصيه» و «جنايات، حدود و تعزيرات» است. 

در آخرين بخش اين كتاب، ضمن يك جمع‌بندي، نتایج به دست آمده توضيح داده و پيشنهادهايي نيز ارائه شده است. 

در انتهاي اين اثر، علاوه بر كتابنامه، نمايه‌اي از آيات، روايات و اعلام به چاپ رسيده است. 

چاپ اول كتاب «اعتبار و كاربرد روايات تفسيري» در شمارگان 1500 نسخه، 316 صفحه و بهاي 57000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها