چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
نگفتن، ندیدن و نشنیدن

کتاب «اسب و سگ» نوشته ولتر با ترجمه غلامرضا امامی از سوی انتشارات نشر گویا منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «اسب و سگ» نوشته ولتر و توسط غلامرضا امامی ترجمه شده است. این کتاب از سوی انتشارات نشر گویا به چاپ رسیده است. این اثر، داستان زیبا و آموزنده‌ی ولتر، روایتی است از یک قصه‌ی ایرانی کهن برای نسلی نو. بن‌مایه‌ی این داستان درباره‌ی سکوت و حرف زدن به‌موقع و بجاست.
 
داستان «اسب و سگ» درباره‌ی زند مردی حکیم و دانا بود که پس از جدایی از همسرش تصمیم گرفت به تنهایی در کلبه‌ای در میان طبیعت زندگی کند و به مشاهده‌ی طبیعت و حکمت جاری در آن بپردازد. روزگار خوش و آرام بود تا روزی که خواجه‌ی ملکه را در جنگل دید. او به دنبال سگ ملکه می‌گشت و از هرکه در مسیرش بود درباره‌ی او می‌پرسید. زند درباره‌ی مشخصات سگ اطلاعاتی به او داد، اما گفت سگ را ندیده است. مگر می‌شود کسی اطلاعاتی بسیار دقیق درباره‌ی چیزی داشته باشد، ولی آن را هرگز ندیده باشد؟ به نظر شما ممکن است ولتر دروغ بگوید؟
 
وُلتِر از نامدارترین فیلسوفان و نویسندگان فرانسوی عصر روشنفکری است. شهرت او به خاطر ذکاوت خارق‌العاده‌اش، مخالفت‌هایش با کلیسای کاتولیک، حمایتش از آزادی مذهب، آزادی بیان و شجاعتش در بیان نظریات بی‌پرده است. ولتر در تمام سبک‌های ادبی و نوشتاری از جمله نمایشنامه، شعر، رمان، مقاله، و نوشته‌های تاریخی و علمی دست داشت. او بیش از ۲۰ هزار نامه و بیش از ۲ هزار کتاب و کتابچه نوشت. او مانند بسیاری از متفکران عصر روشنگری دئیست بود و در آثارش اغلب به نقد عدم مدارا، تعصب مذهبی، و ساختار قدرت در فرانسه عصر خود می‌پرداخت. وی در زندگی پربارش در جست‌وجوی دادگری و آزادی کتاب‌های بسیار نگاشت. ولتر به مطالعه‌ی اوستا، کتاب مقدس پیامبر پارسی اشو زرتشت و زند، تفسیر این کتاب پرداخت. وی به قصه‌های قدیم ایرانی و حکمت‌های باستانی دلبسته بود.
 
غلامرضا امامی متولد ۶ شهریور ۱۳۲۵ در شهر اراک نویسنده، مترجم، پژوهشگر و سرویراستار ایرانی است. او تا کنون بیش از ۷۰ عنوان اثر چاپ کرده‌ است. تحصیلات خویش را به سبب کار پدر که پزشک راه‌آهن بود، در شهرهای قم، مشهد، اهواز، خرمشهر و تهران به پایان برد. اولین معلمش محمود بروجردی بود. محبت و مهربانی بروجردی او را به کتاب و درس علاقه‌مند کرد. او در خانواده‌ای ملی_مذهبی رشد کرده‌ است. در سال ۱۳۴۱، هنگامی که ۱۶ سال داشت نخستین کتابش با نام «ارزش تبلیغ» در مشهد به چاپ رسید و با تشویق و تأیید بسیاری از جمله استاد مطهری روبرو شد. در ایام اقامت در خرمشهر، میزبان جلال آل احمد بود و در شمار همکاران و یاران وی در کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران درآمد و جلال آل احمد در مقدمه این کتاب از همکاری و همراهی وی نام برد. در سال ۱۳۴۸ به تهران آمده نخست در بخش فرهنگی حسینیه ارشاد به کار ویرایش پرداخت و پس از آن مدیریت «انتشارات بعثت»، «انتشارات موج» و «انتشارات پندار» را بر عهده گرفت او در سال ۱۳۵۰ به عنوان ویراستار در کانون پرورش فکری کودکان مشغول به کار شد. اندکی بعد و تا سال ۱۳۵۹ ریاست انتشارات کانون را بر عهده داشت. در آذر ۱۳۵۹ و با اخذ جایزه نمایشگاه جهانی لایپزیک به آلمان سفر کرد و پس از آن به ایتالیا رفت و سال‌هاست که مقیم ایتالیا است. نوشته‌های فراوانی از وی درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی و ادبی در مطبوعات ایران و دیگر کشورها منتشر شده‌است. او بیش از ۱۰ عنوان کتاب از فارسی به ایتالیایی ترجمه کرده که از آن جمله می‌توان به "آنتولوژی شعر معاصر ایران" اشاره کرد.

قسمتی از متن کتاب:
«زند روزی که در جنگل نزدیک خانه‌اش قدم می‌زد خواجه‌ی ملکه را دید که به سرعت می‌دوید، به دنبال خواجه چند گماشته‌ی نظامی هم می‌دویدند همه سرگردان، همه جا را جست‌‌وجو می‌کردند، گویا در پی پیدا کردن چیزی بسیار گران‌بها بودند.
خواجه‌ی ملکه چشمش به زند افتاد و پرسید:
-آقا شما سگ ملکه را ندیده‌اید؟
زند با فروتنی جواب داد:
-سگ ملکه ماده است، نر نیست.
خواجه گفت:
-درست است. حق با شماست.
زند گفت:
-آن سگ، یک سگ ماده از نژاد اسپانیولی است، خیلی کوچک است. تازگی هم چند توله زاییده، پای چپش می‌لنگد، گوش‌های خیلی دراز و بلندی هم دارد.
خواجه گفت:
-دقیقا، پس شما سگ ملکه را دیده‌اید.
زند پاسخ داد:
-من آن سگ را ندیدم، اصلا نمی‌دانستم که ملکه سگ دارد.»
 
کتاب «اسب و سگ» نوشته ولتر، ترجمه غلامرضا امامی و تصویرگری هنرمند نامی کلیک «Keleek» در 500 نسخه در 23 صفحه توسط دفتر نشر گویا به قیمت 28 هزار تومان منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها