جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
شفافیت عملکرد هیات خرید کتاب، بهترین راه مقابله با کتابسازی است

شفاف‌سازی عملکرد هیات نظارت بر خرید کتاب از کارهای مهمی است که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آن را از ابتدای فعالیت دولت یازدهم مورد توجه جدی قرار داد. این هیات با هدف ایجاد فضای واقعی و قابل رصد در بخش خرید کتاب‌ شکل گرفت و تلاش کرد در دوره جدید فعالیتش در یک خانه شیشه‌ای و قابل رویت برای همه اهل قلم فعالیت کند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) - مهسا مقدس‌نژاد: محمدرضا حاتمی، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی درباره اهمیت اطلاع رسانی اسامی اعضای هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد که شامل این افراد هستند: مصطفی امیدی، علی شجاعی صائین، علی اصغر سیدآبادی، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، علی اصغر محمد خانی، علی اوجبی، حجت‌الاسلام محمدکاظم شمس و حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی اظهار کرد: اعلام اسامی اعضای این هیات به صورت علنی کار بسیار شایسته ای بود اما مهم تر از آن این است که تمامی این شفافیت ها در راستای بهبود وضعیت نشر کشور صورت بگیرد. باید این شفایت ها براي پیشرفت حوزه کتاب باشد.

وی ضمن قدردانی از وزارت ارشاد به دلیل داشتن رویکرد مردم محوری اش گفت: تصور ناشران این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات ما را می داند، بنابراین، انتظار داریم در راستای حل آنها گام بردارد. اما تنها وزارت ارشاد نیست که مسئول حل مشکلات نشر کشور به ویژه توسعه کتابخوانی در کشور است بلکه مسئولان دولت، مجلس و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی نیز باید برای حل این مشکلات بسیج شوند.

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: البته بدون تردید در دولت دکتر روحانی (دولت یازدهم) و به تبع آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه خوبی که وجود دارد، فضا برای نویسندگان و ناشران تا حد بسیار زیادی امیدوار کننده تر و بازتر شده است. اما به لحاظ عملی می تواند گشایش های بهتر و بیشتری صورت بگیرد.

حاتمی با بیان این که متاسفانه قیمت ارز در دو سال اخیر، گرانی و تورم بیش از اندازه، میان خوانندگان کتاب و ناشران فاصله انداخته است، اظهار کرد: بسیار شایسته است که کتاب های دانشگاهی در هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد حمایت بیشتر قرار بگیرند.

وی افزود: مسئولان فرهنگی کشور باید نگاه عمیق تری به مسائل نشر داشته باشند.

هیات، با خرید کتاب های ارزشمند جلو کتابسازی را بگیرد
مصطفی خُرامان، مدیر فرهنگی انتشارات افق ضمن تایید بر این موضوع که در دوره جدید فعالیت های هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرعت تعیین تکلیف کتاب ها افزایش یافته است گفت: شفافیت های خوبی در عملکرد این هیات رُخ داده است اما واقعیت این است که باید این شفافیت ها ادامه داشته باشند و کتاب های ارزشمند خریداری شوند؛ در چنین شرایطی زمینه خوبی فراهم خواهد شد تا از کتابسازی پیشگیری شود. علاوه بر آن، زمینه برای انتشار کتاب های خوب و تجهیز کتابخانه ها به بهترین آثار فراهم می شود.

وی در ادامه سخنانش، با بیان این که اگر بچه ها کتاب خوب در کتابخانه نبینند، دیگر به کتابخانه نمی روند، اظهار کرد: یکی از راه های تشویق ناشران خوب، خرید کتاب از آنها به صورت مستمر است. در فرایند خرید کتاب از ناشران باید بِرَند آنها نیز در نظر گرفته شود؛ وقتی ناشری خوب کتاب می فروشد یعنی هم خوب کتاب چاپ کرده و هم کتاب خوب چاپ کرده است.

ارشاد کتاب‌هایی‌ را که از فیلتر نقد گذشته‌اند خریداری کند

حسن ذوالفقاری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: کمیته خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خرید کتاب‌هایی که از فیلتر نقد عبور کرده‌اند اهتمام ویژه داشته باشد.

وی با بیان این که برخی اوقات حمایت نکردن از بعضی کتاب‌ها، کمک به صنعت نشر محسوب می‌شود، گفت: امروزه با توجه به اقتصاد معیوب کتاب در جامعه، باید در این عرصه حمایت‌هایی از سوی مسئولان فرهنگی دیده شود. این حمایت‌ها به صورت اخص باید در بخش خرید کتاب منظور شوند. البته باید توجه داشت که لزومی ندارد از همه کتاب‌ها حمایت صورت بگیرد. به عبارت دیگر کمیته خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند کتاب‌هایی را در فهرست خرید خود قرار دهد که از فیلتر نقد اهل فرهنگ و قلم عبور کرده باشند. چرا که بدون تردید کتاب‌هایی که از این فیلتر عبور کرده‌اند، سالم شناخته شده‌اند.

ذوالفقاری ادامه داد: البته کارشناسان این کمیته باید توجه داشته باشند که کتاب‌هایی که از فیلتر نقد عبور کرده‌اند و قصد خریدشان را دارند، کجا و توسط چه افرادی نقد شده‌اند و این که آیا این کتاب‌ها بر اساس نقد علمی ارزیابی شده‌اند.

* در این باره بخوانید:
(1) ارشاد چه کتاب‌هایی را و در چه فرایندی خرید می‌کند؟ (اینجا)
(2) شفاف‌سازی و استقبال مردم از کتاب‌های خریداری شده/ ناشران زودتر به پول‌شان می‌رسند (اینجا)
(3) شفافیت عملکرد هیات خرید کتاب، اعتبار حمایت‌ها را ارتقا می‌دهد (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط