دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
راکعی: شاعران و ناشران حوزه شعر نادیده گرفته نشوند

فاطمه راکعی، مدیر انجمن شاعران ایران، نامگذاری روزی به نام قلم در تقویم را به دلیل حرمت قلم و اهالی قلم ارزشمند می‌داند و معتقد است به دلیل نادیده گرفته شدن شاعران و ناشران حوزه شعر که گروهی از اهالی فلم هستند باید نهادها و مسوولان مرتبط از اهالی این حوزه از جنبه مادی و معنوی حمایت کنند._

راکعی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره روز قلم گفت: این مسئله که در تقویم روزی به نام روز قلم نامیده شده امری مثبت است، بویژه آن‌که خداوند نیز به قلم سوگند یاد می‌کند و حرمت قلم و اهالی قلم بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: از وظایف نهادهای فرهنگی و مسوولان این است تا حد ممکن قلم را پاس بدارند و فرهنگ احترام به چنین روزی را در جامعه نهادینه کنند؛ چراکه آفرینش‌های ادبی از جنبه‌های مختلف ارزشمند و با اهمیت هستند.

این شاعر با تاکید بر آگاهی نداشتن از جنبه کیفی و کمی برنامه بزرگداشت «روز قلم» توضیح داد: در هر صورت برپایی بزرگداشتی برای اهالی قلم و شنیدن حرف‌های آن‌ها و تلاش برای برآورده شدن خواسته‌های به حق این گروه کاری ارزشمند است و امیدوارم موسسه خانه کتاب بتواند هر سال بیش از پیش و بهتر این امر مهم را برگزار کند.

وی به فعالیتش در حوزه شعر اشاره و تشریح کرد: باتوجه به فعالیتم در این حوزه با شاعران و ناشران این عرصه ارتباط بیشتری دارم و در جریان مسائل و مشکلات این گروه از اهالی قلم هستم. برهمین اساس انجمن خانه شاعران ایران نیز برای هفته کتاب برپایی نشستی با حضور اهالی قلم در حوزه شعر را پیش‌بینی کرده است. تا با ارزیابی نتایج حاصل از این نشست بتوانیم مشکلات اهالی این حوزه را برطرف کنیم.

راکعی افزود: با توجه به رشد فزاینده کیفی و کمی شاعران جوان باید نهادهای متولی شعر بتوانند به بهترین شکل ممکن آثار شایسته این حوزه را منتشر و به مخاطبان معرفی کنند.

وی گفت: به جزء چند ناشر تخصصی در حوزه شعر، ناشران دیگر در این زمینه فعالیت چندانی ندارند. البته شاید علت این امر آن باشد که در کشور ما مخاطب مشتاق و تشنه شنیدن شعر هم‌چون برخی دیگر از کشورها مانند کشورهای آمریکای لاتین وجود ندارد.

مدیر انجمن شاعران ایران ادامه داد: این برخلاف پیشینه‌ای است که شعر در ادبیات فارسی دارد و نشان می‌دهد که علاقه به شعر در جامعه نهادینه نشده است و نهادهای فرهنگی نتوانسته‌اند اشتیاق به شعر و حتی دیگر گونه‌های ادبی را در میان مخاطبان ایجاد کنند.

وی در پایان یادآور شد: به همین دلیل اغلب کتاب‌های شعر حتی آثار برتر بیش از یک یا دو بار منتشر نمی‌‌شوند. وظیفه نهادهای دولتی مرتبط با این حوزه است که از شاعران و ناشران حمایت مادی و معنوی کنند و بازار مناسبی برای ارائه آثار این افراد فراهم آورند. 

ضیافتی به مناسبت روز قلم سه‌شنبه از ساعت 19 تا 21 در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها