دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کتاب‌های فاخر  باید به تئاتر و فیلم سینمایی تبدیل شوند / جنگ، روایت جنگیدن‌ها و نجنگیدن‌ها بود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان این‌که میزان مطالعه کم، جای نگرانی دارد و باید به رقبای کتاب توجه داشته باشیم، گفت: حتما کتاب‌های فاخر باید تبدیل به تئاتر و فیلم سینمایی شوند و مدیریت زنجیره هنر صورت پذیرد تا بتوانیم اثرگذاری اجتماعی را داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در آئین پایانی دومین جشنواره بین‌المللی «سرخ نگاران» که امروز (دوشنبه نهم اسفندماه 1400) در تالار وحدت برگزار ‌شد، با بیان این‌که در طلیعه دهه شهید و روز شهید هستیم، گفت: امسال روز جانباز است و با روز شهید تقارن پیدا کرده و ایامی است که یاد یادگاران دوران دفاع مقدس را ویژه‌تر از بقیه ایام سال گرامی می‌داریم. درواقع ایام دهه فجر ایثار و شهادت است و امروز در حوزه کتاب، شاهد برگزاری دومین دوره جشنواره «سرخ‌ نگاران» هستیم که امسال با همت و تلاش عزیزان در معاونت فرهنگی، مقدماتش فراهم شد و امیدواریم هرسال شاهد ارتقای سطح جشنواره باشیم و با این‌کار بتوانیم شاخص‌های نگاشت کتاب را رشد دهیم و تعداد کتاب‌های منتشر شده بیشتر شوند.
 
وی اظهار کرد: این جشنواره‌ها راهنماست و خودش جریان فرهنگی ایجاد می‌کند. با این‌که اگر از دهه 40 تاکنون از دوران مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی، محتوای زیادی تولید شده، شاید اندکی از آن‌ها نوشته شده و نیاز است حجم تولیدات بیشتر شود. دوستان در حوزه ایثار و شهادت 10 درصد محتوا تولید کرده‌اند، خوشحال هستیم که تولیدکننده بزرگ در این زمینه بوده‌ایم، اما خوشحال‌تر هستیم این کار عمومیت پیدا کند و همه خود را مسئول بدانند و شبانه‌روز در این حوزه قلم بزنند و آثار نابی به جا بگذارند.
 
قاضی‌زاده هاشمی افزود: کتاب یک اثر بین‌نسلی است و ارتباط ما با گذشته از طریق کتاب برقرار می‌شود و با تاریخ و تمدن خود آشنا می‌شویم. شاید از بعضی منظرها هم وقت کمی داریم، چون حافظه تاریخ شفاهی ممکن است کوتاه‌مدت باشد و منبع اصلی که می‌شود این‌ها را استخراج کرد کاسته شود.
 
وی گفت: میزان مطالعه کم، جای نگرانی دارد و باید به رقبای کتاب توجه داشته باشیم در ایام کودکی ما تلویزیون پررنگ نبود و فضای مجازی وجود نداشت، در حال حاضر فضای مجازی پررنگ است. فیلم‌های سینمایی ساخته می‌شود. حتما کتاب‌های فاخر باید تبدیل به تئاتر و فیلم سینمایی شوند و مدیریت زنجیره هنر صورت پذیرد تا بتوانیم اثرگذاری اجتماعی را داشته باشیم. امید است این جشنواره از سال‌های بعد، جدی‌تر برگزار شود، افراد جدید و کتاب‌های جدید معرفی شوند و ما هم بتوانیم به وظیفه‌مان به‌خوبی عمل کنیم.
 


جایگاه کتابخوانی از دیدگاه مقام معظم رهبری بسیار بالاست
محمدعلی فقیه؛ سرپرست معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، ضمن تبریک مبعث پیامبر اکرم(ص)، بیان کرد: تقارن مبارک بین این مراسم که موضوعش کتاب است با این واقعه تاریخی که منشأ اولین سوره نازل شده به قلب پیامبر، سوره یاد گرفتن و خواندن از طریق قلم است را باید به فال نیک گرفت. این باید به ما بیاموزد که در مسیری که قرار گرفته‌ایم باید هوشمندانه عمل کنیم.
 
وی ادامه داد: همگان در جریان ایده‌ها و نگاه والای رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با کتاب هستید که به مسئولان تأکید می‌کنند در زمینه کتابخوانی اهتمام داشته باشند. جایگاه کتابخوانی از دیدگاه مقام معظم رهبری بسیار بالاست. خودشان کتابخوان حرفه‌ای هستند و چقدر با ارزش است که کشور جمهوری اسلامی و ملت مسلمان ما دارای چنین رهبری هستند.
 
سرپرست معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، در بخش دیگری از سخنانش گفت: کتاب که به‌عنوان محصول فرهنگی به آن نگاه می‌کنیم در کنار دیگر محصولات فرهنگی با ارزش‌ترین محصول است. این کتاب منشأ تولیدات دیگر است و در محصولات فرهنگی، هرچه را بخواهید تولید کنید، ابتدا یک نویسنده باید آن را بنویسد. هر چه در حوزه کتاب سرمایه‌گذاری کنیم ارزشش را دارد. جشنواره‌های متعدد در رابطه با کتاب داریم. هیچ کاری در حوزه کتاب، تکراری و موازی‌کاری محسوب نمی‌شود و ضرورت وجود کتاب به حدی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «تولید کتاب باید صدبرابر باشد»، چنین جشنواره‌هایی که موجب درگیرشدن مردم با کتاب است، ارزشمند است و باید به آن توجه کنیم.
 
فقیه تصریح کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کردند که نهضت ترجمه باید اتفاق بیفتد، نشر شاهد، فرمان ایشان را لبیک گفت و با سه ناشر خارجی، هفتاد کتاب را ترجمه معکوس کردیم و این نشان می‌دهد، جهان تشنه محتوایی است که ما می‌توانیم داشته باشیم. باید کمک کنیم نهادهای دیگر در بخش خصوصی یا دولتی به تولید کتاب بپردازند. توصیه اکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با جهاد تبیین، مسئولیت ما را بیشتر می‌کند. جهاد تبیین برای این پیش آمد که جریان تحریف بروز کرده است و سعی دارند باور جوانان را تغییر دهند، بنابراین ما امروز مکلفیم که جهاد تبیین را انجام دهیم و مراکز مختلف مانند کتابخانه تخصصی بنیاد شهید، کتابخانه موزه انقلاب اسلامی مرجع‌های خوبی برای تولید محتوا هستند و می‌توانیم از طریق فرهیختگان بسته‌های قابل فهم برای قشرهای مختلف ارائه کنیم.
 


وی افزود: 22 هزار کتاب بعد از انقلاب اسلامی منتشر شده و بنیاد شهید حدود 11 درصد را تولید کرده، 115 کتاب صوتی تاکنون منتشر شده، حتما کتاب کاغذی باید چاپ شود و بیش از آن در حوزه الکترونیک باید کار کنیم. بنیاد شهید به عنوان متولی فرهنگ ایثار و شهادت این آمادگی را دارد که از راه‌های مختلف به حمایت و رونق حوزه کتاب و بقیه محصولات فرهنگی کمک کند. با توجه به نقش فزاینده، محوری و تولی‌گری که بنیاد شهید دارد و با وظایف قانونی وسیع، اما رسما عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست و در نظر داریم این موضوع را دنبال کنیم تا این نهاد در فضای فرهنگی ایثار و شهادت که بحث مقاومت و امنیت است به‌عنوان نهاد مستقل دیده شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باعث مباهات است که در پرتو تعالیم پیامبر(ص) زندگی می‌کنیم و انقلابی را تجربه کردیم که برخاسته از بعثت و تعالیم پیامبر(ص) بود. ایثارگران و خانواده شهدایی را پرورش دادیم که مثل در در جهان امروز می‌درخشند.
 
وی اظهار کرد: برگزاری جشنواره دوم کتاب ایثار و شهادت را تبریک عرض می‌کنم و از بنیاد شهید تشکر می‌کنم که زحمت برگزاری جشنواره را کشیدند. در دوره اول 4500 اثر و در این دوره 750 اثر دریافت شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره به روایت‌گری نسبت به جنگ تأکید دارند که اگر روایت نکنیم به دروغ روایت می‌کنند، لذا به جهاد تبیین تأکید دارند.
 
ادبیات جنگ باید بتواند توحید جنگ را به نمایش بگذارد
حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی به‌عنوان آخرین سخنران آئین اختتامیه دومین جشنواره «سرخ نگاران»، گفت: در بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی، تجاربی را کسب کردیم. بر مبنای تجارب گرانقدری که در گام اول انقلاب تجمیع شده، سرمایه‌ای برای گام دوم ایجاد شده است. در گام دوم، رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «تمدن نوین اسلامی را هدف‌گیری کنیم»، همچنین پیامبر(ص) می‌فرمایند: «من مبعوث شدم تا جامعه شاهد مکارم اخلاق باشد». تمدن نوین اسلامی چهره اسلام را در عدالت، هویت انسان‌ها، احترام متقابل و رعایت حقوق انسان‌ها بروز و ظهور می‌دهد، لذا در ادبیات گام دوم و جهاد ایثار و شهادت باید افق نگاهمان به این باشد که اجزای تمدن نوین را پررنگ کند و روایت‌گری طوری باشد که آن‌ها که در دوره دفاع مقدس، ظهور کردند به نمایش بگذارند. هنر اهل قلم این است که بتوانند نمادسازی بودن‌های غریبانه را صورت دهند.
 
وی ادامه داد: بازنمایی، هنری است که با تیزبینی نویسنده‌ای که دارای توان دیدن و دانش تجمیع‌کردن اجزایی که در واقعه وجود دارد، نمایشی را عرضه کند که در جمع احساس افتخار به وجود بیاورد و امید را تقویت کند. این‌ها ارزش‌های بزرگی است که در جنگ داشتیم.
 


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: جنگ، روایت جنگیدن‌ها و نجنگیدن‌ها بود. در بسیاری مواقع رزمندگان نجنگیدند برای اینکه از مردم عادی و طبیعت صیانت کنند و حتی از کشتن دشمن پرهیز کردند. در دفاع مقدس شاهد رقم‌خوردن دفاعی بودیم که اسمش را جنگ گذاشتیم. امروزه حقوق بشر، دروغ بزرگی است. این دروغ بزرگ را غربی‌ها نمی‌توانند ادعا کنند. آن‌ها دائما بحران ایجاد می‌کنند. امروز اگر دشمن اجازه ورود به حریم امن ایران را پیدا نمی‌کند به دلیل این است که حکمت ایرانیان و تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، نسل جنگ و ادامه پیداکردن نسل جنگ را می‌شناسد، لذا جرأت ورود پیدا نمی‌کند.
 
وی افزود: ادبیات جنگ باید بتواند توحید جنگ را به نمایش بگذارد. جنگ پر از توحید بوده، وطن‌خواهی برخاسته از توحید بوده، خاک مقدس نبود مگر در محور توحید. در شورای انقلاب فرهنگی مصوبات زیادی برای تقویت فرهنگ ایثار و شهادت داشته‌ایم، اما انتخاب اعضا به دستور رهبر معظم انقلاب است که امید است اگر ایشان نظرشان تعلق گرفت، این اتفاق بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها