شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
طرح‌های فصلی تأثیر مثبتی بر اقتصاد نشر دارند/ کتابفروشی‌های محلی را فراموش نکنید

کتابفروشان گنبدی با تأیید تأثیر مثبت برپایی طرح‌ها روی اقتصاد نویسنده، ناشر و کتابفروش و در مجموع اقتصاد نشر بر لزوم توجه مردم به کتابفروشی‌های محلی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، طرح «تابستانه کتاب 1400» هم‌زمان با سراسر کشور در 3 کتاب‌فروشی شهرستان گنبدکاووس و مجموعاً 16 کتاب‌فروشی در استان گلستان برگزار شد؛ طرحی که برپایی آن مصادف شد با شرایط ویژه کرونایی و وضعیت خاصی که برای اقتصاد کتابفروشی‌ها به وجود آمد.

به بهانه اجرای «تابستانه کتاب 1400» سراغ دو تن از مدیران کتابفروشی‌های گنبدکاووس رفتیم و با آن‌ها درباره وضعیت کنونی و کم و کیف اجرای طرح یادشده به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
«یعقوب کریمی» دانش‌آموخته صنایع و مدیرمسئول کتاب‌فروشی «شهر کتاب» در گنبدکاووس که از نخستین دوره‌های اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها، همواره در آنها حضوری فعال داشته‌ است، گفت: این دوره به خاطر شرایط ویژه کرونایی گنبدکاووس و استان گلستان کتابفروشی‌ها تعطیل بودند و به‌صورت غیرحضوری و اینترنتی فروش داشتیم.

وی ادامه داد: مسلماً کرونا به بسیاری از کسب‌وکارها آسیب‌ زده است و ما که جزء گروه دوم مشاغل قرار گرفته‌ایم، هر بار که اوضاع کرونا وخیم می‌شود، فروشگاهمان بسته می‌شود و هزینه‌های زیادی را به کتابفروشی‌ها تحمیل می‌کند و در این میان هر قدر آن کتابفروشی بزرگ‌تر باشد، چک‌هایش سنگین‌تر خواهد بود.

کریمی ادامه داد: بدون شک سلامتی و جان مردم برای ما مهم است، اما بسته بودنِ مستمر منجر به نابودی فروشگاه می‌شود و نه‌فقط ما بلکه بسیاری از کسب‌وکارها کشش ادامه دادن ندارند و باید کاری برای این اقتصادهای آسیب‌دیده کرد.

وی گفت: مسلماً برپایی طرح‌های فصلی کمکی به فروش ما می‌کند؛ به‌طوری‌که در ایام طرح معمولاً بین 5 تا 10 برابر روزهای معمولی فروش کتاب داریم.

کریمی ادامه داد: ما در ایام برگزاری این طرح‌ها، بعضاً کتاب‌هایی را می‌فروشیم که در روزهای دیگرِ سال، جزء فروش‌های ما نیستند. درمجموع برپایی طرح‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی روی اقتصاد نویسنده، ناشر و کتابفروش و در مجموع اقتصاد نشر بگذارد.
 

 
مدیرمسئول کتاب‌فروشی شهر کتاب گنبد، ادامه داد: در راستای توجه به مخاطبان ما در کتابفروشی پیش از آغاز طرح‌ها سعی می‌کنیم حجم قابل توجهی کتاب به ناشران و پخشی‌ها سفارش دهیم و معتقدم اگر این طرح‌ها با تخصیص اعتبار مناسب، تبلیغ به‌موقع و گسترده در حد رسانه ملی و حمایت‌های به‌موقع و همیشگی روبه‌رو شود، بدون شک تأثیر مثبتی بر روی اقتصاد نشر و فرهنگ کتاب‌خوانی می‌گذارد.

کریمی در ادامه به مسئله افزایش سقف خرید در این دوره‌ی از طرح اشاره کرد و گفت: در این دوره شاهد افزایش سقف خرید تا 300 هزار تومان بودیم که بالذات اتفاق مثبتی است اما از آن‌طرف، قیمت کتاب‌ها با رشد چشمگیری روبه‌رو شده‌اند که برای قشر متوسط جامعه خرید را مشکل کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر متأسفانه شاهد شرایطی هستیم که کتاب از سبد خانوارها در حال حذف شدن است که این اصلاً اتفاق خوش‌آیندی نیست و رسماً کتاب دارد تبدیل به یک کالای لوکس می‌شود.

کریمی سپس اظهار کرد: برخی فروش اینترنتی‌ها و نمایشگاه‌ها به فروش کتاب در کتابفروشی‌های محلی ضربه می‌زنند و انتظار داریم مسئولان و حتی مراجع قضایی با این قبیل موارد برخورد کنند؛ هرچند تاکنون نمونه‌ی برخوردی را شاهد نبودیم.

وی افزود: فروش کتاب در سایتی مثل دیجی کالا آن هم با 80 درصد واقعاً قابل‌درک نیست؛ زیرا کسی که در حوزه  کتاب فعالیت می‌کند، می‌داند حاشیه سود فروش کتاب حدود 25 درصد است و ناشران در زیر فاکتور تا این سقف، تخفیف به کتاب‌فروش می‌دهند و این سؤال پیش می‌آید چگونه یک سایت می‌تواند 80 درصد تخفیف بدهد؟! البته به نظر می‌رسد تنها یک دلیل دارد و آن‌ هم وجود کتاب‌های اصطلاحاً اُفستی و قاچاق و دزدی در پیشخوان آن‌هاست.

«مرتضی اَیادی» دانش‌آموخته‌ی مخابرات و از مسئولان کتاب‌فروشی «کتاب حافظ شعبه 3» در گنبدکاووس که علاقه‌مند به ادبیات کلاسیک است، گفت: ما خودمان در دوره‌های پیشین، تبلیغات محیطی و فضاسازی شهری برای اطلاع‌رسانی طرح‌ها انجام می‌دادیم؛ اما از یک جایی دیگر مقدور نشد و تنها به تبلیغات درون فروشگاهی و زبانی از طریق مشتری‌ها و مجازی بسنده کردیم.


وی افزود: شما احتمالاً آگاهید که هزینه‌ی چاپ حتی یک بنر چقدر بالا رفته و  عایدی از مشارکت در طرح به حدی نیست که بتوانیم مثل گذشته تبلیغات کنیم و امروزه واقعاً مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی نیست. شایسته است دستگاه‌های متولی و یا فعال در حوزه‌ی فرهنگی از این قبیل رویدادها حمایت بیشتری کنند.

ایادی درباره زمان بهتر اجرای طرح چنین پیشنهادی داد: هفته اول ماه و یا نزدیک به واریز حقوق به نظرم مناسب‌تر است که مردم لااقل توان خرید داشته باشند.

وی افزود: در کنار حمایت ضروری مسئولان و متولیان، انتظار می‌رود مردم هم از اقتصاد کتاب‌فروشی‌های محلی حمایت کنند. در این شرایط سخت اقتصادی و در کنار هزینه‌ی باربری، پرسنل و آب و برق و ... خرید از کتاب‌فروشی‌های محلی را هم فراموش نکنند.

ایادی ادامه داد: این روزها خرید اینترنی بین مردم جاافتاده و متأسفانه پخشی‌ها و سایت‌هایی مشغول به فروش کتاب هستند که با راه‌اندازی یک پنل و تخفیف‌های خارج از عُرف و بعضاً نامعقول کتاب می‌فروشند درحالی‌که بسیاری از هزینه‌های جاری و مصائب کتاب‌فروشی‌های محلی را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها