سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
الگوسازی در آثار دینی کودک و نوجوان را مورد توجه قرار دهیم

مژگان شیخی معتقد است نویسندگان نباید اینقدر از قالب‌های تکراری استفاده کنند و بهتر است در تولید آثار دینی به الگوسازی از شخصیت‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

مژگان شیخی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره پرداختن به ادبیات عاشورایی در حوزه کودک و نوجوان، گفت: تحت تاثیر فرهنگ دینی حاکم بر کشور طبیعتا کارهای زیادی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در زمینه ادبیات عاشورایی انجام شده که برخی سفارشی است.
 
این نویسنده و منتقد ادبی بابیان اینکه در تالیف آثار دینی مساله مهم میزان تاثیرگذاری‌اش بر مخاطب است، افزود: اینکه نویسنده چگونه به شخصیت‌ها بپردازد خیلی مهم است. باید داستان‌ها به‌گونه‌ای نوشته شوند که بچه‌ها تحت تاثیر آن‌ها قرار بگیرند و از شخصیت‌ها الگوبرداری کنند.  

نویسندگان از قالب‌های تکراری استفاده نکنند
 شیخی در ادامه بیان کرد: به این منظور نویسندگان نباید اینقدر از قالب‌های تکراری استفاده کنند، نباید در همه در داستان‌ها فقط به چگونگی شهادت آن حضرت و اصحاب و یاران ایشان یا بیان زندگی‌نامه‌ها بپردازیم. در این شرایط فقط یکسری کتاب با موضوعات تکراری تولید می‌شود که روی بچه‌ها تاثیر عکس دارد و به‌جای اینکه آن‌ها را جذب کند، دلزده می‌شوند.
 
به گفته وی، نویسندگان در تالیف داستان‌های دینی باید خلاقیت داشته باشند. گاهی حتی ذکر یک نکته خاص در جذب مخاطب تاثیرگذار است.
 
خالق «دفترچه خاطرات یک کلاغ» به اهمیت نحوه شخصیت‌پردازی در کتاب‌های دینی اشاره کرد و گفت: شخصیت‌پردازی در کتاب‌های دینی باید به گونه‌ای باشد که ما عکس موضوع را منتقل نکنیم. مثلا اگر هدف نشان دادن مهربانی یا شهامت شخص مورد نظر است نباید به گونه‌ای بیان شود که به جای شجاعت، ترس یا ذلتش به ذهن مخاطب متبادر شود.

توجه به الگوسازی در آثار دینی کودک و نوجوان
وی همچنین به نوحه‌های هیات‌های عزاداری اشاره کرد و گفت: مثلا با گوش دادن به برخی از نوحه‌ها بیشتر احساس دلسوزی به مخاطبان دست می‌دهد و کمتر تحت تاثیر ویژگی‌های شخصیتی معصومان قرار می‌گیرند، درحالی‌که ما باید به هدف الگوسازی نیز توجه کنیم و مطلبی بنویسیم که در عین حالی‌که حس دلسوزی را در مخاطب ایجاد می‌کند، او را تحت تاثیر ویژگی‌های بارز اخلاقی و شخصیتی معصومان قرار دهد.
 
شیخی در ادامه به کودکان و نوجوانان توصیه کرد کتابخوانی را در هر شرایطی فراموش نکنند و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا که امکان حضور بچه‌ها در مجالس عزاداری کم شده، آن‌ها می‌توانند با مطالعه کتاب‌های خوبی که در این زمینه نوشته شده، اطلاعات و معارف عاشورایی خود را افزایش دهند.

والدین بچه‌ها را به خواندن کتاب‌هایی که دوست ندارند، مجبور نکنند 
خالق «دستی برای دوستی» افزود: البته والدین نباید بچه‌ها را به خواندن کتاب‌هایی که دوست ندارند، مجبور کنند و بهتر است اجازه دهیم کودک براساس کنجکاوی‌اش کتاب مورد نظرش را انتخاب کند. برای این کار بهتر است قبل از اینکه پدر و مادر از کتابفروشی کتابی درباره محرم بخرند و به کودک بدهند تا آن را بخواند، با او صحبت کنند و درباره محرم و شخصیت‌های واقعه عاشورا برایش توضیح دهند و سوالاتی از کودک بپرسند و حس کنجکاوی او را تحریک کنند، سپس از فرزندشان بخواهند براساس کنجکاوی‌اش کتابی انتخاب کند و اطلاعات مورد نظرش را درباره اهل بیت کسب کنند. یا از فضای مجازی که در دسترس همگان است، استفاده کنند.

آشنایی با حضرت زینب در «خداحافظ درختان سرو» 
وی در ادامه به کتابی که درباره زندگی حضرت زینب(س) با عنوان «خداحافظ درختان سرو» برای نوجوانان نوشته، اشاره کرد و گفت: این کتاب در قالب طرحی که از سوی حوزه هنری برای تولید مجموعه چهارده معصوم (ع) به همراه حضرت زینب (س) اجرا شد، به من پیشنهاد داده شد.

این نویسنده و منتقد ادبی درباره محتوای این اثر توضیح داد: در این کتاب با نگاهی تازه به روایت زندگی حضرت زینب (س) برای نوجوانان پرداخته‌ام و سعی کرده‌ام دید متفاوتی به این موضوع داشته باشم و داستان را علاوه بر اینکه با روایت اول شخص از دید حضرت زینب (س) و یاران امام حسین (ع) روایت کرده‌ام، از دید شخصیت‌های منفی مانند شمر و یزید هم داستان را روایت کرده‌ام.
 
شیخی گفت: در این کتاب نیز نگاهی داستانی - تاریخی به زندگی حضرت زینب (س) داشتم و سعی کردم مخاطبان را با دوره‌های مختلف زندگی ایشان از زمان تولد تا واقعه کربلا آشنا کنم. این کتاب ۲۶ فصل دارد و درهر فصل به طور جداگانه به بخشی از زندگی حضرت زینب (س) و حاشیه‌های آن پرداخته‌ام.

مژگان شیخی متولد ۱۳۴۱ در تهران و دارای مدرک مترجمی زبان انگلیسی است. وی از سال ۶۳ کار خود را با مجله کیهان بچه‌ها شروع کرد. حاصل سال‌ها کار ادبی وی، تالیف و ترجمه بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب است. از مهمترین آثار مژگان شیخی می‌توان به کتاب‌های «بلبل نوک طلا و باغ آرزوها»، «تابستان و غاز سفید»، «دستی برای دوستی»، «۳۶۵ قصه برای شب‌های سال»، «دفترچه خاطرات یک کلاغ»، «ده قصه از امام رضا(ع)»، «مسافر هشتم»، «کاش تو را می‌دیدم» در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و کتاب‌های «لیلی و مجنون»، «شنبه‌ای که نیامد» و «پنجمین زن» در حوزه ادبیات بزرگسال اشاره کرد.
 
شیخی همچنین به عنوان برگزیده بیست و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی برای تالیف کتاب «۳۰ قصه، ۳۰ شب» در سال ۸۷ انتخاب شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها