دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۵
نجفی: هرمان هسه پرخواننده‌ترین نویسنده آلمانی است

رضا نجفی، مترجم و مولف کتاب «شناختی از هسه» اعلام کرد هرمان هسه پرخواننده‌ترین نویسنده آلمانی در ایران است. وی آمار این ادعای خود را نیز ارائه کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رضا نجفی، پژوهشگر، مترجم زبان آلمانی و نویسنده کتاب «شناختی از هسه»، هرمان هسه (برنده آلمانی نوبل ادبیات) را پرخواننده‌ترین نویسنده آلمانی زبان در ایران دانست.

وی در این باره به خبرنگار «ایبنا» گفت : من ابتدا گمان می‌کردم آلمانی نویسانی چون توماس مان، هاینریش بل یا برتولت برشت، در ایران با استقبال بیشتری مواجه شده‌اند، اما آمار و ارقام خلاف این مطلب را نشان می‌دهد.

این پژوهشگر اعلام کرد: در ایران چیزی حدود ۱۰۰ عنوان کتاب از هرمان هسه به انتشار رسیده و ترجمه‌های متفاوت از برخی رمان‌های او گاه به عدد پنج می‌رسد. با محاسبه تیراژ احتمالی این کتاب‌ها و در نظر گرفتن اینکه هرکتاب دست‌کم و به طور میانگین توسط دو نفر مطالعه می‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که هسه بی‌تردید پرخواننده‌ترین نویسنده آلمانی و حتی شاید پرخواننده‌ترین نویسنده غربی در ایران است.

نجفی دلایل این استقبال را متفاوت دانست و تصریح کرد:عواملی چون نثر دو لایه هسه که هم مخاطب‌عام و هم نخبگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نثر رمانتیک آثارش و تصویر وضعیت بحران در این آثار می‌تواند از علت‌های نامیرایی این نویسنده باشد. همچنین توجه او به عرفان و فرهنگ شرق، باعث استقبال همیشگی از آثارش در کشورهایی چون ایران و ژاپن شده است.

هرمان هسه، نویسنده، شاعر و نقاش آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات،‌ ۱۳۱ سال پیش در دوم ژوئیه ۱۸۷۷ میلادی در شهر کالو واقع در کشور آلمان در خانواده‌ای فرهنگی دیده به جهان گشود.

او تا سال ۱۹۶۲ زندگی و طی عمر ۸۵ ساله خود، زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه کرد. وي به بحران‌های روحی و بیماری‌های روانی شدید دچار شد و طعم فقر را چشید، اما به رغم همه مسائل، هسه بیش از ۸۰ رمان، مجموعه شعر یا کتاب داستان کوتاه از خود به یادگار گذاشت. از او به عنوان پرخواننده‌ترین نویسنده آلمانی قرن بیستم یاد می‌کنند.

او علاوه بر جایزه نوبل، هشت جایزه ادبی دیگر از جمله جایزه جهانی گوته را به دست آورده است.

در ایران تقریبا تمام رمان‌های هسه و بخشی از شعر‌هایش به ترجمه رسیده‌اند که از میان آنها می‌توان به کتاب‌هایی چون؛ «سیذارتا»، «بازی مهره شیشه‌ای»، «داستان دوست من»، «از عشق و جدایی»، «گرترود»، «آخرین تابستان کلینگزور»، «اگر جنگ ادامه یابد»، «سفر به سوی شرق» و «گرگ بیابان» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط