سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۳
شماره جدید «کتاب ماه ادبیات» منتشر شد

چهل و هفتمین شماره نشریه «کتاب ماه ادبیات» با مقاله‌هایی درباره جستاری در زبان شعری بابا طاهر، اشعار نویافته رودکی، نام تصویر در ادب پارسی و نگاهی به کتاب‌هایی چون «شرح حاشیه»، «شاعر در امتداد هزاره چندم» و «شعر امروز یونان» منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شماره جدید نشریه «کتاب ماه ادبیات» بخش‌های «نشست علمی»، «مقالات»، «نقد و بررسی و معرفی کتاب» و «گزارش» را شامل می‌شود.

بخش «نشست علمی» این شماره به جلسه نقد و بررسی کتاب «تذکره عرفات‌العاشقین» تالیف تقی اوحدی اختصاص یافته است.

پنج مقاله نیز در بخش دوم این نشریه گنجانده شده که عبارتند از «همت و کار مضاعف در شعر پروین اعتصامی»، «نقد زبانی در سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیک»، «جستاری در زبان شعر باباطاهر»، «اشعار نویافته رودکی سمرقندی، براساس دو متن کهن فارسی»، و «نام تصویر در ادب پارسی، بر پایه قصاید خاقانی».

این مقاله‌ها به ترتیب توسط وحید سبزیان‌پور و زهره باقری، عصمت خویینی، محمود فضیلت و سیدحشمت‌الله موسوی، عارف نوشاهی و سعید مهدوی‌فر تدوین شده‌اند.

در مقاله «نام تصویر در ادب پارسی بر پایه قصاید خاقانی» بر این نکته تاکید شده، از آن‌جا که ساختن واژه‌های بسیط، فرآیندی بازبسته به فرهنگ، دستگاه و تاریخ یک زبان است، شاعر برای بیان مفاهیم هنری و ذهنی خویش، از واژگان بسیط زبان سود می‌جوید تا ترکیباتی تازه بسازد.

مهدوی‌فر در این مقاله یکی از اساسی‌ترین شیوه‌های هنری- زبانی شاعر برای برآوردن این مهم را تصویرسازی برشمرده و معتقد است: «مهم‌ترین کارکرد تصویرسازی در راستای غنا بخشیدن به گنجینه واژگانی یک زبان، چیزی جز آفرینش «نام تصویر» نیست.»

در بخش سوم که به «نقد و بررسی و معرفی کتاب» اختصاص یافته مطالبی درباره کتاب‌های «نگاهی تازه به بدیع» نوشته سیروس شمیسا، «بهرام و گلندام» اثر امین‌الدین صافی، «شاعر در امتداد هزاره چندم»، «بساط قلندر»(برگزیده و شرح غزل‌های خاقانی)، «شرح حاشیه»، «مطاق مشایخ» از شیخ ابوالعباس قصاب آملی، «بلاغت فارسی» و «شعر امروز یونان» آمده است.

این مطالب عبارتند از «نقد قلب»به کوشش مهدی فیروزیان، «نگاهی به تصحیح مثنوی بهرام و گلندام» از یوسف اسماعیل‌زاده، «نقد و بررسی مجموعه شاعر در امتداد هزاره چندم» نوشته محمود طیب، «در بساط قلندر» از فرزاد ضیایی حبیب‌آبادی، «مبانی سبک‌شناسی» اثر مریم کریمی و «اصول و شیوه‌های نقد ادبی» تالیف علی علی‌محمدی.

همچنین علی حسن‌زاده نگاهی به کتاب «شرح حاشیه»(بررسی جریان‌های حاشیه‌ای شعر معاصر بعد از نیما) داشته و عفت نادری‌نژاد کتاب «مطاق مشایخ» را مرور کرده است.

«نقدی بر بلاغت فارسی با نگاهی به برخی کتاب‌های آموزشی بلاغت فارسی» از اصغر برزی، «لیلی و مجنون، میراث‌دار نمایش و نمایش‌نامه‌نویسی منظوم در ایران» تالیف محرم‌علی دودانگه، «معرفی شعر امروز یونان» اثر لیلا کشانی و «کتاب خارجی»(انگلیسی و فرانسه) نوشته فرزانه دوستی و سمیرا صادقیان دیگر مطالب بخش سوم این نشریه اند.

«جاودانگان خاموش سخن می گویند: شعر پیش از اسلام و بوطیقای آیین» اثر سوزان پینکنی استتکوویچ، «فلسطینی بودن یعنی چه؟ داستان‌هایی از ملت فلسطین» نوشته دینا مطر، «درآمدی بر روایت»(از مجموعه کتاب‌های ادبیات کمبریج) نوشته ال.اچ.پورترابوت، «بحران روایت: تعلیق، غرابت و شگقتی» از رافائل بارونی، «سبک: یک واژه و چندین گفتمان» نوشته اریک بردا و«اصول نظریه ادبی» اثر ژان بسی یر از جمله کتاب‌هایی اند که در بخش «کتاب خارجی» معرفی شده‌اند.

در بخش گزارش این شماره گزارشی از «بیست و هشتمین دوره جایزه کتاب سال و هجدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» آمده است.

چهل و هفتمین شماره نشریه «کتاب ماه ادبیات» با سردبیری احمد خاتمی، همراه لوح فشرده آن، اسفند 1389 در 136 صفحه و قیمت 1200 تومان توسط موسسه خانه کتاب منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط