سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
اظهارنظرها درباره نشر کاغذی دقیق نیست

سردبیر مجله بخارا با اشاره به اضمحلال کتابخوانی در ایران این معضل را ناشی گسترش و توجه به نشر الکترونیک نمی‌داند.

علی دهباشی،  سردبیر مجله بخارا در حاشیه برگزاری نشست بررسی آثار نخستین دوره مسابقه «آینده نشر کاغذی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره آینده کتاب‌های کاغذی با توجه به ظهور نشر الکترونیک گفت: آینده نشر کاغذی در ایران نه به خاطر نشر دیجیتالی بلکه به‌دلیل عادت‌نداشتن به کتابخوانی در این سرزمین که سابقه دیرینه دارد در معرض اضمحلال است.
 
به‌گفته این  پژوهشگر، سمینارها و کنفرانس‌ها برگزار می‌کنند، بدون آنکه به دلیل بنیادی سقوط کتابخوانی توجه داشته باشند. مساله این است که کتابخوانی از دوران دبستان و نوجوانی باید به‌صورت یک عادت تبدیل شود و این عادت مانند بسیاری عادات خوب و بد از نوجوانی شکل می‌گیرد. متاسفانه سال‌های سال است که ما این اصل مهم، یعنی عادت به کتابخوانی در مدارس را رها کرده‌ایم؛ بنابراین نشر کاغذی به‌علت نشر دیجیتال نیست که در آستانه سقوط قرار دارد.

دهباشی درباره تاثیر نشر دیجیتال در ایجاد عادت کتابخوانی افزود: هرچند که حرف و سخن درباره این مساله که نشر کاغذی در معرض تهدید و نشر دیجیتال در حال اوج‌گیری است؛ اما آمارها به ما می‌گوید که این اظهارنظرها دقیق نیست. کتاب کاغذی هنوز جایگاه خود را دارد و نشر دیجیتال، اتفاقا در این زمینه‌ها پاسخگو به یکسری از نیازها ما بوده است؛ به‌عنوان مثال در نشر فرهنگ‌های دیجیتالی.     
                          
سردبیر مجله بخارا با تاکید بر جایگاه غیرقابل انکار کتاب کاغذی در فرهنگ مطالعه ادامه داد: امکان بهره‌مندی از فرهنگ‌ها و منابع به‌صورت گذشته وقت‌گیر است؛ درصورتی که عادت به کتابخوانی در روزگار ما ازجمله برای کودکان و نوجوانان و جوانان می‌تواند در شکل‌های دیجیتالی موثرتر و جذابتر باشد.   
 
دهباشی درباره بهره‌گیری از  رسانه‌های نوین برای ترویج کتابخوانی گفت: تصور می‌کنم به علت آنکه این گروه سنی گرایش قوی‌ای به طرف رایانه و دیگر رسانه‌های مدرن دارند بتوان این علاقه را ایجاد کرد البته پرداختن به این روش قطعا کار دشواری است اگرچه ساده می‌‌نمایاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها