دوشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰
متافیزیک ابن‌سینا با فلسفه یونان متفاوت است

انتشارات الهام به تازگی کتابی از نصرالله حکمت با عنوان «متافیزیک ابن‌سینا» را منتشر کرده است. این اثر نیز نظیر سه کتاب اخیر نویسنده، نگاهی نوین به فلسفه اسلامی دارد و آن را خوانشی دیگر از فلسفه یونانی نمی‌داند.

فرید حکمت، مدیر داخلی انتشارات الهام، در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: «متافیزیک حیرت»، «فارابی فیلسوف غریب» و «مباحثی عرفان ابن‌عربی» عناوین سه کتاب اخیر نویسنده‌اند که از سوی انتشارات علم منتشر شده‌اند. کتاب نخست به اندیشه خیام اختصاص دارد.

وی افزود: او در کتاب تازه‌اش آثار و اندیشه ابن‌سینا را محور قرار داده و به ویژه به متافیزیک او پرداخته است.

به گفته حکمت، نویسنده در این اثر نگاهی کاملا متفاوت به معرفت ‌شناسی و وجودشناسی ابن‌سینا دارد و اصالت تفکر این فیلسوف را هدف قرار داده، تاکید می‌کند که ابن‌سینا اندیشه‌ای مستقل از فلاسفه یونان باستان ارایه می‌دهد.

وی افزود: نویسنده این کتاب به برخی تاثیرگیری‌های شیخ‌الرییس از رئوس تفکر یونان باستان و به ویژه ارسطو نیز اذعان دارد، اما همواره بر ابداع مکتب فلسفی جدید از سوی ابن‌سینا به ویژه در بحث متافیزیک تاکید می‌ورزد.

مدیر اجرایی انتشارات الهام یادآور شد: همچنین ابن‌سینا از فیلسوف مسلمان پیش از خود، فارابی، نیز تاثیر پذیرفته بود و حکمت را به عنوان رابطه فکری این دو به عنوان یکی از موضوعات کتابش بررسی کرده است.

حکمت کتاب‌های «گزیده اشعار عرفی شیرازی»، «حکایت‌های شاعران»، «خاتم‌الاولیا» را از دیگر آثاری معرفی کرد که انتشارت الهام به تازگی منتشر کرده است.