یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
پیگیری ماجرای فروش مالکیت کتاب/ «برای ما پاپوش دوخته‌اند!»

در پیگیری ماجرای پیشنهاد فروش مالکیت کتاب که با ورود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد، مدیرمسئول انتشارات توسعه و مدیریت که طرف اصلی این مناقشه است، مدعی‌ست که برایش «پاپوش» دوخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این‌روزها به نظر می‌رسد پدیده کتابسازی در شکل و شمایل جدید ظاهر شده است. در گذشته‌ای که چندان هم دور نیست، برخی افراد که نام نویسنده و مترجم را یدک می‌کشیدند، به سراغ کتاب‌های ترجمه شده می‌رفتند و با قطعه‌قطعه کردن اطلاعات کتاب‌های مختلف اقدام به گردآوری یک کتاب به اسم تالیف یا ترجمه می‌کردند، رویه‌ای که هنوز هم به روش‌های مختلف ادامه دارد. اما این‌بار کتابسازی، قالب جدیدی به خود گرفته است.
 
اواخر هفته گذشته که بسیاری از ما درگیر شب یلدا و رویدادهای مختلف آن بودیم، توئیتی منتشر شد که موج زیادی در فضای مجازی به راه‌ انداخت. هشتگ‌هایی نیز به دنبال آن راه افتاد؛ مثل: #نه_به_سرقت_ادبی یا #کتاب_سازی. این موضوع اما واکنش سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز به دنبال داشت.
 
 
او در در واکنش به توییت افشاگرانه‌ای درباره کتابسازی و سرقت علمی و فرهنگی توئیت کرد: «لطفاً با مدیرکل اداره کتاب تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتر را از شما برای پیگیری دریافت کنند.»

 
فهرست‌ جنجالی
در این فهرست‌ها کد کتاب، عنوان کتاب و تعداد صفحات آمده است و تعرفه مالکیت کتاب نیز به تناسب موضوع آمده است. در این پروسه دو فهرست برای افراد مختلف ارسال می‌شود که هر کدام از آن‌ها 20 عنوان کتاب را شامل می‌شوند. این فهرست‌ها، کتاب‌های تالیفی معرفی شده در سال 1397 را در بر دارند؛ به‌عنوان مثال در فهرست اول کتاب‌هایی مثل مدیریت و راهکارهای نوین، مدیریت کسب و کار و حقوق عمومی قرار دارند که تعرفه مالکیت کتاب‌ها به ترتیب 8 میلیون، 6 میلیون و 6 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
به کتاب‌های دیگر این فهرست که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم غیر از کتاب‌های علوم انسانی و مدیریت، کتاب‌های معماری، مهندسی و کشاورزی نیز ارائه شده. آثاری مثل ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی با 5 میلیون تومان، ماشین‌آلات راه‌سازی و کشاورزی با 7میلیون و 600 هزار تومان، تجایا و نوآوری در طراحی سازه‌های بتنی و فولادی با 6 میلیون و 300 هزار تومان و مهندسی ارزش در سدسازی با 5 میلیون تومان.
 
در فهرست دوم اما کتاب‌های متنوع‌تر و جذاب‌تری وجود دارد؛ به عنوان مثال «ایمنی در صنعت آسانسور و پله‌برقی» که 7میلیون و 500هزار تومان، «نظام شهری در عصر جهانی شدن» 6میلیون و 300هزار تومان، «مدیریت بهره‌وری» با 6میلیون و 400هزار تومان و «ناشناخته‌های سازمان» با 4میلیون و 800 هزار تومان.
 
«حسابداری اموال، ماشین‌آلات و تجهیزات» یکی از ارزان‌ترین کتاب‌های این فهرست است که 70 صفحه دارد و 2 میلیون و 900 هزار تومان تعرفه مالکیت برای آن در نظر گرفته شده است. گران‌ترین کتاب نیز «مدیریت  سازمان و رهبری در کسب و کار» است که 240 صفحه دارد و 9 میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد.
 
برگزاری همایش‌های مختلف هم از جمله اقداماتی است که در این مجموعه انجام شده است؛ مثل جشنواره تقدیر از مولفین کتب علمی، کنفرانس مدیریت پسامدرن در هزاره سوم و کنفرانس مدیران نامی و نام‌آشنا  
 
تعجب‌برانگیز بود
به سراغ فرشته تابانیان؛ وکیل پایه یک دادگستری و انتشار دهنده این توئیت که ساکن شهر اهواز است، می‌رویم. او درباره این ماجرا توضیح داد: چهارشنبه 14 آذر بود که خانمی از شماره تلفن ثابت در شهر مشهد با من تماس گرفت و گفت که موسسه آن‌ها آمادگی دارد تا کتاب در موضوعات مختلف را به اسم من چاپ کنند. من ابتدا تعجب کردم اما به دلیل اقتضاء جستجوگرایانه شغلم، علاقه‌مند شدم اطلاعات بیشتری داشته باشم.
 
تابانیان افزود: کمی بعد از یک آی‌‌دی در تلگرام فهرستی از کتاب‌ها برایم ارسال شد. همچنین به من گفتند که نام من می‌تواند به عنوان مولف روی هر کدام از این کتاب‌ها درج شود؛ ضمن اینکه ما شما را کمک می‌کنیم تا کتاب‌ها چاپ و منتشر شود.
 
از تابانیان سوال کردم؛ شما از آن‌ها نپرسیدید که شماره شما را از کجا آورده‌اند و او پاسخ داد: شماره من به عنوان وکیل در سایت اینترنتی من وجود دارد و افراد زیادی هستند که به شماره من به دلیل شغل و حرفه‌ای دسترسی دارند و به همین دلیل این سوال را از‌ آن‌ها نکردم.
 
او ادامه داد: شاید جالب باشد بدانید بعد از اینکه شرح موضوع را در فضای مجازی توئیت کردم، حدود هشت نفر در خصوصی به من گفتند که چنین پیشنهادی به آن‌ها هم شده است و آن‌ها هم شبیه این فهرست را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: البته بعد از توئیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی من با شماره مدیرکل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس گرفتم و شماره تلفن، آی‌دی تلگرام و اطلاعاتی که داشتم را به آن‌ها ارائه کردم و امیدوارم برخورد جدی با این افراد انجام شود.
 
در جریان نیستیم!
ایبنا به دنبال این موضوع با شماره تلفنی که اعلام شده بود، تماس گرفت. صادقی؛ مدیرمسئول انتشارات توسعه و مدیریت پاسخگوی این شماره بود. او با بیان اینکه تنها در زمینه دریافت صدور مجوز کتاب فعالیت می‌کنند، گفت:‌ چنین موضوعی صحت ندارد که کتاب آماده شده داشته باشیم، بلکه فقط کارهای فیپا و شابک کتاب‌هایی که به مجموعه ما سپرده می‌شود را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما رقبایی در این حوزه داریم که برای ما کارشکنی می‌کنند. دو سه ماه پیش هم شبیه این اتفاق رخ داد، اما اینبار جدی‌تر شده است.
 
صادقی با بیان اینکه‌ تولید محتوا در برنامه‌های انتشارات نیست، افزود: ما فهرستی از کتاب‌های منتشر شده انتشارات خود را داریم و به صورت یک مجموعه آن را به سازمان‌ها می‌فروشیم ولی در زمینه تالیف اصلا ورود نکرده‌ایم. من شنیده‌ام که در تهران چندین شرکت در این زمینه فعالیت دارند اما این موسسه و کاری که انجام شده به ما ربطی ندارد.
 
او در پاسخ به این سوال که چطور شماره تلفن همراه شما بر روی سایت اینترنتی این مجموعه منتشر شده است، گفت: برای ماپاپوش درست کرده‌اند. ما سایت نداریم و هیچ سایتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشارات ما ثبت نشده است.

صادقی اضافه کرد: برای پیگیری موضوع نیز به زودی ثبت شکایت خواهیم کرد، زیرا از عنوان ما سوءاستفاده شده است!
 
حال باید دید نتیجه پیگیری‌ها و اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مجموعه‌های فعال در این حوزه به کجا خواهد رسید. آیا همانطور که بحث کتاب‌سازی و کپی و قطعه‌قطعه کردن اطلاعات کتاب‌های ناشران مختلف به سرانجامی در پیگیری و جلوگیری از انتشار آن‌ها نرسید، شرکت‌ها و موسسات مختلف فعال در این حرفه جدید و نان‌آور متوقف می‌شوند یا خیر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها