یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
۱۸ تیرماه؛ روزی که با یاد و نام مهدی آذریزدی آمیخته است

یزد - ۱۸ تیرماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به عنوان روزی است که با نام مهدی آذریزدی پیرقصه‌گوی ایران آمیخته شده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): ۱۸ تیرماه در تقویم رسمی کشورمان به نام روزی است که مهدی آذریزدی پیر قصه‌گوی ایران چشم از جهان فروبست و یادگاری بزرگ از خود بر جای گذاشت.

روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم رسمی کشورمان به این مناسبت نامگذاری شده است و زمینه‌ای برای توجه به قصه و قصه‌گویی است.

زنده یاد مهدی آذریزدی، نویسنده ایرانی، ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت و در حسینیه خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

مجموعه داستان‌های زیبا و فراموش نشدنی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن، مجموعه قصه‌های ساده، گربه ناقلا، گربه تنبل، مثنوی برای بچه‌ها و تصحیح «مثنوی» مولوی برای بزرگسالان از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است.

زنده یاد مهدی آذریزدی در دوره حیات خود با ارائه هنر خود توانست جریانی اثرگذار در حوزه قصه گویی ایجاد کند و به نوعی گام در راستای جهانی کردن قصه‌های ایرانی بردارد.

اما این که سالروز درگذشت مهدی آذریزدی را به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری کرده‌اند بسی جای تامل است زیرا نامگذاری سالروز ولادت او می‌توانست زیبایی‌های بیشتری به همراه داشته باشد.

ولی در نهایت این نامگذاری می‌تواند روندی اثرگذار در جریان ادبی کشور داشته باشد و در راستای توجه به آینده سازان کشورمان گام برداشته شود.

ایجاد جریان‌های قصه گویی، ایجاد گروه‌ها و حلقه‌های داستانی و ادبیات کودک و نوجوان، توجه به مراکز تربیتی فعال در حوزه کودکان، توجه به حوزه نویسندگی در بخش کودکان و نوجوانان از جمله تأکیداتی است که به بهانه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به آن‌ها تأکید کرد.

اگرچه این روز را به صورت نمادین به نام ادبیات ملی کودک و نوجوان نام‌گذاری کرده‌اند اما همچنان بایستی قصه و قصه گویی و جریان ادبیات کودک و نوجوان مورد توجه قرار گیرد تا بتوان آن را تبدیل به جریان کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط