دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
ضمیمه «آینه میراث» منتشر شد

بیست ‌و دومین ضمیمه «آینه میراث» دو فصل‌نامه ویژه کتاب‌شناسی، نقد کتاب و اطلاع‌رسانی در حوزه متون منتشر شد. مجموعه حاضر بررسی و مقایسه‌ای میان نسخه عکسی و چاپ حروفی منظومه «علی‌نامه» به کوشش مسعود قاسمی است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مجموعه حاضر نقد و بررسی دو نسخه از «علی‌نامه» را شامل می‌شود.

«علی‌نامه» کهن‌ترین منظومه حماسی شیعی شناخته ‌شده از نیمه دوم قرن پنجم هجری است و موضوع آن جنگ‌های جمل و صفین، مناقب، معجزات و کرامات حضرت علی(ع) است. ظاهرا شاعری شیعه اثناعشری به نام ربیع، آن‌را در بیش از 11 هزار بیت، در بحر متقارب مثمن محذوف (مقصور) سروده و در ماه ذی‌حجه سال 482 قمری به پایان آورده است.

وی در منظومه خود، با وجود این‌که موضوع آن شرح دو جنگ مذکور است و طبعا باید مطابق رسم، عادات و فرهنگ عرب باشد، از آن‌جاکه شیوه بیان و کلام «شاهنامه» را پیش گرفته، مجبور شده تا راه و رسم و فرهنگ ایران کهن را جایگزین آداب‌ و رسوم اعراب مسلمان کند و از حقیقت‌پنداری جنگ‌ها و وقایع بکاهد. وی همچنین در جای‌جای این اثر و در نقل وقایع، روایات مردمی را نیز با حقایق تاریخی درآمیخته و نوعی نظم تاریخی ـ مردمی را که مناسب مجالس مناقب‌خوانی و نقالی بوده، پدید آورده است.

دست‌نویس منحصر به‌فرد این منظومه متعلق به کتابخانه موزه قونیه (ترکیه) است و تاریخ کتابت آن در اواخر قرن ششم و یا قرن هفتم و هشتم حدس زده شده است. چاپ عکسی منظومه «علی‌نامه» با مقدمه محمدرضا شفیعی کدکنی و محمود امیدسالار در سال 1388 منتشر شد و چاپ حروفی رایانه‌ای آن نیز با تصحیح رضا بیات و ابوالفضل غلامی، در سال 1389 انتشار یافت.

مجموعه حاضر بررسی و مقایسه‌ای است میان نسخه عکسی و چاپ حروفی منظومه «علی‌نامه» و خوانش و تحریفات تعدادی از ابیات و کلمات آن‌را نیز شامل می‌شود.

بیست‌ و دومین ضمیمه «آینه میراث» با عنوان نگاهی به دو چاپ عکسی و حروفی منظومه «علی‌نامه» نوشته مسعود قاسمی، پژوهشگر گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از سوی موسسه میراث مکتوب در 136 صفحه و به بهای 30 هزار تومان منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط