دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
افزایش منابع عربی کتابخانه‌های عمومی خوزستان/ جشنواره طعم کتاب با عشایر استان در کل کشور اجرا می‌شود

خوزستان - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با توجه به حضور قوم عرب خوزستان تلاش می‌کنیم منابع عربی کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ) در اهواز، مهدی رمضانی عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی خوزستان در اهواز با بیان اینکه خردادماه یادآور روزهای پرخاطره‌ آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت دزفول برای استان خوزستان است، عنوان کرد:  در سفر به این استان در دیدار با کتابداران از نزدیک شاهد فعالیت‌ها ، اقدامات، نقاط ضعف و ظرفیت کتابخانه‌های عمومی خوزستان بودیم.
 
رمضانی کتابخانه‌های عمومی در کشور را یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های فرهنگی دانسته و اظهار کرد: در این نهاد گسترده‌ترین شبکه فرهنگی پس از مدارس و مساجد را داریم  و با ۳ هزارو۸۰۰کتابخانه، بیشترین تعداد کتابخانه را در بین کشورهای منطقه و در آسیا نیز در بین ۵ کشور اول  قرار داریم.
 
پس از انقلاب اسلامی تعداد کتابخانه‌ها از  ۳۰۰ به  ۳۸۰۰ باب در کشور رسید
 
وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی از ۳۰۰ کتابخانه پیش از انقلاب اکنون به تعداد۳هزار و ۸۰۰ کتابخانه رسیده‌ایم. از ابن تعداد ۸۰۰ باب کتابخانه روستایی و ۵۰ دستگاه کتابخانه سیار نیز وجود دارد.
 
رمضانی با بیان اینکه افزایش تعداد کتابخانه‌های سیار از دیگر  برنامه‌های پیش رو این نهاد است، اضافه کرد: در مراکز استان‌ها کتابخانه‌های مرکزی برنامه‌های راهبردی اجرا می‌کنند و در استان خوزستان نیز کتابخانه مرکزی در حال بازطراحی است.
 
وی  با اشاره به اینکه در کتابخانه‌های عمومی بیش از ۶۰ خدمات ارائه می‌شود، گفت: مخزن و امانت کتاب تنها یکی از این خدمات است و برگزاری جشنواره‌ها، گالری،  برنامه‌های فرهنگی مختلف از دیگر خدمات کتابخانه‌های عمومی است. محافل ادبی و قرآنی نیز در کتابخانه‌های عمومی دایر هستند و اکنون بیش از ۴۰۰ محفل ادبی در حال فعالیت است.
 
فرمایشات مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب امسال قوت قلبی برای ما بود
 
وی ادامه داد: حوزه کودک و نوجوان در برنامه‌های ما بسیار مورد توجه است و فرمایشات مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب امسال قوت قلبی برای ما بود. بیش از ۱۰ میلیون نفر در کتابخانه‌های عمومی کشور عضو داریم؛ از این تعداد ۲ و نیم میلیون نفر عضو فعال هستند.

وی با تأکید بر توسعه عدالت فرهنگی در روستاها و عشایر یادآور شد: در حوزه عشایر کوله کتاب  از برنامه‌های محوری بود‌. و در استان خوزستان جشنواره کتاب با طعم عشایر با استقبال خوبی مواجه شد. تلاش می‌کنیم  این مدل جشنواره که از  خوزستان شکل گرفت در کل  کشور  تکثیر کنیم.
 
رمضانی با توضیح اینکه در استان خوزستان قوم عرب وجود دارد و باید متناسب با این قوم نیاز آنان دیده شود، اظهار کرد: با توجه با قوم عرب در استان خوزستان باید  منابع عربی کتابخانه‌های عمومی ارتقا پیدا کند. و اخیرا خرید خوبی در حوزه منابع صورت گرفته  و به زودی در اختیار کتابخانه‌های عمومی استان قرار می‌گیرد.

نمایشگاه کتاب تهران پل ارتباطی بین مردم و نهاد کتابخانه‌های عمومی
 
دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگر سخنان خود، شناساندن موقعیت و فرصت کتابخانه‌های عمومی به مردم و آشناشدن مسئولان از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی را از جمله چشم اندازهای نهاد دانست و گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تلاش کردیم در اجزای حضورمان به این معرفی اهتمام بورزیم و پل ارتباطی بین مردم و کتابخانه‌های عمومی برقرار کنیم.
 
وی یکی از راهکارها برای  افزایش قیمت کتاب را گسترش کتابخانه‌های عمومی بیان کرد و افزود: با توجه به قیمت بالای کتاب برای ایجاد دسترسی به کتاب کتابخانه‌ها می‌توانند نقش مهم و ارزنده‌ای را ایفا کنند. همانطور که  رئیس‌جمهور در بازدید از نمایشگاه کتاب برای دسترسی مردم به کتاب، به این نکته تأکید کردند. و یکی از موضوعاتی که در این بازدید مستمر پیگیری می‌کردند دسترسی مردم به کتاب از طریق کتابخانه‌های عمومی است.
 
رمضانی مجموعه چهار ضلعی هدهد سفید در حوزه کودک و نوجوان را از اقدامات دیگر نهاد برشمرد و تصریح کرد: مجموعه « هدهد سفید» شامل کتابخانه‌های اختصاصی کودک و نوجوان است  که در حال حاضر 13باب کتابخانه در سراسر کشور در بخش تخصصی کودک و نوجوان فعال است.

وی ادامه داد: برنامه تلویزیونی هدهد سفید که از شبکه پویا در روزهای  پنجشنبه و جمعه در حال پخش است و کتاب تعاملی در کتابخانه‌های عمومی و جایزه هدهد سفید انتخاب کتاب برتر توسط اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی است. 
 
وی  برگزاری دومین جشنواره  در روزهای آینده و جشنواره کتابخانه رضوی را از دیگر  برنامه‌های راهبردی در حوزه ترویج  بیان کرد.

در این نشست مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان درضمن  ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: خدمات متنوعی در حوزه‌های مختلف فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی در حال ارائه است که در این برنامه‌ها خود را مکلف به تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌دانیم.

وی افزود: جشنواره کتابخوانی رضوی از جشنواره‌های مهم این نهاد است که در چهار گروه سنی و با ۹ عنوان کتاب در حال برگزاری است؛ در این جشنواره سیره زندگی امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) از طریق رسانه کتاب معرفی می‌شود.

حسین زاده گفت: در استان خوزستان نیز برنامه‌های فرهنگی مختلفی از جمله موکب اربعین حسینی، جشنواره طعم کتاب با عشایر و جشنواره کتابخوانی دفاع مقدس «در پناه نخل‌ها» برگزار می‌شود که فرصتی برای معرفی فرهنگ ایثار و دفاع مقدس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها