شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۰
شخصیت سریال‌های تاریخی ایرانی تحلیل شد

«بررسی شخصیت در فیلم‌های تاریخی – مذهبی» به قلم اعظم فرجامی منتشر شد. در این کتاب شخصیت‌پردازی در سریال‌های امام علی (ع)، تنهاترین سردار، مختارنامه، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، مسافر ری و فیلم روزواقعه تحلیل شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اعظم فرجامی در این کتاب در چهار فصل به بررسی و تحلیل شخصیت در فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی ایرانی پرداخته است.
 
نویسنده در فصل نخست به معرفی کلیات و واژه‌های مهم تحقیق چون شخصیت دراماتیک، فیلم تاریخی – مذهبی، سینمای دینی، ژانر، شخصیت‌های مثبت و منفی در دین پرداخته است. در این فصل همچنین فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی مورد نظر در این تحقیق، به طور مختصر معرفی شده‌اند. 

فصل دوم این کتاب به آموزش طراحی شخصیت برای فیلم اختصاص دارد. چگونگی طراحی شخصیت‌های واقعی و حقیقی تاریخ برای فیلم‌، چگونگی طراحی شخصیت‌های تخیلی، راه‌های نگارش گفت‌وگو برای شخصیت‌ها و مقایسه سریال‌های مورد بحث از منظر شخصیت‌پردازی، از مطالب مهم این فصل است. 

معرفی و چگونگی خلق شخصیت‌های خیر و شر و همچنین تحلیل و بررسی دیالوگ، گریم و چهره‌پردازی، لباس و رویدادهای مناسب برای این شخصیت‌ها مطالب فصل سوم کتابند. 

فصل آخر کتاب نیز به بیان ویژگی‌های شخصیت، تکنیک‌های بازیگری، فیزیک بدنی بازیگران برای ایفای نقش و  مباحثی دیگر از این دست اختصاص دارد. 

سریال‌ها و فیلم‌های «امام علی (ع)»، «مسافر ری»، «معصومیت از دست رفته» و مختارنامه، از آثار داود میرباقری، «تنهاترین سردار» و «ولایت عشق» از ساخته‌های مهدی فخیم‌زاده و «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی، آثاری هستند که شخصیت‌پردازی آن‌ها در این کتاب تحلیل شده است. 

در پایان کتاب نیز تصاویر  و عکس هایی از این فیلم‌ها و سریال‌ها منتشر شده است. 

«تاریخ ابن خلدون»، «شخصیت پردازی و زاویه دید در داستان» اسکات کاد، «قصه نویسی» رضا براهنی، «انساب الاشراف» بلاذری، «شخصیت پردازی در سینما» مجید امامی، «پژوهشی درباره اباصلت هروی» حبیب‌الله حسینی، «هنر سینما» دیوید بوردول و کریستین تامپسون، «تاریخ خلیفه» خلیفةبن خیاط و «تاریخ بغداد» خطیب بغدادی،  برخی منابع مورد استفاده نویسنده برای نگارش این کتاب بوده است. 

«بررسی شخصیت در فیلم‌های تاریخی – مذهبی» نوشته اعظم فرجامی با شمارگان هزار و 200 نسخه، 223 صفحه و بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما، روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

دیگر پژوهش منتشر شده فرجامی «زنان قرآنی از حوا تا مريم: بررسی روايات تفسيری درباره‌ زنان در ذيل آيات قصص قرآن» در سال 1390 از سوی دفتر پژوهش و نشر سهروردی منتشر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها