یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
بت‌پرستی و اوضاع نابسامان عربستان پیش از بعثت پیامبر اسلام(ص)

کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم‌النبیین (ص) در پانزده فصل تالیف شده است که سرفصل‌های آن عبارتند از: نسب رسول خدا (ص)، ولادت رسول خدا (ص) و شرح زندگی آن حضرت تا ازدواج با خدیجه، ازدواج با خدیجه و ماجراهای بعد از آن تا بعثت، بعثت رسول خدا (ص)، هجرت رسول خدا، سال دوم هجرت و جنگ بدر، سال سوم هجرت و جنگ احد، سال چهارم هجرت، سال پنجم هجرت و غزوه خندق، سال ششم هجرت، سال هفتم هجرت، سال هشتم هجرت، سال نهم هجرت، سال دهم هجرت و سال یازدهم هجرت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چاپ بیست و پنجم کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم‌النبیین (ص)» تالیف سیدهاشم رسولی محلاتی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی راهی بازار نشر شد. سید هاشم رسولی محلاتی (۱۳۰۸-۱۳۹۸ش) روحانی شیعه، مدرس دانشگاه، نویسنده، مترجم و مُصَحِّح در زمینه تاریخ اسلام، تفسیر قرآن، شرح زندگانی معصومان و دیگر آثار مذهبی بود. از مسوولیت‌های وی نمایندگی مردم تهران در دومین دوره مجلس خبرگان رهبری، ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و مسوول وجوهات و مسایل شرعی دفتر امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای بوده است. وی به دلیل نگارش آثار قرآنی و نیز تصحیح کتاب‌های تفسیری، در سال ۱۳۷۴ش از جمله خادمان قرآن معرفی شد و لوح تقدیر دریافت کرد. تصحیح مجمع‌البیان و تفسیر عیاشی، ترجمه مفاتیح الجنان و الارشاد و نگارش تاریخ انبیاء و تاریخ تحلیلی اسلام از دیگر آثار رسولی محلاتی است.
 
در مقدمه کتاب به قلم نویسنده می‌خوانیم: «این کتاب نخستین بار در سال 1397 منتشر شده و تاکنون چندین بار به چاپ رسیده و خلاصه آن نیز برای استفاده دانشگاهیان در سه سال پیش تنظیم و مکرر چاپ شده است. اخیرا دفتر نشر فرهنگ اسلامی درصدد تجدید چاپ اصل آن برآمد و از این حقیر درخواست تجدیدنظر و اصلاح آن را کرد که بحمدالله والمنه این توفیق حاصل شد و در حدود قدرت و توانایی، با محدودیتی که از نظر وقت داشتم، توانستم با اصلاحاتی آن را برای چاپ جدید آماده کنم.»
 
کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم‌النبیین (ص) در پانزده فصل تالیف شده است که سرفصل‌های آن عبارتند از: نسب رسول خدا (ص)، ولادت رسول خدا (ص) و شرح زندگی آن حضرت تا ازدواج با خدیجه، ازدواج با خدیجه و ماجراهای بعد از آن تا بعثت، بعثت رسول خدا (ص)، هجرت رسول خدا، سال دوم هجرت و جنگ بدر، سال سوم هجرت و جنگ احد، سال چهارم هجرت، سال پنجم هجرت و غزوه خندق، سال ششم هجرت، سال هفتم هجرت، سال هشتم هجرت، سال نهم هجرت، سال دهم هجرت و سال یازدهم هجرت.
 
در فصل دوم این کتاب آمده است: و ما وقتی روی دلیل‌های عقلی و نقلی دانستیم که پیغمبر اسلام خاتم پیغمبران و دین اسلام کامل‌ترین ادیان الهی است- چنانکه در جای خود ثابت شده و ما بدان معتقدیم- می‌دانیم که به طور قطع در ضمن تعلیمات پیغمبران گذشته سخنانی در مورد آخرین پیامبر بوده است و نوید و بشارت‌هایی از آنها درباره ظهور رسول خدا (ص) رسیده است، اگرچه شاید بسیاری از آنها به دست مغرضان و تحریف‌کنندگان تعلیمات انبیا و کتاب‌های آسمانی از بین رفته و یا تحریف شده باشد. اما از آنجا که بشارت و نوید معمولا در لفافه و به صورت رمز و اشاره القا می‌شود، باز هم سخنان زیادی از پیمبران گذشته در این باره به ما رسیده و از نابودی و تحریف مغرضین جان سالم به در برده است.
 

     سیدهاشم رسولی محلاتی

در فصل سوم تاریخچه مختصری از بت‌پرستی و اوضاع عربستان قبل از بعثت پیامبر اسلام آورده شده است. در این فصل می‌خوانیم: «در پاره‌ای از تواریخ است که نخستین کسی که بت‌پرستی را در عربستان رواج داد و بت «هبل» را به آن سرزمین آورد، عمروبن‌لحی بوده که نسبش به الیاس بن مضر می‌رسید و در زمان خود رییس شهر مکه بود. گویند: عمروبن‌لحی در سفری که به شام و سرزمین بلقاء کرد جمعی از عمالقه را دید که به پرستش بتها مشغول هستند و چون خاصیت آنها و انگیزه عمل آنها را جویا شد، گفتند: اینها ما را یاری کرده و باران برای ما می‌فرستند و ما به وسیله اینها بر دشمنان پیروز می‌شویم... تعداد بت‌های معروف عرب از 360 بت متجاوز است و معروف است که این 360 بت متعلق به قبیله قریش و مردم مکه بوده است. گذشته از مساله بت‌پرستی و انحرافی که از این ناحیه داشتند عادت‌های زشت دیگری هم داشتند که هر کدام از آنها برای انحطاط و سقوط یک ملت کافی بود. غارتگری بهترین وسیله امرار معاش آنها بود و هر چند وقت یکبار که آذوقه و خوراکی آنها رو به اتمام می‌رفت به قبایل اطراف خود حمله می‌بردند و آنها را غارت می‌کردند...»
 
در چنین شرایطی اسلام در عربستان ظهور می‌کند که در فصل چهارم کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم‌النبیین (ص)» به بعثت رسول خدا (ص) پرداخته شده است. در این فصل آمده است «چهل سال از عمر رسول خدا (ص) گذشته بود که به طور آشکار فرشته وحی به آن حضرت نازل شد و آن بزرگوار به نبوت مبعوث شد. رسول خدا (ص) هر چه به چهل سالگی نزدیک می‌شد به تنهایی و خلوت با خود بیشتر علاقه‌مند می‌شد و بدین‌منظور سالی چند بار به غار «حرا» می‌رفت و در آن مکان خلوت به عبادت مشغول می‌شد و روزها را روزه می‌گرفت و به اعتکاف می‌گذرانید و بدین‌ترتیب صفای روحی بیشتری پیدا کرده و آمادگی زیادتری برای فراگرفتن وحی الهی و مبارزه با شرک و بت‌برستی و اعمال زشت دیگر مردم آن زمان پیدا می‌کرد»
 
در فصل پایانی کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم‌النبیین (ص)» به سفارش آن حضرت درباره قرآن و عترت آمده است: «و از آن جمله شیخ مفید (ره) گوید: راویان شیعه و اهل سنت اتفاق دارند که رسول خدا (ص) در روزهای آخر عمر خود فرمود: «ای مردم من (در قیامت) پیشاپیش شما هستم و شما از دنبال نزد حوض کوثر بر من درآیید، آگاه باشید که من درباره «ثقلین» (آن دو چیز گرانبها که در میان شما گذارده‌ام) از شما سوال می‌کنم و (رفتار شما را با آن دو) جویا می‌شوم پس بنگرید تا چگونه پس از من با آن دو رفتار می‌کنید، زیرا خدای لطیف و خبیر مرا آگاه کرده که آن دو از یکدیگر جدا نشوند تا مرا دیدار کنند و من نیز همان را از خدای خود خواستم و آن را به من عطا فرمود، آگاه باشید که من آن دو را در میان شما به جای نهادم: یکی کتاب خدا و دیگر عترت من، خاندانم. برایشان پیشی نگیرید که پراکنده و متلاشی خواهید شد و درباره آنان کوتاهی نکنید که هلاک می‌شوید، به ایشان چیزی تعلیم نکنید که آنها از شما داناترند، ای گروه مردم چنان نباشد که پس از رفتن من شما را ببینم که به کفر بازگشته و گردن همدیگر را بزنید...
هان بدانید که علی‌بن‌ابیطالب برادر و وصی من است، پس از من درباره تاویل قرآن بجنگد، چنانکه من درباره تنزیل آن جنگیدم...»
 
بیست و پنجمین دوره چاپ کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم‌النبیین (ص) تالیف سیدهاشم رسولی محلاتی با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 96 هزار تومان از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ و راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها