شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۸
حكايت 4000 صفحه پژوهش درباره «موسيقي و غنا»

رضا مختاري نويسنده «موسيقي و غنا»اظهار داشت: اين كتاب، اثر مرجعي در زمينه احكام غنا و موسيقي است كه در آن تمامي نظرات علماي شيعه و برخي از بزرگان اهل تسنن گردآوري شده‌ است.\

مختاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بررسي مسايل مهم فقهي زمان حاضر را از ضروريات برشمرد و افزود: در اين اثر كه به زبان عربي است، هر يك از موضوع فقهي و مسايل آن به صورت جداگانه بحث و بررسي شده‌اند.
 
وي شناسايي، جمع‌آوري، تصحيح و تنظيم آراي بزرگان و علماي شيعه درباره موضوعات فقهي غنا و موسيقي را از مراحل تدوين اين اثر دانست.

نوسنده، دليل تقرير اين مجموعه را در چهار جلد، بزرگي و حجم زياد اين اثر برشمرد و گستردگي مباحث و تفسير احكام، را لازمه آن عنوان كرد.

 وي با بيان اينكه اين اثر به 40 موضوع مهم فقهي ارتباط دارد، تصريح كرد كه در آن يا به نقل قول مستقيم علما پرداخته يا به صورت كتاب‌شناسي به ذكر مآخذ موضوعات توجه شده است. 

اين محقق ديني اظهار داشت: نوشتار حاضر، كتابي مرجع براي فقها و علماست و مخاطبان اصلي آن را طلاب و مدرسان حوزه‌ها تشكيل مي‌دهند.

وي متذكر شد: در اين پژوهش، كتاب‌هايي كه نسخه خطي  تنها از آنها يك جلد در دسترس بوده را تصحيح و ويرايش و به شكل امروزي در آورده‌ام.

مختاري با اشاره به اين كه اين اثر، از آثار «طرح ميراث فقهي» است، گفت: اين مجموعه چهار جلدي بالغ بر 4000 صفحه است كه مطالب آن در سه بخش تدوين شده‌اند.
 
از عناوين جلد چهارم اين اثر كه به تازگي منتشر شده است، مي‌توان «رساله‌هاي غنا»، «گفتارهاي پراكنده درباره غنا» و «كتابشناسي غنا» را نام برد.  

اين پژوهشگر ديني هم‌ اكنون تأليف زندگاني شهيد اول به زبان عربي را در دست دارد كه از مجموعه سلسله بزرگان شيعه به شمار مي‌رود. 

اين مجموعه 110 جلد است و هر جلد به يكي از بزرگان اختصاص دارد. همچنين زندگاني شهيد ثاني كه مختاري آن را به رشته تحرير درآورده است، تا سال آينده به اتمام مي‌رسد.

چهارمين جلد از مجموعه «غنا و موسيقي» از سوي نشر بوستان كتاب قم به كوشش رضا مختاري و محمدرضا نعمتي در شمارگان 1500 نسخه و بهاي 180000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط