شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۸
اثر منتشر نشده غلامرضا بروسان منتشر می‌شود

اثر منتشر نشده‌ای از غلامرضا بروسان، شاعر فقید مشهدی که هفته گذشته در سانحه‌ای ناگوار به همراه همسر و دخترش درگذشت، با نام «اسب‌ها روسری نمی‌بندند» روانه بازار کتاب ایران می‌شود. همچنین ترجمه دو دفتر شعر از بروسان و همسرش الهام اسلامی به زبان کردی در دست انتشار است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مدیر مسوول نشر شاملو در مشهد از انتشار مجموعه‌ای از شعر نو خراسان با گردآوری بروسان، شاعر فقید، در کتابی با عنوان «اسب‌ها روسری نمی‌بندند» خبر داد. همچنین ترجمه دو دفتر شعر از بروسان و همسرش الهام اسلامی، به زبان کردی در دست انتشار است. به گفته وی این دو کتاب تا یک ماه دیگر منتشر می‌شوند.

کاوه شاملو، مدیر مسوول نشر شاملو در گفت‌و‌گو با «ایبنا» گفت: «اسب‌ها روسری نمی‌بندند» مجموعه آثار بیش از 40 شاعر نوپرداز و بنام خراسان را شامل می‌شود، که با گردآوری مرحوم بروسان تدوین و آماده شده است.

وی افزود: ساعاتی پیش از رفتن این شاعر به مسافرت همراه با خانواده‌اش، ویرایش نهایی این کتاب توسط خودش تایید و کتاب برای چاپ ارسال شد. علی عبداللهی و محمدباقر کلاهی اهری برخی از شاعرانی هستند که سروده‌های آن‌ها در این اثر آمده است.

مدیر مسوول نشر شاملو به کتاب دیگری اشاره و تشریح کرد: ترجمه دو مجموعه شعر از رضا بروسان و الهام اسلامی به زبان کردی و با برگردان محمد آشنا در دفتری با عنوان «یک بسته سیگار در غربت» نیز از سوی نشر شاملو در دست انتشار است.

وی ادامه داد: آشنا دو مجموعه شعر «یک بسته سیگار در تبعید» سروده بروسان و «دنیا چشم از ما بر نمی‌دارد» سروده مرحومه اسلامی را به زبان کردی ترجمه کرده است. پيش از اين مجموعه شعر «یک بسته سیگار در تبعید» به صورت سه زبانه؛ فارسی، انگلیسی و آلمانی هم منتشر شده است.

شاملو از به اتمام رسیدن چاپ دیگر آثار این شاعر فقید از سوی این انتشارات خبر داد و گفت: چاپ مجموعه شعر «یک بسته سیگار در تبعید» و «منتخب اشعار مهدی اخوان‌ثالث»، «منتخب اشعار فروغ فرخ‌زاد»، «منتخب اشعار احمد شاملو»، «گزیده اشعار نیما یوشیج»، «مرا ببخش خیابان بلندم» (گزیده شعر شمس لنگرودی»، «گزیده هشت کتاب سهراب سپهری»، «عصاره سوما» (گزیده ریگ ودا، شاعر هندی» و «به سمت رودخانه استوکس» (گزیده شعر آزاد مشهد) به انتخاب مرحوم بروسان به پایان رسیده است.

وی توضیح داد: پس از مدتی که خانواده‌های این دو شاعر در شرایط روحی مناسب‌تری باشند، برای تجدید چاپ آثار آن‌ها با خانوداه‌هایشان صحبت می‌شود و امیدوارم بتوانیم تجدید چاپ تمامی این آثار و دفتر شعر مرحوم الهام اسلامی را برای نمایشگاه کتاب سال آینده آماده کنیم.

«مرثیه برای درختی كه به پهلو افتاده است» عنوان سومین مجموعه شعر بروسان است كه حدود دو ماه پیش چاپ دوم آن از سوی نشر مروارید ارایه شد. این انتشارات تا پایان یافتن چاپ دوم کتاب، برنامه‌ای برای تجدید چاپ آن ندارد. «احتمال پرنده را گیج می‌کند» عنوان نخستین مجموعه شعر این شاعر و از سوی انتشارات سحوری به چاپ رسیده است. حسن قاسمی، مدیر مسوول نشر سحوری نیز برنامه‌ای برای تجدید چاپ این اثر ندارد.

غلامرضا بروسان متولد سال 1352 در مشهد و الهام اسلامی متولد سال 1362 بود. این دو شاعر همراه با دخترشان، ليلا ،دوشنبه هفته گذشته (14 آذر) در یک حادثه رانندگی درگذشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط