پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
شفافیت عملکرد هیات خرید کتاب، اعتبار حمایت‌ها را ارتقا می‌دهد

هیات نظارت بر خرید کتاب با هدف ایجاد شفافیت در بخش خرید کتاب‌ شکل گرفت و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تلاش کرد در دوره جدید فعالیت‌هایش با رویکردی متفاوت از گذشته کار خرید کتاب را انجام دهد. این شفافیت نکات مثبت و مهمی داشته است؛ اهالی فرهنگ معتقدند: عملکرد هیات خرید کتاب، اعتبار حمایت‌ها را ارتقا می‌دهد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) - مهسا مقدس‌نژاد: در حال حاضر «مصطفی امیدی»، «علی شجاعی صائین»، «علی اصغر سیدآبادی»، «حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد»، «علی اصغر محمد خانی»، «علی اوجبی»، «حجت‌الاسلام محمدکاظم شمس» و «حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی» اعضای فعلی این هیات هستند.

حجت‌الاسلام سید محمدکاظم شمس، عضو هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی درباره شفاف‌سازی عملکردها، گفت: یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از ناشران است. در دوره جدید قرار است اگر وزارت ارشاد می‌خواهد حمایتی  انجام دهد اولا به صورت عام ضوابط و شرایط حمایت را اعلام کند و هر مرکز یا فردی که از این ضوابط برخوردار است، مورد حمایت قرار بگیرد و پس از آن‌ نتایج بررسی‌ها در سایت اطلاع رسانی شود تا مورد قضاوت همگان قرار بگیرد؛ خوشبختانه این فرایند در دوره جدید به نحو احسن در حال اجراست.

وی ادامه داد: وقتی شفافیت‌ در عملکردها صورت می‌گیرد، کار حمایتی مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد و این حمایت‌ها با کیفیت‌تر انجام می‌شوند، بنابراین به مراتب، اعتبار حمایت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام شمس عنوان کرد: اعلام نتایج بررسی‌ها باعث می‌شود ناشرانی که کتاب‌هایشان خریداری نشده است، متوجه ضعف خود شوند و در راستای غنی‌سازی فعالیت‌های خود گام بردارند. از طرف دیگر اعلام نتایج بررسی‌ها، زمینه تبلیغ کتاب‌های خوب را نیز فراهم می‌کند و این موضوع باعث ایجاد انگیزه در علاقه‌مندان برای تولید کتاب‌های خوب می‌‌شود.

ضرورت تجمیع حمایت‌های وزارت ارشاد در بخش خرید کتاب
سید حسین عابدینی، مدیر انتشارات سفیر اردهال و ناشر برگزیده سال 1393 نیز ضمن تایید بر کوتاه شدن چرخه زمانی دریافت کتاب‌ها از ناشران تا تعیین تکلیف شدن آنها گفت: اوتوماسیون و الکترونیکی شدن سیستم انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد از بروز بسیاری از تخلفات ناشران پیشگیری می‌کند، چرا که سابقه ناشران در این سیستم ثبت می‌شود و اگر کتابی که قبلا توسط وزارت ارشاد خریداری شده است، دوباره در چرخه بررسی‌ها قرار بگیرند، خریداری نخواهند شد. بنابراین، این سیستم الکترونیکی باعث می‌شود در فرایند انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد میان ناشران تبعیض رُخ ندهد.

وی با بیان این‌که کمبود بودجه وزارت ارشاد باعث شده است که کتاب از ناشران به میزان بسیار اندک خریداری شود، گفت: پیشنهاد می‌کنم به منظور کمک به چرخه نشر کشور، مجموع کمک‌هایی که وزارت ارشاد در اختیار سایر مراکز قرار می‌دهد ـ اعم از ارائه بُن کارت‌های خرید کتاب ـ تجمیع شوند و به بخش خرید کتاب ارائه شوند.

وی اظهار کرد: بسیار شایسته است کارشناسان هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان اطلاعات کتابشناسی قرار گیرند تا به صورت تخصصی‌تر به بررسی کتاب‌ها بپردازند.

همچنین پیشنهاد می‌کنم اعضای این هیات به کتاب‌های عمومی توجه بیشتری نشان دهند و فقط کتاب‌های تخصصی مورد توجه آنها قرار نگیرد.

دريافت سريع حواله‌ها
علی رضاوند، مدیر روابط عمومی انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه امام صادق (ع) درباره عملکرد دوره جدید فعالیت‌های هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال دومین بار است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشارات زمزم هدایت کتاب خریداری می‌کند. با توجه به این که سال گذشته نیز از ما کتاب خریداری شد، احساس می‌شود فعالیت‌های این هیات در سال جاری با سرعت بیشتری انجام می‌شود؛ به طور مثال حواله‌های ناشران بلافاصله بعد از انعکاس فهرست کتاب‌های خریداری شده در سایت وزارت ارشاد، آماده است و ناشران می‌توانند نسبت به دریافت آنها اقدام کنند.

وی عنوان کرد: درست است که تعداد کتاب‌های خریداری شده از سوی این هیات کم شده است اما به نظر می‌رسد عملکرد این هیات به بودجه‌ای که در اختیارش قرار می گیرد بستگی دارد.

مدیر روابط عمومی انتشارات زمزم هدایت گفت: به مسئولان فرهنگی به ویژه اعضای هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد می‌کنم که با توجه به حمایتی که پژوهشگاه امام صادق(ع) از مولفان براي چاپ و توزیع کتاب هایشان دارد، خرید بیشتر وزارت ارشاد از این پژوهشگاه می‌تواند کمک مناسبی به مولفان  کشور باشد.

* در این باره بخوانید:
(1) ارشاد چه کتاب‌هایی را و در چه فرایندی خرید می‌کند؟ (اینجا)
(2) شفاف‌سازی و استقبال مردم از کتاب‌های خریداری شده/ ناشران زودتر به پول‌شان می‌رسند (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط