جمعه ۱۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲
فهرست اولیه جایزه اورول اعلام شد

فهرست 18 نفره جایزه اورول با طیف متنوعی از مطالبی درباره اتحاد جماهیر شوروی تا بریتانیای مدرن، و از حقوق زنان تا مسایل قفقاز منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوک ترید،جایزه جورج اورول که معتبرترین جایزه ادبیات سیاسی بریتانیا است، شب پنج شنبه (30 مارس) این فهرست ها را در مراسمی رسمی در لندن اعلام کرد. 

جایزه اورول که در 3 بخش اهدا می شود، در بخش روزنامه نگاران دربرگیرنده نام 15 روزنامه نگار و در بخش وبلاگ ها شامل 22 وبلاگ نویس است.

جایزه بخش کتاب جورج اورول با بررسی 213 کتاب فهرست اولیه خود را با ارانه نام 18 کتاب اعلام کرد. 

گروه داوری امسال شامل جیم نایتی از رادیو 4 بی بی سی و رییس پیشین گروه داوری جایزه من بوکر، اورسولا اوون مدیر انتشارات ویراگو و ویل اسکیدلسکی دبیر بخش کتاب نشریه آبزرور هستند. 

به فهرست بخش کتاب این اسامی راه یافته اند :
تام بنگهام برای کتاب «حکومت قانون»
اولیور بولو برای کتاب «بگذار مشاهیر ما بزرگ باشند : سفری در میان مردم ستیزه جوی قفقاز»
تیم بوچر برای کتاب «تعقیب شیطان : جستجو برای روح جنگنده آفریقا»
ها-هون چانگ برای کتاب «23 چیزی که آنها درباره سرمایه داری به شما نمی گویند»
ادموند د وال برای کتاب «خرگوشی با چشم های کهربایی : یک ارثیه پنهان»
هلن دانمور برای کتاب «خیانت»
جان هال برای کتاب «ارنست گلنر»
اوون هترلی برای کتاب «راهنمایی به ویرانه های جدید بریتانیای بزرگ»
کریستوفر هیچنز برای کتاب «دردسر 22»
زیبا ملک برای کتاب «ما مسلمانیم، لطفا»
یان موریس برای کتاب«چرایی قوانین غرب در حال حاضر»
کریس مولن برای کتاب «افت و سقوط»
فینتان اوتوله برای کتاب «کافی کافیست»
استیو ریچاردز برای کتاب «هر چه پیش بیاید : داستان واقعی گوردون براون و حزب کارگر جدید»
فرانسیس اسپوفورد برای کتاب «قرمز فراوان»
دی.آر.تورپ برای کتاب «سوپرماک: زندگی هارولد مک میلان»
ناتاشا والتر برای کتاب «عروسک ها»

از این فهرست تیم بوچر پیشتر در فهرست اولیه این جایزه در سال 2008 برای کتاب «رودخانه خون» حضور داشت و. فینتان اوتوله نیز به فهرست 2010 برای کتاب «کشتی احمقها» راه یافته بود. استیو ریچاردز نیز در سال 2007 برای دریافت جایزه روزنامه نگاری به فهرست نهایی راه یافته بود. 

جین استیوتون مدیر این جایزه گفت این کتاب ها نشان می دهند که نوشتارهای سیاسی می توانند مشارکت جویانه یا دلسرد کننده باشد، همینطور که می توانند خشمگینانه یا محاکمه جویانه و یا حتی بسیار سرخوشانه باشند. در هر حال طیف وسیعی از زندگی سیاسی این روزگار را می توان در این کتاب ها یافت.

فهرست نهایی امسال در تاریخ 26 آوریل(6 اردیبهشت) اعلام می شود و برندگان جایزه جورج اورول که هر یک 3 هزار پوند دریافت می کنند در تاریخ 18 ماه می (29 اردیبهشت) معرفی می شوند. 

جایزه جورج اورل در آخرین سال های زندگی این نویسنده روزنامه نگار بریتانیایی توسط خود اوشروع به کار کرد تا به این وسیله به نویسندگان نیازمند کمک های مالی و شاعران بی پول کمک شود. اما پس از درگذشت او همسرش این جایزه را تغییر داد و با کمک دوستان اورول آن را بتدریج ارتقا داد. از سال 1993 با کمک یک مجله سیاسی و پروفسور «سر برنارد کریک» این جایزه به شکل امروز درآمد و سبک نگارش، زبان و ارزش های سیاسی در جنبه های مختلف سیاست فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به آن افزوده شد. در سال 2008 جایزه وبلاگ نویسی نیز به دو جایزه کتاب و روزنامه نگاری اضافه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها