جمعه ۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۰
«كتاب ماه ادبيات» با يادماني از علي‌محمد حق‌شناس منتشر شد

سي‌ونهمين شماره «كتاب ماه ادبيات »، با ويژه‌نامه يادمان علي‌محمد حق‌شناس منتشر شد. بررسي دو واژه «آذر» و «آتش» در نوشته‌هاي پهلوي و پژوهشي در مثل‌هاي سمناني ‌و مروري بر تحقيق و پژوهش درباره اسدي‌طوسي در اروپا، برخي مقالات منتشر شده در شماره جديد اين نشريه ادبي است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مقاله بررسي دو واژه «آذر» و «آتش» در نوشته‌هاي پهلوي، نوشته ايمان خدافرد است. اين مقاله در بخش‌هايي با نام گونه‌هاي آتش، آتش‌هاي سه‌گانه، ‌آتش بهرام و‌ نتيجه، ارايه شده است.

يوسف عالي‌عباس‌آباد نيز در اين شماره از نشريه، مقاله‌اي با نام «پژوهشي در مثل‌هاي سمناني» دارد. در بخشي از اين مقاله اين‌گونه آمده است: 
 
«اگر به تعريف مثل دقت كنيم، دو خصوصيت مشترك را بين مثل‌هاي تمام ملت‌ها مي‌يابيم؛ ‌اول اينكه مثل‌ها را تجربه‌هاي طولاني بشر در روزگاران ساخته و يك مثل ممكن است بدون اينكه اخذ و وامي در كار باشد، در تمام فرهنگ‌ها ، متناسب با اجزاي فرهنگي و زباني آن وجود داشته باشد...» 

در فصلي از اين نشريه كه به يادماني از علي‌محمد حق‌شناس اختصاص يافته، مقالاتي با اين عنوان درج شده است: «زبان فارسي از ديد دكتر حق شناس، بزرگ بود و با تمام افق‌هاي باز نسبت داشت»، «اي كاشف حقيقت و زيبايي»، «معرفي كتاب تاريخ زبان‌شناسي»(ترجمه دكتر حق‌شناس)، «مكاتب زبان‌شناسي نوين»، و «در حديث ديگران؛ ‌دكتر حق‌شناس به روايت شاگردان و همكارانش».
 
ادبيات عاميانه و دو روايت از سليم جواهري، روان‌كاوي آتش در رمان «آتش در كوهستان»، نگاهي به جريان‌هاي شعري معاصر فارسي، نكته‌هايي درباره «نكته‌هاي ويرايش» و‌ اسكندرنامه جديد و تازه‌هاي نشر، نام برخي مقالات بخش نقد و بررسي و معرفي كتاب نشريه «كتاب ماه ادبيات» است. رويدادهاي فرهنگي و ادبي و چكيده انگليسي مقالات نيز مطالب بخش‌هاي پاياني اين نشريه را تشكيل مي‌دهند. 

سي ونهمين شماره نشريه «كتاب ماه ادبيات» از سوي موسسه خانه كتاب منتشر شد. اين شماره از اين نشريه ادبي، 124 صفحه است. كتاب ماه ادبيات با قيمت 1200 تومان ارايه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها