سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱
«نقد ادبی از ديدگاه آرزو» در سرای اهل قلم بررسی می‌شود

دهمین نشست از سلسله نشست‌های خانه نقد کتاب به «نقد ادبی از دیدگاه آرزو» اختصاص دارد. این نشست چهارشنبه (30 مهرماه) در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «نقد ادبی از دیدگاه آرزو» به بررسی دیدگاه سراج‌الدّین علیخان آرزو ملقب به استعداد خان، یکی از برجسته‌ترین ادبای شبه قاره، اختصاص دارد. 

این نشست با حضور مهدی رحیم‌پور، پژوهشگر گروه دانشنامۀ زبان و ادب فارسی در شبه ‌قاره فرهنگستان و مؤلف کتاب «بر خوان آرزو» و جمشید کیان‌فر، مدیر خانه نقد کتاب برگزار خواهد شد. 

سراج‌الدّین علیخان آرزو نزدیک به سی و شش کتاب و رساله در حوزه تحقیقات ادب فارسی تألیف کرده است که برخی از آنها عبارت‌اند از «فرهنگ سراج اللغه» و دفتر دوم آن با عنوان «چراغ هدایت» یا «سراج‌الاصطلاح»، «تذکرۀ مجمع‌النفایس»، «دیوان اشعار» و رسایل و مکاتیب بسیار دیگر. 

وی در زمینه نقد، آثاری مانند «تنبیه الغافلین و احقاق الحق» در نقد اشعار حزین لاهیجی، «داد سخن»، «سراج منیر» در زمینه نقد ادبی، «سراج وهاج» در نقد و تفسیر شرح منظوم چهار منتقد و ادیب بر بیتی از حافظ، «نقد بر دیوان حاکم لاهوری»، «مثمر در باب مسائل زبانشناختی»، «عطیۀ کبری در علم بیان»، «موهبت عظمی در فن معانی» را پدید آورد. 

وی دیدگاه‌های نوینی را در حوزه‌های مختلف سبک شناسی، زبان‌شناسی، بلاغت، نقد ادبی، تذکره‌نویسی و ... مطرح کرده است، اما چنان‌که باید مورد توجه جدی محققان و منتقدان ادبی قرار نگرفته است. 

نشست «نقد ادبی از دیدگاه آرزو» چهارشنبه (30 مهرماه) از ساعت 16 تا 18 در سرای اهل قلم برگزار خواهد شد.

سرای اهل قلم در خیابان انقلاب، فلسطین‌جنوبی،  کوچه خواجه‌نصیر، شماره 2 واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط