یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
خرید کتاب با تخفیف‌ از نمایشگاه مجازی، به کتابفروشی‌ها هم تسری یابد

مدیرعامل انتشارات معارف در قم با ارائه پیشنهادی به مسئولان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: طرح تخفیف‌ در قالب همان طرح‌های فصلی در کتابفروشی‌ها استفاده شود.

مسعود پیرمرادیان مدیرعامل دفتر نشر معارف قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره حضور این موسسه انتشاراتی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: نشر معارف با 920 عنوان كتاب در نمایشگاه مجازی كتاب تهران شركت كرده است. 800 عنوان از این آثار، كتاب‌های تجدید چاپی یا چاپ اولی و 120 عنوان هم از چاپ‌های قبل هستند.

وی اضافه کرد: روزهای اول نمایشگاه به خاطر مناسب نبودن زیرساخت‌های خرید کتاب، سایت به مشكلاتی برخورد و قطعی‌هایی ایجاد شد كه خوشبختانه با پشتیبانی دوستان موسسه خانه كتاب و ادبیات ایران، این مشكل رفع شد.
 
پیرمرادیان تصریح کرد: با توجه به وضعیت گرانی كاغذ و بالطبع گرانی كتاب‌ها برگزاری طرح تخفیف‌ها در وهله‎‌ی اول بسیار خوب و مناسب است و مخاطب‌ها را ترغیب به كتاب‌ خریدن و كتاب‌ خواندن می‌كند؛ اما نمایشگاه مجازی با نمایشگاه بین‌المللی كه یك رویداد بزگ فرهنگی محسوب می‎شود، تفاوت‌های زیادی دارد.
 
مدیرعامل انتشارات معارف افزود: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مخاطب‌ها با حضور در نمایشگاه و لمس کتاب و دیدن نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادب؛ و نیز حضور در نشست‌های ادبی، هم کتاب‌های مورد نیازشان را تهیه می‌کردند و هم با کتاب‌های چاپ اولی و جدید آشنا می‌شدند و از طرفی با دیدن و هم‌صحبت‌شدن با نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادب، روحیه‌ای برای تلاش و خواستن خوبی‌ها در آن‌ها شکل می‌گرفت. اینها از مزیت‎های نمایشگاه بین‌المللی کتاب بود.

این فعال حوزه نشر به مزیت‌های برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و یادآور شد: اگر بخواهیم مزیت‌های این نمایشگاه را بیان کنیم، می‌توانیم این نکته‌ها را برشماریم: ابتدا اینکه افرادی که به‌خاطر دور بودن راه، امکان حضور در نمایشگاه هر ساله‌ی بین‌المللی را نداشتند، می‌توانند در این نمایشگاه از هر جای ایران شرکت کنند. نکته بعد این است که این طرح تخفیف قابل توجه (حدودا 60 درصدی) که از سمت ناشر و خانه کتاب و ادبیات ایران، لحاظ می‌شود، بسیاری را ترغیب می‌کند تا خرید کتاب را در برنامه‌هاشان قرار بدهند. در نهایت ارسال رایگان هم مزید بر تخفیف ولو در حد کم انگیزه ایجاد می‌کند.

وی معایب نمایشگاه را هم برشمرد و ادامه داد: یکی از مهمترین معایب این طرح آسیب کتاب‌فروشی‌هاست که طبعا مردم در بازه زمانی برگزاری نمایشگاه کمتر از کتابفروشی‌های محله و منطقه‌ی خودشان خرید می‌کنند. دیگر آنکه در این نمایشگاه مجازی امکان گشتن بسیار کمتر است. معمولا مخاطب‌ها کتاب‌هایی را می‌خرند که از قبل لیست دارند و اینطور نیست  که بروند و بگردند و کتاب جدید یا کتاب‌های بیشتری را خرید کنند ولی در نمایشگاه بین‌المللی علاوه  بر دیدن کتاب که خود انسان را ترغیب می‌کند تا تورقی کند، از موضوع کتاب مطلع شود. راهنمایی‌ها و مشاوره‌های ناشرها هم کمک زیادی به مخاطب‌ها می‌‌کرد و مخاطب گاهی با گفت‌وگو به کتابی می‌رسید که شناختی نسبت به آن نداشت.

مدیرعامل انتشارات معارف در پایان بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم این طرح تخفیف را‌ در قالب همان طرح‌های فصلی در کتابفروشی‌ها استفاده کنند. در این کار طبعا هم فروشگاه‌های کتاب قوت پیدا می‌کنند و هم در قبالش ناشرها به هدف خودشان که دیده شدن و فروش رفتن آثارشان است خواهند رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها