سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
سرانه فرهنگی هر ایرانی‌ 9 دلار است؛ یعنی هیچ!

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در‌حالی بودجه 1402 حوزه نشر را در مقایسه با سایر حوزه‌های فرهنگی مطلوب‌ ارزیابی می‌کند که فاصله سرانه فرهنگی ایرانی‌ها را بسیار ناچیز می‌داند.

حجت‌الاسلام و‌ المسلمین مرتضی آقا‌تهرانی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: باید درباره سرانه فرهنگی فکر شود؛ از‌جمله اینکه سرانه فرهنگی در هر ایرانی چقدر است؟ خیلی اندک! به‌طوری که با بسیاری از کشور‌‌های دنیا فاصله زیادی داریم؛ در برخی کشور‌ها به‌ازای سرانه فرهنگی هرفرد، 600 دلار اما برای هر فرد ایرانی، سالانه 9 دلار؛ یعنی هیچ! وقتی نظام و انقلاب اسلامی ایران، ریشه‌های فرهنگی دارد، باید فکری کرد؛ باید این مؤلفه در بودجه خود را نشان دهد که البته اصلا نشان نمی‌دهد. امید‌وارم تجدید نظر جدی انجام شود.      
 
وی درباره تأثیر کاهش اعتبارات حوزه نشر در بودجه کل کشور طی 11 سال به یک‌پانزدهم، بیان کرد: مسائل و مشکلات اقتصادی به حوزه فرهنگ تسری پیدا می‌کند؛ البته مبنای بسیاری از مسائل اقتصادی نیز فرهنگی است؛ به‌نظرم وضعیت اعتبارات حوزه نشر در مقایسه با دیگر عرصه‌های فرهنگ، مطلوب‌تر است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقا‌تهرانی با اشاره به میزان اختیارات مجلس شورای اسلامی در افزایش یا کاهش اعتبار دستگاه‌ها گفت: میزان اختیارات مجلس شورای اسلامی در کاهش یا افزایش اعتبار دستگاه‌ها، 5 درصد است. امید‌واریم سال آینده، با تعامل بیشتر و بهتر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم تحولی جدی‌تری ایجاد کنیم.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تکلیف قانونی دستگاه‌ها در اختصاص 2 درصد از بودجه خود به مسائل فرهنگی اشاره و بیان کرد: دستگاه‌ها در قالب بند «ز» تبصره «۹» ماده‌‌واحده قانون بودجه 1401 مجاز بودند، تا 2 درصد از بودجه خود را به مسائل فرهنگی اختصاص دهند؛ اما نمایندگان به این نتیجه رسیدند حتی اگر 2 درصد به 100درصد  هم افزایش پیدا کند به‌دلیل اینکه دستگاه‌ها نسبت به آن مکلف نیستند، بی‌فایده است؛ کما اینکه اجرایی نشد. بنابراین در بودجه سال جاری، با تصویب ماده‌(هـ) تبصره ۹ ماده‌واحده،  قید مجاز به مکلف تغییر و میزان تخصیص نیز 1 درصد تعیین شد که کمک‌کننده است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین آقا‌تهرانی با تأکید بر نظارت برحُسن اجرای ماده‌(هـ) تبصره ۹ ماده‌ واحده  و ارائه گزارش دستگاه‌ها ادامه داد: نظارت، وظیفه مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان بر اجرای این قانون بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت جدی خواهد داشت.   
 
وی درباره کارنامه کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم گفت: در این دوره چند اقدام مهم در حوزه کتاب و کتابخوانی پیگیری و انجام شد؛ نخست اصلاح قانون تأسیس کتابخانه‌های عمومی کشور بود با چند رفت‌وآمد، کلیات آن در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. اما بعید می‌دانم درمدت باقی‌مانده بتوانیم این طرح را در صحن علنی ارائه کنیم؛ بنابراین امید‌وارم حداقل کلیات طرح مصوب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط