یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
«کشمکش بر سر سلطه در اروپا»؛ کندوکاوی در پرونده‌ها و نامه‌های شخصی و محرمانه‌ اروپا

«کشمکش بر سر سلطه در اروپا»، تاریخ دیپلماسی در اروپا از سال 1850 تا سال 1914 است، تیلور که از پژوهشگران تاریخ اروپا است در این کتاب به جای بررسی رخدادهای عینی تاریخ، به کندوکاو درباره‌ علل پنهان آن‌ها می‌پردازد و به این منظور به سراغ بایگانی‌ها، پرونده‌ها و نامه‌های شخصی و محرمانه‌ آن‌ها می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «کشمکش بر سر سلطه در اروپا» به قلم آلن جان پرسیوال تیلور با برگردان فرزام امین صالحی را روانه پیشخان کتابفروشی‌ها کرد. 

کشمکش بر سر سلطه در اروپا، تاریخ دیپلماسی در اروپا از سال 1850 تا سال 1914 است، تیلور که از پژوهشگران تاریخ اروپا است در این کتاب به جای بررسی رخدادهای عینی تاریخ، به کندوکاو درباره‌ی علل پنهان آن‌ها می‌پردازد و به این منظور به سراغ بایگانی‌ها و پرونده‌ها و نامه‌های شخصی و محرمانه‌ آن‌ها می‌رود.

برای دانش‌پژوهان تاریخ و علاقه‌مند به رویدادهای تاریخی، کتاب گنجینه‌ی گرانبهایی است که کنجکاوی و عطش آن‌ها را سیراب می‌کند. کمتر نویسنده‌ای توانسته‌ است بادقت تیلور علل وقوع جنگ‌های فرانسه و پروس و جنگ جهانی اول را تبیین کند.

در دوران جنگلی که هابز تصور می‌کرد جز خشونت قانونی در بین نبود و زندگی «خطرناک، بهیمی و کوتاه» بود. هر چند آحاد مردم هرگز در این دوران جنگل زندگی نکردند، اما قدرت‌های بزرگ اروپا همواره چنین کرده‌اند. کشورهای مستقل، به هر تقدیر، از پایان قرن پانزدهم به این سو وجه بارز تمدن اروپا بوده‌اند. هیچ یک از کشورهای اروپایی مافوقی را به رسمیت نمی‌شناخت و جز اصول اخلاقی مقبول و وجدان خویش از قوانین دیگری پیروی نمی‌کرد. در تئوری، هر کشور فقط با توان مقاومت قهرآمیز در برابر تجاوزهای قهرآمیز دیگران می‌توانست حقانیت خود را اثبات کند؛ اگر هابز درست می‌گفت، تاریخ اروپا می‌بایست تاریخی از جنگ‌های بی وقفه می‌بود.

در واقع، اروپا صلح را نیز به اندازه جنگ تجربه کرده است، این دوره‌های صلح را مدیون موازنه قدرت بوده است. هیچ کشور واحدی هرگز آن قدر قدرتمند نبوده است که همه کشورهای دیگر را فرو ببلعد و حسادت متقابل قدرت‌های بزرگ حتی حافظ کشورهای کوچک نیز که نمی‌توانستند از خود دفاع کنند، بوده است. روابط میان قدرت‌های بزرگ در تاریخ اروپا نقشی تعیین کننده داشته است. این کتاب به بررسی این روابط در آخرین دوره‌ای می‌پردازد که اروپا مرکز جهان بود.

آلن جان پرسیوال تیلورای. جی.پی. تیلور با نام کامل آلن جان پرسیوال تیلور (A. J. P. Taylor‎؛ زاده ۲۵ مارس ۱۹۰۶ درگذشته ۷ سپتامبر ۱۹۹۰) یک مورخ اهل بریتانیا بود. آلن جان پرسیوال تیلر در ۲۵ سپتامبر ۱۹۰۶ در برک دیل، در لانکشایر، چشم به جهان گشود و در سپتامبر ۱۹۹۰ درگذشت. او نویسنده سیاسی و استاد تاریخ در دانشگاه‌های منچستر و آکسفورد و از تاریخ‌نگاران قرن میلادی بود. او در خانواده‌ای مرفه با ریشه‌ای مستقل از کلیسا به دنیا آمد و در تمام عمر رادیکال ماند.

انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «کشمکش بر سر سلطه در اروپا» به قلم آلن جان پرسیوال تیلور با برگردان فرزام امین صالحی را در 850 صفحه به بهای 580 هزار تومان روانه پیشخان کتابفروشی‌ها کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها