چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۲
تاريخ علم اسلامي شرح حال دانشمندان اسلامي است

تاريخ علم اسلامي در كشور، شرح حال دانشمندان اسلامي را تداعي مي‌كند، زيرا تا كنون كار علمي در اين زمينه صورت نگرفته و تنها دورنمايي از علم و تمدن اسلام وصف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، شصت‌و‌يكمين نشست از سلسله نشست‌هاي مـركـز پژوهشي ميراث مكتوب تحت عنـوان «ساخت پيل الكتريكي در دوره اشكاني همراه با گزارش عملكرد ده‌ساله فصلنامه آينه ميراث(نشريه نقد و بررسي كتاب‌هاي تاريخي) و سه ويژه‌نامه تاريخ علم» با سخنراني دكتر ناصر كنعاني (استاد دانشگاه صنعتي برلين)، جمشيد كيان‌فر (سردبير آينه‌ميراث) و دكتر جعفر آقاياني چاوشي (سردبير ويژه‌نامه تاريخ علم) برگزار شد. 

دكتر جعفر آقاياني چاووشي سردبير ويژه‌نامه تاريخ علم گفت: تاريخ علم اسلامي در كشور، شرح حال دانشمندان اسلامي را تداعي مي‌كند زيرا تا كنون كار علمي در اين زمينه صورت نگرفته است و اگر كتاب‌هايي نيز درباره كارهاي علمي دانشمندان اسلامي چاپ مي‌شد اين كتاب‌ها بيش‌تر مشكل توصيفي داشته و در آن‌ها تنها دورنمايي از علم و تمدن اسلام وصف شده است.

وي افزود: همايش‌هايي نيز به نام تاريخ علم در چند سال اخير در كشورمان صورت گرفته اما نتوانسته كمكي به روشن شدن تاريخ علوم در ايران و اسلام كند، زيرا اغلب سخنرانان اين همايش‌ها، خود از تاريخ علم به مفهوم واقعي آن بيگانه هستند و اين عدم آشنايي طبيعتا آنان را به ادعاهاي نادرست و پراكنده‌گويي وادار مي‌كرده است.

سردبير ويژه‌نامه تاريخ علم خاطرنشان كرد: جوانان دانشگاهي ما با علوم غربي آشنايي خوبي داشته متقابلا نمي‌توانستند مطالب قابل توجهي درباره علوم اسلامي و يا اكتشافات علمي دانشمندان سرزمين خود به دست آورند و اين خود يكي از دلايل سرخوردگي و خودكم‌بيني آنان محسوب مي‌شود.

وي افزود: از دو قرن پيش تحقيق در تاريخ علوم اسلامي در كشورهاي غربي آغاز شد و اين تحقيقات از حدود نيم قرن پيش سرعت بيش‌تري به ‌خود گرفت، به‌ گونه‌اي كه امروزه نه تنها در آمريكا، اروپا بلكه در بعضي از كشورهاي عربي نظير مصر، الجزاير و سوريه نيز پژوهش‌هايي در تاريخ علوم اسلامي شكل آكادميك آن صورت مي‌گيرد، البته همه اين كشورها در اين پژوهش‌ها، اغراض سياسي و فرهنگي خود را نيز دنبال مي‌كنند.

دكتر آقاياني چاووشي به نمونه‌اي از پژوهشگران عرب اشاره كرد و گفت: پژوهشگران عرب به‌خاطر تعصبات نژادي به تحريف حقايق نيز متوسل مي‌شوند و دانشمندان اسلام و ايران را عرب معرفي مي‌كنند، اين كار به شكل چشم‌گيري رشد داشته و از مورخين معروف علم صورت گرفته است.

وي افزود: آگاهي از اين مشكلات ما را بر آن داشت تا در ويژه‌نامه تاريخ علم مسووليت آن‌را بپذيريم و با دقت و ابتكار وارد عمل شويم و مطالبي را استفاده كنيم كه نه تنها عميق و مستند باشند بلكه حرف تازه‌اي براي گفتن داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها