دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۳
عباسلو: جایزه پروین ملاک‌های شعر زنانه را نمایان می‌کند

مژگان عباسلو، شاعر برگزیده چهارمین جایزه «پروین اعتصامی»، معتقد است برگزاری جایزه‌ای مستقل برای بررسی آثار بانوان از نظر تعیین شاخصه‌های این آثار بعد مثبت قضیه است. اما از آن‌جا که مخاطبان شعر از نظر جنسیت تفاوتی ندارند، بنابراین بهتر است رقابتی به‌صورت یکسان میان آقایان و بانوان شاعر صورت گیرد./

عباسلو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ارزیابی‌اش از برگزاری جایزه‌ای مستقل برای بانوان از دیدگاه یک شاعر گفت: با توجه به این‌که دنیای شعر، تقریبا دنیایی مردانه است، این‌که جایزه‌ای به‌طور مستقل به بررسی آثار بانوان اختصاص دارد و ملاک‌های شعر زنانه را مشخص می‌کند، ارزشمند است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «منظور از مردانه بودن دنیای شعر چیست؟» توضیح داد: زبان شعر به ویژه زبان غزل(شعرهای عاطفی) فضایی برای گفت‌وگوی عاشقانه با معشوق است. بنابراین گفتن از خط وخال و زلف یار برای مردان نسبت به زنان بسیار آسان‌تر است. از سوی دیگر دایره واژگانی که مردان می‌توانند به‌کار گیرند نسبت به واژگان شعر زنان گسترده‌تر است. برهمین اساس دنیای شعر را مردانه می‌دانم.

این شاعر در توضیح بیشتر بررسی مستقل آثار بانوان تشریح کرد: این‌که در دنیای شعر، شعر زنان براساس ملاک‌ها و معیارهای این شعر به‌طور مستقل بررسی و به تفاوت دنیای شعری زنانه و مردانه توجه می‌شود، از یک جنبه مثبت و از جنبه دیگری منفی است.

وی افزود: مخاطبان شعر از نظر جنسیت تفاوتی ندارند. بر همین اساس شایسته‌تر است که رقابتی سالم و علمی و همچنین به‌طور یکسان میان بانوان و آقایان صاحب اثر و به ویژه شاعران برگزار شود. 

عباسلو در ادامه به مجموعه شعرش که به عنوان برگزیده این جایزه انتخاب شده اشاره و تصریح کرد: «شاید مرا دوباره به خاطر بیاوری» که در این دوره از جایزه «پروین اعتصامی» به عنوان برگزیده معرفی شد، دومین مجموعه شعر من بود که سال گذشته و توسط موسسه هنر و رسانه اردیبهشت راهی بازار نشر شد.

وی توضیح داد: این دفتر 70 غزل عاطفی زنانه را شامل می‌شود. در مقایسه با نخستین دفتر شعرم، با حفظ زوایای زنانه در این شعرها، سعی کرده بودم یکسری بازی‌های زبانی و نوآوری‌هایی را در فرم غزل مانند رد ردیف اعمال کنم. همچنین یک «غزل-ترانه» نیز در میان این سروده‌ها دیده می‌شد.

این شاعر در پایان و در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چه عناصری سبب شده تا این شعرها زنانه باشند؟ اظهار داشت: از یک سو نوع نگاه من نگاهی زنانه بود. از سوی دیگر عناصر شعری که در این سروده‌ها به‌کار گرفته‌ام همگی زنانه بودند. البته این ویژگی را به‌طور حتم نقطه قوت یا ضعف شعر نمی‌دانم.

مژگان عباسلو متولد 1357 و فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است؛ اما دغدغه اصلی‌اش ادبیات است. وی در چهارمین دوره جایزه ادبی «پروین اعتصامی» به طور مشترک با فریبا یوسفی به عنوان شاعر برگزیده بخش «شعر سنتی» معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط