یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵
دومین دفتر شعر ناصر ندیمی به چاپ رسيد

دومین مجموعه شعر ناصر ندیمی با عنوان «راس و دروغش گردن مردم» از سوی نشر امرود منتشر شد. این مجموعه غزل‌های نئوکلاسیک ندیمی را شامل می‌شود که اغلب با موضوع مسایل عاطفی و در خلال آن نقدهای اجتماعی سروده شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین دفتر شعر ندیمی با عنوان «راس و دروغش گردن مردم» در 92 صفحه از سوی نشر بوتیمار منتشر شد.

این دفتر در برگیرنده 43 قطعه غزل بدون عنوان است، البته تمامی این غزل‌ها با ذکر تاریخ سرایش در کتاب گنجانده شده‌اند. شعر در سرایش این غزل‌ها از زبان و واژگانی ساده بهره گرفته است.

ندیمی در گفت‌وگو با «ایبنا» اظهار کرد: دومین مجموعه غزلم دربرگیرنده سروده‌های سال‌های 1380 تا 1389 است. این غزل‌ها درباره مسایل عاطفی و اجتماعی سروده شده‌اند.

وی درباره تفاوت این دفتر با نخستین دفتر شعرش گفت: نخستین دفتر شعرم در سال 1379 و با عنوان «غروب این حوالی...» در قالب غزل و مثنوی منتشر شد. بیشتر شعرهای این دفتر عاطفی بودند. در دفتر دوم هم تجربه‌هایم در این حوزه، البته با تغییراتی آمده است.

این شاعر افزود: به عبارت دیگر همان موضوعات عاطفی در دفتر دوم هم آمده است، اما این مضمامین ابعاد آسمانی ندارند و دور از دسترس نیستند، بلکه قابل لمس هستند و اغلب افراد با آن‌ها سروکار دارند. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر غزل‌هایم تاحدودی به فضای نقد و به‌ویژه نقد اجتماعی نیز وارد شده‌اند، البته سعی نکرده‌ام انتقادهای شدیدی را در این شعرها مطرح کنم، اما در لابه‌لای عاشقانه‌هایم نقدهایی به برخی از مشکلات جامعه داشته‌ام؛ چراکه من به عنوان شاعر عضوی از این جامعه و درگیر با تمامی مشکلات و مسایل آن هستم.

ندیمی درباره تفاوت‌های ساختاری این دو مجموعه توضیح داد: از نظر ساختار زبانی، فرم و محتوا تغییرات بسیاری میان این دو مجموعه دیده می‌شود. در مجموعه دوم فضاسازی‌ها را تغییر داده‌ و خودم را به عنوان یک مولف-روای معرفی کرده‌ و با تفکیک رابطه آن‌ها سعی کرده‌ام دخالتی در متن نداشته باشم.

وی غزل‌های این مجموعه را غزل‌های نئوکلاسیکی دانست که به غزل فرم گرایش دارند و اظهار کرد: غزل‌های این مجموعه براساس تاریخ سرایش آن‌ها در کتاب ارایه شده‌اند، اما به نوعی تمامی این ابیات به یکدیگر متصل و زنجیروار هستند.

این شاعر در پایان و درباره دیگر ویژگی غزل‌های این مجموعه یادآور شد: در این غزل‌ها، بار شعر بر دوش کلام و واژه است؛ چراکه شعرها تصویری نیستند، بلکه روایی‌اند.

بخشی از یک غزل این مجموعه:
«این‌جا زمین به نام تو پیوند خورده است
حتی، زمان بدست تو خود را سپرده است
من می‌گریزم از هوس کهنه خودم
تا آبروی اندک ما را نبرده است
تقویم سالخورده دل را ورق بزن
چون روزهای زخمی خود را شمرده است»

ناصر ندیمی متولد 1357 در آبادان و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی دریانوردی است. نخستین دفتر شعر وی با عنوان «غروب این حوالی...» در 102 صفحه، از سوی انتشارات کرمانشاه در سال 1379 منتشر شد.

مجموعه شعر «راس و دروغش گردن مردم» در 92 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت دو هزار و 950 تومان، زمستان گذشته از سوی نشر امرود منتشر و بهار امسال روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط