دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۰
سومين مجموعه شعر بروسان منتشر شد

«مرثيه براي درختي كه به پهلو افتاده است» عنوان سومين مجموعه شعر غلامرضا بروسان است كه در سه بخش و بيش از 60 قطعه شعر در قالب آزاد سروده شده است. اين مجموعه توسط انتشارات مرواريد راهي بازار نشر شد.\

بروسان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری كتاب ايران(ايبنا) درباره عنوان‌هاي سه فصل مجموعه شعر جديدش گفت: بخشی از مرثيه‌هاي من در فصل نخست اين كتاب با عنوان «چند مرثيه براي درختي كه به پهلو افتاده است» جاي گرفته و در فصل دوم آن با عنوان «دستت مثل يك شعر سياسي گرم است» سروده‌هاي عاشقانه گنجانده شده است. شعرهاي كوتاه من نيز در فصل سوم كتاب با عنوان «براي نشان دادن درخت چند واژه لازم است» آمده است.

وي به فضاي اجتماعي و عاطفي سروده‌هايش اشاره و تصريح كرد: سعي داشتم ميان اين فضاها يك تعادل و هماهنگي ايجاد كنم. بر همين اساس اين تعادل سبب شده تا به تناوب، فضاي تغزلي به فضاي اجتماعی و فضای اجتماعی به فضای تغزلی كشيده شود.

سومين مجموعه شعر بروسان با فاصله زماني حدود چهار سال پس از دومين مجموعه شعرش با عنوان «يك بسته سيگار در تبعيد» توسط انشتارات مرواريد راهي بازار نشر شده است.

اين شاعر در بيان ويژگي‌ها و تفاوت‌هاي مجموعه شعر جديدش با مجموعه‌هاي قبلي توضيح داد: احساس مي كنم در نگاهم يك سير تكاملي داشته‌ام. از سوي ديگر از تشبيهات كمتر استفاده كرده‌ام. در مجموعه شعر «يك بسته سيگار در تبعيد» فضاها بيشتر تغزلي و عاطفي بود. اين امر در مجموعه جديد كمتر ديده مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين موضوع كه سومين مجموعه شعرش ادامه منطقي مجموعه‌هاي پيشين است اظهار داشت: در شعر ويژگي‌هاي زباني و ساختاري را به كار مي گيرم كه در من دروني شده باشد. اگر ساخت‌ها و نحوهاي زباني براي شاعر دروني شده باشد بازخورد آن در شعر ديده مي‌شود، بي‌آنكه حالت تصنعي به خود بگيرد. در غير اين‌صورت شعر كاملا تصنعي خواهد بود.

شعرهاي مجموعه شعر «مرثيه براي درختي كه به پهلو افتاده است» طي سال‌هاي 1386 و 1387 سروده شده‌اند.

بروسان در پايان در پاسخ به اين پرسش كه علت فاصله زماني ميان چاپ مجموعه شعرهايش چيست توضيح داد: هميشه شعر به سراغ من آمده است. بر همين اساس كمتر می‌نويسم. البته اين بدان معنا نيست كه از مطالعه و نوشتن فاصله مي‌گيرم؛ بلكه براي ارائه شعرهايم به مخاطبان سعي مي‌كنم تا زماني كه به هدف اصلي‌ام در شعر نرسيده‌ام آن‌ها را منتشر نكنم.

غلامرضا بروسان متولد سال 1352 در مشهد است. نخستین مجموعه شعر او با عنوان «احتمال پرنده را گيج مي‌كند» در سال 1387 و دومين مجموعه شعرش با عنوان «یک بسته سیگار در تبعید» در سال 1384 منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط