جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
روایت‌های مختلف از سه موضوع بسیار کلیدی در زندگی پیامبر اسلام/ اثری ارزشمند و انتقادی در باب سیره

محمدکاظم رحمتی معتقد است: کتاب ارزشمند زندگی محمد (ص): ماهیت و وثاقت اثر گریگور شولر با ترجمه محمدحسین رفیعی با محوریت بررسی مسئله مهم در تاریخ زندگی پیامبر اسلام، در صدد مدلل کردن نظریه نویسنده کتاب درباره ماهیت و مسئله تدوین سیره‌نویسی در اسلام و انتقال سنت شفاهی به مکتوب است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر محمدکاظم رحمتی، عضو هیات علمی مرکز دایره‌المعارف اسلامی: در میان آثار منتشر شده در ماه‌های منتهی به آخر سال 1400، انتشار کتاب ارزشمند زندگی محمد (ص): ماهیت و وثاقت اثر گریگور شولر با ترجمه دوست گرامی محمد حسین رفیعی (تهران: انتشارات حکمت، 1400) بی‌گمان اتفاقی بسیار مهم است. نویسنده کتاب؛ گریگور شولر از جمله محققان و اسلام‌شناسان نامداری است که خوشبختانه پیش‌تر کتاب مهم شفاهی و مکتوب او توسط خانم نصرت نیلساز به فارسی ترجمه شده و توسط همان نشر نیز منتشر شده است.

کتاب با محوریت بررسی به مسئله مهم در تاریخ زندگی پیامبر اسلام، در صدد مدلل کردن نظریه نویسنده کتاب در خصوص ماهیت و مسئله تدوین سیره‌نویسی در اسلام و انتقال سنت شفاهی به مکتوب است. شولر بر این گمان است که اشکالی از کتابت به صورت یادداشت‌برداری‌های برای تدریس در آغاز وجود داشته که استادان برای شاگردان خود املاء کرده و سپس شاگردان تقریرات خود را به رشته تحریر در می‌آورده‌اند. مکتوبات دسته اخیر خود در همان سنت آموزشی تداول یافته و در نسل‌های بعدی با ویرایش و تکمیل و تنقیح در قالب تألیفات تدوین شده‌اند.

                     

شولر این مسئله را با بررسی جزئیات مختلف و مقایسه روایت‌های مختلف از سه موضوع بسیار کلیدی در زندگی پیامبر در کتاب خود مورد بررسی قرار داده است. ترجمه روان و خواندنی کتاب توسط دانشور گرامی جناب آقای محمد حسین رفیعی، نقطه قوت دیگر کتاب است. برای مترجم توفیقات بیشتر را آروزمندم. همچنین باید قدر دان ناشر محترم باشیم که انتشار چنین آثاری را مورد اهتمام خود قرار داده است. کتاب اخیر سوای اهمیت از مسائل مورد بحث نویسنده آن دارد، بی‌شک از حیث روشی می‌تواند برای مقاطع مختلف رشته‌های تاریخ و الهیات سودمند باشد و دانشجویان روش و شیوه کار نویسنده را در مسائل و موضوعات دیگر پی گرفته و به تحقیق درباره مسائل مختلف سیره و صدر اسلام بپردازند. آشنایی جامع نویسنده با منابع دیگر نقطه قوت کتاب است که از این حیث نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ منابع مختلف حدیثی، ادبی و تاریخی که نویسنده با دقت آنها را برای نگارش کتاب خود استفاده کرده، قابل تقدیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها