شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۸
فراخوان «جشنواره شعر ققنوس» منتشر شد

فراخوان «جشنواره شعر ققنوس» در دو بخش شعر و مقاله از سوی انجمن شاعران ایران منتشر شد. این جشنواره آبان امسال در قلمرو شعر نیمایی برگزار و مجموعه شعرها و مقالات برگزیده آن از سوي انتشارات این انجمن منتشر می‌شوند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن شاعران ایران، در این فراخوان درباره اهداف این جشنواره آمده است: «فضای عمومی شعر امروز ایران، آن‌چنان‌که از حال و هوای مجموعه شعرهای منتشر شده و نیز جشنواره‌های شعر (اعم از مستقل یا رسمی) و برگزیدگان هیات‌های داوری بر می‌آید، عمدتا در اختیار دو حوزه «غزل» و «شعر سپید» قرار دارد. دو قلمرویی که گویا امروزه اندیشه و نگاه نیما را در محتوا و ساخت و بافت زبان پذیرفته‌اند. اما پیشنهادهای اجرایی نیما در وجوه «شکل-ریخت» و دیگرگون ساختن استفاده شاعران از دو مولفه موسیقایی (وزن- قافیه) چندان مورد توجهشان نیست.»

در کنار جشنواره‌هایی که خروجی آن‌ها غالبا گویای اقبال شاعران جوان این مرز و بوم به عرصه‌های غزل و شعر سپید است، «جشنواره شعر ققنوس» در نظر دارد تداوم اندیشه و نگاه نیما را در پیوند با پیشنهادهای نیما برای شکل شعر فارسی، قالب موسوم به نیمایی، مورد توجه قرار دهد و چتر حمایتی بر سر شاعران نیمایی‌سرا بگسترد.»

نخستین «جشنواره شعر ققنوس» از سوی انجمن شاعران ایران آبان امسال برگزار می‌‌شود.

فراخوان این جشنواره در دو بخش مقاله و شعر منتشر شده است.

در بخش «مقاله»، مقالاتي با موضوع شعر و نظرگاه‌های ادبی مهدی اخوان ثالث پذیرفته می‌شوند. براساس این فراخوان با توجه به اهمیت اخوان در بالندگی شعر نیمایی، با سرودن آثاری ماندنی در این حیطه و با نظریه‌پردازی در قلمرو نظرگاه‌های نیما یوشیج، و همچنین با لحاظ کردن عرصه‌های گسترده برای پژوهش در این زمینه، فعالیت‌های ادبی این شاعر به عنوان موضوع اصلی برای ارایه مقاله در نخستین دوره این جشنواره انتخاب شده است. حجم مقالات ارسالی نباید بیشتر از 15 صفحه باشد.

در بخش «شعر» از شاعران سراسر کشور دعوت شده است تا با ارسال هشت تا 10 قطعه شعر نیمایی از سروده‌های خود، در این جشنواره شرکت کنند.

شرکت در این جشنواره هیچ‌گونه محدودیت سنی ندارد. علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره، می‌توانند شعرها یا مقالات خود را حداکثر تا  25 مهر، از طریق پست الکترونیکی دبیرخانه «جشنواره شعر ققنوس» به نشانی«Dabirkhaneh.ghoghnoos@yahoo.com» ارسال کنند.

امکان ارسال مستقیم به دبیرخانه این جشنواره واقع در تهران، خیابان دکتر شریعتی، خیابان شهید کلاهدوز، نبش کوچه شهید نعمتی، انجمن شاعران ایران وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط