چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
نگرانی مردم در نمایشگاه کتاب مسائل مالی و محتوای خوب است

مدیرمسئول انتشارات عروج‌اندیشه گفت: دغدغه اصلی هر انتشاراتی در نمایشگاه کتاب تهران، استقبال مردم است و مردم نیز نگرانی‌هایی نظیر مسائل مالی و محتوای خوب دارند.

محمدرضا مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، با اشاره به دغدغه حضور و استقبال مردمی از نمایشگاه افزود: برای ناشران استانی، حضور در نمایشگاه تهران هزینه‌های خاص خود مانند هزینه نیروی انسانی، اسکان، ایاب و ذهاب دارد که متاسفانه امسال با توجه به تورم و موضوعات اقتصادی این هزینه‌ها حدود دوبرابر شده است.

وی ادامه داد: هزینه غرفه امسال نزدیک به دو برابر سال گذشته شده است اگرچه این هزینه در جیب ارشاد نمی‌رود اما باید تدابیری اندیشیده شود که فشار کمتری بر ناشر وارد شود.

مقدم خاطرنشان کرد: منتظر حمایت و ورود ارشاد در خصوص مسائل مالی هستیم و اگر ارشاد در این زمینه ورود نکند توقعی از دیگر دستگاه‌ها نمی تواند داشت.

عرضه ۲۰۰ عنوان کتاب انتشارات عروج‌اندیشه در نمایشگاه کتاب تهران 

مدیرمسئول انتشارات عروج‌اندیشه این ناشر با بیان اینکه امسال نیز مانند سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب 1402 شرکت می‌کند، گفت: غرفه‌ای که در نمایشگاه برای عرضه کتاب‌های انتشارات عروج اندیشه پیش‌بینی شده ۴۸ متر است که در این متراژ حدود ۲۰۰ عنوان کتاب عرضه خواهد شد.

وی بیان کرد: نمایشگاه کتاب امسال با توجه به مشکلات اقتصادی مردم و جو عمومی جامعه به نظر زیاد خوشایند نمی‌آید اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد و ما با توجه به نیاز جامعه با تمام توان در این نمایشگاه شرکت خواهیم کرد. 

مقدم افزود: عمده فعالیت انتشارات عروج‌اندیشه در حوزه کودکان و نوجوانان بوده است و می‌توان گفت بیش از ۹۰درصد کتاب‌های ما در حوزه کودک و نوجوان است.

وی گفت: از سال ۷۸ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داریم ، اوج کار ما مربوط به سال ۸۸ تا ۹۲ بود و در مقطعی در استان و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان ناشر برتر استانی در حوزه کودک و نوجوان انتخاب شدیم.

مدیر مسئول انتشارات عروج اندیشه با اشاره به فروش اینترنتی فروش کتاب توسط این انتشارات، افزود: بیشتر از فروش اینترنتی بر فروش حضوری تمرکز داریم و امیدواریم مردم با رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگ‌سازی به سمت کتاب و کتاب‌خوانی بیشتر از قبل روی بیاورند.

وی بیان کرد: مردم کتاب‌خوان هستند اما دو مسئله کلی وجود دارد؛ اول دغدغه مالی دارند که مشکل عمومی جامعه است و دوم اینکه کتاب‌ها از نظر محتوا آن کیفیت لازم را ندارند و از وزنه خوبی برخوردار نیست.

کتاب‌ها معمولا محتوای تکراری دارند

مدیرمسئول انتشارات عروج‌اندیشه افزود: معمولا محتوای کتاب‌ها تکراری است و مطلب جدیدی در آن پیدا نمی‌شود و کسی که حرفه‌ای کتاب‌خوان است، دنبال مطلب جدید است و از طرفی فهم مردم نسبت به قبل بسیار بالاتر شده از این رو توقع آنها از ناشر بالاتر می‌رود ولی این دو هم پا پیش نرفته است. 

وی گفت: ما به عنوان ناشر کتاب، باید کیفیت کار خود را افزایش دهیم و عموم جامعه نیز در بحث کتاب و کتاب‌خوانی بیشتر ورود کنند اما تا مشکل مالی و درمان مردم حل نشود همچنان این مشکل خواهد بود.

مقدم با بیان اینکه قیمت و هزینه تولید کتاب افزایش زیادی داشته است، افزود: زمانی قیمت کتاب کودکان ۴۰۰ تومان بود و حالا تا ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان افزایش یافته که موجب پایین آمدن درخواست می شود.

وی بیان کرد: در حوزه کودک و نوجوان جای کار زیادی وجود دارد و کتب دینی، علمی و تاریخی در حوزه کودک در بازار نیاز بیشتری احساس می‌شود و علاوه بر این کتاب حوزه کودک باید با زبان روز بازگو شود لذا نویسندگان باید با زبان روز و با محتوای غنی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت کنند.

مدیر‌مسئول انتشارات عروج اندیشه در خصوص ورود دستگاه‌های دولتی در تولید و نشر کتاب گفت: کار در سیستم تشکیلاتی یعنی دولتی به کندی پیش خواهد رفت در حالی که اگر در اختیار ناشر خصوصی قرار گیرد بسیار بهتر و سریعتر به آنچه مد نظر است خواهد رسید و به اعتقاد بنده از آنها باید به عنوان بازوی کار در کارهای تحقیقاتی و برای ارائه کتاب می‌توان استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها