سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
مناظره دانشمندان درباره زمان

کتاب «زمان» نوشته کری کلندر با تصویرسازی‌های رالف ادنی مجموعه‌ای از مناظره‌های دانشمندان درباره زمان است. با خواندن این کتاب شاید دیدگاه‌تان درباره این مولفه عجیب و غریب بشری کمی تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، زمان چیست؟ سنت آگوستین؛ فیلسوف قرن پنجم در تعریفش از زمان همواره می‌گفت: «می‌دانم زمان‌ چیست به شرط آنکه کسی از من چنین سوالی را نپرسد.» کری کلندر؛ نویسنده کتاب «زمان» مخاطبان را با این پرسش روبه‌رو می‌کند و می‌خواهد آن‌ها را با جسارت به آنجایی ببرد که آگوستین نرفت. گفتنی است، تاریخ زمان را از اظهارنظر آگوستین مبنی بر اینکه زمان وجود ندارد، ترسیم کرده و تا زمان سیال نیوتن، زمان قراردادی پوئن کاره، زمان ایستای اینشتین و پس از آن چرخه را با گذشت به این تفکر که زمان وجود ندارد در گرانش کوانتومی کامل می‌کند.

این پرسش‌ها و نظایر آن ازجمله ژرف‌ترین و ظریف‌ترین پرسش‌هایی است که به ذهن خطور می‌کند. اما کتاب «زمان» از سری مجموعه قدم اول در نشر شیرازه برای نخستین‌بار به شیوه آسان، روشن و سرگرم‌کننده و با تصویرسازی جالب رالف ادنی به آن‌ها می‌پردازد.
 
ما در زندگی روزمره معمولا از دو مرحله مختلف با زمان سروکار داریم؛ ساعت و تجربه شخصی خودمان. ساعت همه‌جا هست. ساعت آونگی، ساعت مچی، ساعت شماطه‌دار و ساعت دودی که از طریق رایحه آن می‌توان زمان و ساعت را فهمید. ساعت‌های طبیعی هم وجود دارند، اما تجربه شخصی خودمان از زمان دقیقا به چه نوعی از این مولفه اشاره دارد؟
 
کتاب زمان نوشته کری کلندر با تصویرسازی‌های رالف ادنی مجموعه ای از مناظره‌های دانشمندان درباره زمان است. شاید برای شما جالب باشد که آگوستین بخواهد با نوشتن درباره زمان مناظره بگذارند، اما این اتفاق در کتاب کلندر افتاده و شما می‌توانید مجموعه گفت‌وگوهای آن‌ها را درباره زمان بشنوید و شاید دیدگاه‌تان درباره این مولفه عجیب و غریب بشری کمی تغییر کند.
 

 
با توجه به موضوعات درج شده در کتاب، نظریه‌های مختلفی از سوی دانشمندان درباره زمان ارائه شده است. باید گفت هنوز علم یا بهتر است بگوییم هنوز دانشمندان نتوانستند یا جرأت آن را پیدا نکردند که بخواهند واقعیت ماهیت زمان را کشف کنند، چراکه براساس آن هر آنچه که ما از زندگی عادی می‌دانیم، به‌طور قطع تغییر خواهد کرد.

گلبرگ برزین؛ مترجم کتاب «زمان» در گفت‌گو با خبرنگار ایبنا، درباره این اثر بیان کرد: «زمان» در دسته کتاب‌های علمی عمومی است که برای مردم عادی نوشته شده است. روند آن به‌گونه‌ای است که نگاه و نگرش بشر را درباره زمان بازگو می‌کند. توضیحاتی نظیر اینکه زمان چیست و انسان چه درکی از آن گذشته تاکنون دارد، در کتاب درج شده است. به هر حال زمان یکی از مواردی است که هنوز برای انسان نامأنوس است. هر چقدر هم که ساعت دستش باشد، اما نتوانسته است تعریف واحدی از آن ارائه دهد.

به گفته این مترجم، کتاب «زمان» اطلاعاتی به مخاطب می‌دهد که ناشی از کشفیات دانشمندان است از قدیمی‌ترین آن‌ها تا جدیدترین‌شان.
 
وی با اشاره به مصور بودن این اثر افزود: نویسنده به سادگی هرچه تمام تمام این توضیحات را ارائه می‌دهد و مفهوم زمان را برای مخاطب واضح‌تر می‌کند. ویژگی تصاویر کتاب به‌گونه‌ای است که به‌شدت متن را در ذهن مخاطب جا می‌اندازد. هدف این کتاب از ارائه تصویر در داخل متن این بوده که محتوا چندان کسل‌کننده برای خوانندگان نباشد. در واقع مخاطب می‌تواند با توجه به تصاویر کتاب، تصورات صحیح‌تری نسبت به زمان پیدا کنند.
 
برزین گفت: به اعتقاد من تصاویر در کتاب باعث می‌شود خوانندگان آن چیزی را که می‌خوانند، بهتر درک کنند. شاید برخی مخاطبان جملات را به راحتی بیان کنند یا به ذهن بسپارند، اما تصاویر به‌گونه‌ای است که راحت در ذهن مخاطب جا می‌گیرد و این می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای کتاب باشد.
 
وی ادامه داد: همانگونه که می‌دانید کتاب دارای یک روایت تاریخی درباره زمان است که از نخستین نظریه‌های دانشمندان آغاز شده و بعد به جدیدترین نظریه‌ها پرداخته است. از دلایلی که باعث شد این کتاب را در میان کتاب‌های مجموعه قدم اول نشر شیرازه برای ترجمه انتخاب کردم جذابیت موضوعی و متنی آن بود، چراکه مفهومی مانند زمان برای خودم همیشه جذابیت داشت.
 
این مترجم با اشاره به جذاب‌ترین بخش کتاب بیان کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند نظر خوانندگان را به خود جلب کند، گزاره‌هایی است که نویسنده درباره سفر در زمان نوشته است. در واقع تلاشی که انسان کرده تا بتواند به زمان آینده یا گذشته سفر کند، به اعتقاد من داستان جالبی است. در حقیقت مخاطب می‌فهمد عقیده‌های مختلفی در باب سفر در زمان وجود دارد. برخی از دانشمندان می‌گویند، امکان‌پذیر نیست، اما برخی دیگر می‌گویند سفر در زمان شدنی است. جذابیت کار اینجاست که دانشمندان تلاش کردند به آن برسند.
 
برزین افزود: نویسنده به‌گونه‌ای درباره زمان صحبت کرده که مخاطبان تصور می‌کنند هر آنچه را که دانشمندان به آن اعتقاد داشتند، بسیار ساده است، اما با این‌حال صحبت بر سر موضوعاتی است که هنوز در علم اثبات نشده است. در حقیقت این کتاب به این موضوع اشاره دارد که چه چیزی انسان را برای سفر در زمان محدود می‌کند.
 
وی با اشاره به ادبیات کتاب نیز گفت: نویسنده تلاش کرده ادبیات کتاب را به نوعی با طنز بیامیزد تا برای مخاطب موضوعات جالب‌تر و البته با گیرایی بیشتری به‌نظر برسد. در واقع وی تلاش کرده، کتاب به نوعی باعث انبساط خاطر مخاطب شود، به همین دلیل عکس‌ها و تصاویر در متن کتاب باعث شده، آنچه که در کتاب آمده است در ذهن و خاطر مخاطب بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها