دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
گروهی از محققان از «بیداری اسلامی» نوشتند

تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه در سال‌های اخیر زمینه‌های تولید آثار متعددی را فراهم کرده است. کتاب «بیداری اسلامی و تحولات منطقه» عنوان یکی از کتاب‌های این حوزه است که در قالب مجموعه گفتارهایی به قلم صاحب‌نظران علوم سیاسی نوشته شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیداری اسلامی از پدیده‌هایی به شمار می‌آید که در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیرات قابل توجهی برجای گذاشت و محققان گوناگونی علاوه بر نظریه‌پردازی، کتاب‌هایی درباره آن نوشتند.

اثر حاضر با توجه به تحولات منطقه و به همت مولفان گوناگون می‌کوشد به مناطق مهمی مانند شمال آفریقا توجه ویژه‌ای داشته باشد و از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمینه‌های بروز این تحولات را در کنار بازتاب‌های اجتماعی و ملی بررسی کند.

کتاب «بیداری اسلامی و تحولات منطقه» از سوی دیگر نقش بازیگران مهمی مانند جمهوری اسلامی ایران و مداخله‌گرانی نظیر ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی را بررسی کرده است و تحلیل‌هایی راهبردی ارایه می‌دهد.

این اثر پژوهشی در 10 فصل تحقیقاتی را به قلم 12 محقق به شکلی کامل ارایه می‌دهد. «بیداری اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا از منظر رهبر معظم انقلاب»، «بیداری اسلامی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، «بیداری اسلامی و آینده روابط مصر و رژیم صهیونیستی»، «بیداری اسلامی در مصر: منابع و موانع برآمدن سلفی‌ها(از منظر جامعه‌شناسی سیاسی)» و «بیداری اسلامی در بحرین و مصر؛ از منظر حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت» عناوین این فصول‌ را تشکیل می‌دهند.
محققان کتاب مقالات خود را با هدف بررسی ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های نظریه «بیداری اسلامی» و واکاوی حساسیت‌ها و پیامدهای عملی آن در راستای شناخت و تحلیل تحولات جاری منطقه، گمانه‌زنی و سناریو‌پردازی در زمینه آینده تحولات منطقه‌ای، جهانی و ارایه راهبردها و راه‌کارهایی در حوزه مدیریت بیداری اسلامی نوشته‌اند.

محمدرضا اقارب‌پرست، امیرمحمد حاجی‌یوسفی، توکل حبیب‌زاده، سیدمحمدمهدی حسینی‌فائق، محمدحسن خانی، اعظم خانی، علیرضا شیروی، علیرضا کوهکن، ابوذر گوهری‌مقدم، حسین مسعودنیا، هادی مهربان‌فر و قدیر نصری محققان این اثر تالیفی‌اند. آن‌ها این کتاب را با ویراستاری علمی اصغر افتخاری پدید آورده‌اند.

نخستین چاپ کتاب «بیداری اسلامی و تحولات منطقه» را انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) با شمارگان یک‌هزار نسخه در 372 صفحه به بهای هفت هزار و 500 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها