چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
کتاب سال بیانگر تراز علمی و پژوهشی کشور است/ ظرفیت کتاب سال قابلیت فراواني براي ارتقاء دارد

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تودیع و معارفه دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که هیچ اتفاقی در حوزه‌ جوایز و جشنواره‌ها مهم‌تر و مشابه کتاب سال نیست، گفت: انصافا می‌توان ظرفیت کتاب سال را بیش از آن‌چه که هست، ارتقا داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین تودیع نجفقلی حبیبی و معارفه محمدعلی مهدوی‌راد به عنوان دبیر علمی سی و دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. 

صالحی در این مراسم اظهار کرد: کتاب سال فرصتی برای رصد و ارزیابی حوزه کتاب و نشر کشور است. هیچ اتفاقی در حوزه‌‌ جوایز و جشنواره‌ها، مهم‌تر و مشابه کتاب سال نیستۀ از این جهت که حدود 30 هزار اثری که در سال منتشر می‌شوند در بوته سنجش قرار می‌گیرند و در یک فرایندی منتخبان آنها به فینال می‌رسند. بنابراین باید این فرصت را برای نشر کشور و حوزه تولید علم قدر دانست.

وی ادامه داد: سی و دومین دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را در پیش رو داریم؛ با این نگاه، کتاب سال اهمیت فراوانی داردۀ چرا که می‌تواند تراز علمی و پژوهشی کشور را بیان کند،می‌تواند افق‌هایی را که پدید آمده‌اند ادامه دهد و همچنین  تولید علم را تعمیق بخشد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که انصافا می توان ظرفیت کتاب سال را بیش از آن‌چه که هست، ارتقا داد، گفت: در دوره‌های گذشته حرکت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است اما جریان کتاب سال نیز مانند هر حرکت دیگر، می‌تواند در معرض مخاطره قرار بگیرد.

صالحی ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به اتقان کتاب سال بینجامد، دبیر علمی و دبیرخانه این جایزه است؛ اگر این دو حوزه به‌خوبی انتخاب شوند، بخشی از این مخاطرات تقلیل می‌یابند.

وی افزود: خوشبختانه در سال گذشته این توفیق را یافتیم که در خدمت آقای نجفقلی حبیبی باشیم و از این جهت یک گام رو به جلو را داشتیم. آقای حبیبی یک فرصت برای دوره سی و یکم جایزه کتاب سال بود. مقبولیت نخبگانی وی و حُسن سلوک و ارتباط علمی وی همواره مشهود است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش، گفت: در ادامه تصمیمات و صحبت‌هایی که با دوستان داشتیم، بحث بازنگری جوایز و آیین‌نامه‌ کتاب سال و این‌که گرچه ما دبیرخانه ثابت داریم اما اگر دبیر علمی را به صورت دوره‌ای انتخاب کنیم، می‌توانیم دایره وسیع‌تری از نخبگان را به این جایزه راه دهیم، مطرح شد. با این نگاه، بحث دبیر علمی سی و دومین جایزه کتاب سال مطرح شد؛ با گفت‌وگوهایی که صورت گرفت، به شخصیت آقای مهدوی‌راد رسیدیم. وی شخصیت شناخته‌شده‌ای هستند به‌گونه‌ای که می‌توان در حوزه‌های مختلف از ویژگی‌های ایشان نام بُرد.

صالحی توضیح داد: نخستین ویژگی آقای مهدوی‌راد، بُعد کتابشناسی و کتاب‌پژوهی ایشان است. ارتباط گسترده ایشان با نخبگان حوزه، دانشگاه و اهالی نشر از دیگر ویژگی‌های آقای مهدوی‌راد به شمار می‌آید. از دیگر ویژگی‌های این شخصیت می‌توان به تخصص ویژه ایشان در حوزه علوم قرآنی و تفسیر، ذوق سلیم و معتدل و به‌دور از سلیقه‌گرایی علمی و سیاسی ایشان اشاره کرد.

وی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم در مدت 5 ماه باقی‌مانده برای برپایی سی و دومین جایزه کتاب سال، با زحمات آقای مهدوی‌راد و دبیرخانه کتاب سال، فضایی فراهم شود که کتاب سال امسال، چند گام به جلو حرکت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط